tisdag, november 10, 2009

Borta?

Jag har en förmåga, förmodligen ärvd i rakt nedstigande led, att klä på ungen min lite mycket när hon ska vistas utomhus.
Just nu ligger hon ner- och inbäddad i vagnen sedan två timmar utomhus, endast nästippen sticker ut.
Det är knäpptyst i babyvakten.
Förmodligen har hon smält bort.



Det är meningen att hon ska vara hungrig nu.


UPPDATERING 16:46
Hon sover fortfarande, men nu har jag hämtat in henne för det blev så mörkt där ute så jag var rädd jag inte skulle hitta henne sen... :)

12 kommentarer:

Ingela sa...

Du får ta det lite försiktigt med påbyltningen, och nu är jag allvarlig.

Linda sa...

Ingela: jag vet. Och det var inte så farligt. På riktigt!
Men det är så svårt för hon är så varm av sig men det brukar bli bra.

Elisabet. sa...

Och jag minns en madame som fick påringning från dagis i Malå.

Madamens son hade bara en blåvitrandig bomullströja under overallen.

"Men är han kall då ...?" frågade madame-mamman.

"Näää ...", sa omtänksamma dagiskvinnan.

Så är det.

Den gossen går fortfarande i t-shirt under vinterjackan och tycks aldrig frysa.

Min pappa behövde aldrig ha handskar på vintern .. han frös aldrig om händerna.

Pv är likadan.

Man har tydligen helt olika värmesystem inombords.

bettankax sa...

Å vad lilla Ebba ser ut att sova gott och ha det bra. "Rakt nedstigande led", jojo så kan det vara!;):))

Linda sa...

Elisabet: det är så svårt, när man själv är frusen vill man ju klä på henne massor :)
Men jag vet hur varm hon blir.
Idag blev det faktiskt ganska bra, trots allt :)

Bettankax: jo, efter att man själv praktiserat som michelin-gubbe/gumma så vet jag...

Kamilla sa...

Tror du vet bäst hur din lilla dotter ska vara klädd, det är en instinkt ju! Men det är helt klart lätt att ta på för mycket, framför allt som när man själv fryser.

har inte skrivit nåt här till dig på länge, så vill bara säga att er Ebba är jätte söt och fin, o så fin hon var på dopet! Allt verkar o gå väl för er och det är skönt att läsa, för läsa det gör jag! varje dag!

ha det gott o ge Ebba en kram oxå!
kram Kamilla

Annika sa...

Vad gosigt det ser ut där hon ligger...
Men, ja, det är väl lätt hänt att man klär på de små liven lite för mkt. Det är ju flera ggr man sett bebbar med värmeutslag i tex köpcentrum där de ligger påbyltade i vagnarna.
men din Bebba sov ute i kylan, så det var nog helt OK :-)

Linda sa...

Kamilla: precis, fryser man själv så vill man så gärna bylta på de små, men jag hejdar mig ;)
Vad du är gullig, härligt att det märks att vi har det bra :)
Kram på dig vännen!

Annika: inomhus åker kläderna av direkt!
Men här var det bara ett par plusgrader och rått och fuktigt i luften så nog hade hon det gott alltid :)

Ingela sa...

Sådär bäddade jag ner mina när det var minus tjugofem. Det var innan påbuden att de inte skulle sova ute när det var kallt p.g.a.risken för du-vet-vad.

Jag har fått bråka med dagisfröknar som klätt barnen alldeles för mycket. Hon var från Lysekil och otroligt frusen av sig.

Bloggblad sa...

Så fina dopbilder! Härligt!

Gör som min svägerska! Hon blev så less på alla som gnällde över att barnet säkert frös, så hon la en kylskåpstermometer bredvid barnet... Och när tanterna sa att hon nog frös, tog hon upp den och sa att 26 grader nog är rätt normalt en sommarkväll...

Sen gjorde jag likadant när vår första föddes och jag var osäker - hon frös aldrig, det var jag som frös!

Linda sa...

Ingela: det är så stor skillnad på kyla i norra och södra landet. Och här blåser det nästan jämt också.
Vi är så olika så man får nog lära sig allt eftersom Ebba blir större.

Bloggblad: dopet var jättefint! På alla vis.
Det finns termometer i babyvakten så jag har full koll på tempen och det är ganska skönt.
Tror det är betydligt värre på somrarna när de verkligen kan koka nere i en vagn :(
Ungefär som alla hundar som får sitta instängda i bilar!

Ingela sa...

Linda: Sant att det är skillnad på kyla och kyla. Det var därför jag aldrig förstod varför Lysekilsfröken frös så hos oss. Jag tycker att det är kallare när det är fem grader på västkusten än tjugofem här.

Du behöver inte alls ta illa upp och tycka att jag gnäller på dej... Det går ju inte att se på bild hur mycket fällar och åkpåsar och tjocka kläder det egentligen är. Och jag förstår att ditt inlägg var mer av ett raljerande än på riktigt.

Men rent allmänt tycker jag att föräldrar klär på barn och speciellt bebisarna hiskligt mycket. Så fiffigt med termometer i vakten! Det är en uppfinning som jag aldrig använt, fast det började komma såna när de yngsta var små. Annars är jag säker på att du är en mamma som märker om Ebba är för varm eller för kall.