tisdag, november 02, 2010

Liten blir ju faktiskt stor...

Idag kom erbjudandet om dagisplats.
Jag vet att det heter förskola och jag är medveten om att pedagoger och förskollärare har hög utbildning (långt mycket mer än vad jag kan stoltsera med...), men jag kan inte hjälpa det, min magkänsla säger dagis, för det är snällt och mjukt.
I alla fall mot en liten en.
Men jag är fullt medveten om att det heter förskola och inget annat. Ebba kommer att gå på en förskola. Så småningom. Först ska hon gå på dagis!

8 kommentarer:

ullrika sa...

det här inlägget hade jag kunnat skriva, vartenda ord ;) bravo, lycka till och gulligt :)

mossfolk sa...

Jag som nu vikarierar för fullt använde mycket respektfullt ordet förskola... ända tills barnen kom och talade om för mig att det heter faktiskt DAGIS! Nu har jag upptäckt att även fröknarna säger dagis. Vi får väl se om det förändras så småningom, i takt med allt mer personal som gått nyare utbildning... Kanske.

Linda sa...

Ullisen: men håll med om att dagis är mycket mysigare!
:)

Mossfolk: dagis faller sig så naturligt för mig, men jag vet att det finns de som tagit illa upp när jag inte tänkt mig för och det känns inte så kul för jag menar verkligen inget illa.
Samma sak när det gäller "fröken"...

ullrika sa...

mycket!

men, "fröken" kan väl ingen ta illa upp för?

Linda sa...

Ullisen: joho! En lärare på låg- och mellanstadiet i bekantskapen tog mycket illa vid sig...
Sant!

ullrika sa...

vill inte göra en evighetsgrej av det här, men... va!!? allvarligt. ujuj. då har man inte mycket i livet att oroa och irritera sig över gnäller jag elakt... ;(

ps. fast det är kanske skillnad med fröknar på dagis och i skolan ;p

ullrika sa...

åååh... "PÅ" menar jag ju...inte "med"...!

Linda sa...

Ullisen: säkert är det skillnad på förskola och skola OCH personalen :)