söndag, augusti 22, 2010

Soffa. Bord. Bänkar. Tv. Matta. Etc.

I flera år, faktiskt, har vi funderat på en ny soffa.
Den finns i mitt huvud och jag vet hur jag skulle vilja ha det men det funkar inte i praktiken.
Nu har jag kommit på att jag vill spegelvända hela rummet och då faller bitarna på plats.
Det kan bli dyra bitar...
Jag kom på hur mycket som helst.

Det största problemet, förutom ett sinande konto :), är var vi ska göra av alla böcker.
Redan nu har vi flera kartonger i källaren som fått kalla handen när det blivit för trångt. Jag älskar mina böcker, men de tar för mycket plats. Det känns som om de trillar över mig. Väggarna kryper närmre och närmre...

Hur gör ni med era böcker?

7 kommentarer:

bettankax sa...

Spännande!!:)

Linda sa...

Bettankax: och kostsamt.....

Tankevågor sa...

Vi har hopplöst många böcker vi med. Ett rum har vi till bibliotek....trodde att när vi flyttade till stor lägenhet skulle de hålla sig i ett rum. Äh...böcker har en tendens att flytta in i andra rum också.
I ett förråd har vi dessutom en massa ärvda böcker....suck!

Trots att jag gett bort en många böcker till skolans loppis och diverse insamlingar verkar det aldrig bli färre.

Kan det ha att göra med att böcker har en envis förmåga att hitta hem till mig kanske?
De slänger sig efter mig när jag går in i en bokhandel och de klickar sig hem när jag sitter vid datorn....

FINNS det någon bot mot detta??? ;-)

Mian sa...

Jag läser sällan böcker mer än en enda gång (skönlitteratur alltså).
Jag ger sedan bort böckerna till vänner och bekanta, eller till Second hand.

Tips: PV verkar sugen på att läsa ;)(kolla gårdagens inlägg E:s blogg)

Elisabet. sa...

Mian: haha .-)

LindaLotta: ge bort dem! Loppis eller vad som helst. Tänk efter hur många gånger du läser dem .., spara dom du älskar över allt annat. Har man dem i kartonger i nåt förråd, blir dom ändå bara stående där.

Jag hälsade en gång på hos ett par som hade köpt böcker i MÄNGDER på loppis och andra ställen och sedan fyllde sina hyllor ..., ja, för att visa hur belästa dom var ...

Dom hade säkert glatt sig åt nya titlar från Jönssons .-)

När vi flyttade från Malå, ställde jag fyra, fem banankartonger med böcker i affären och dem som ville fick ge en slant/bok, och så fick det gå till nåt välgörande ändamål.

Ville man inte, fick man ta en gratis. Perfekt.

Linda sa...

Londongirl: jag önskar att jag hade plats för dem, ett bibliotek hade varit drömmen, men vi har inte den platsen idag.
Böcker och jag har magnetisk effekt, de klibbar liksom fast... :) så jag fattar vad du menar :)

Mian: det gör inte jag heller, läser mer än en gång. Oftast. Men inbundna böcker är ju inte billiga... De känns för lyxiga för att bara ge bort.
Fast till PV är det ju en annan sak :)

Elisabet: så du gör också så som Mian. Men jag tycker det känns lite sorgligt. Men de som står i källaren lär aldrig komma upp i dagsljus igen och till slut blir de faktiskt förstörda av att stå där nere. Det är ju en sak som är säker i alla fall!
Jag får nog sova på saken...

Monica sa...

Det är en lättnad att ge bort en del av dem. Vi har haft massor, för mannen var de klenoder allihop:-) för mig en del av dem. Så det tog några år att få balans i det. De som stod i förrådet åkte ut först, sedan alla i en bokhylla så bokhyllan kunde åka med också:-).Och det var bara en skön känsla. Sedan uppdateras och utvecklas ju språken så nyare översättningar och upplagor kan vara så mycket rikare att läsa så det är roligt bara det om man vill läsa samma titel igen.