torsdag, juli 09, 2009

Nattlig logik?

Ännu en natt med en otröstlig Ebba, gallskrik och diarré.
Då slog det mig, så där kvart över två på natten, att hon kan vara överkänslig mot laktos.
Jag älskar mjölk och har bäljat i mig de senaste kvällarna.
Det är ju bara på nätterna som hon är så förtvivlad...

Det är med stor sorg jag inser att det kanske är jag som har bidragit till hennes lidande och det är med stor sorg jag säger adjö till min älskade mjölk på ett tag.

Jag vet av erfarenhet från mödravårdscentralen att ca 30% av alla bebisar är överkänsliga mot laktos de första månaderna i livet, så varför inte? Ingen vet riktigt varför.
Men varför har jag inte tänkt mig för innan???

Nu bär det av mot bvc och första kontrollen, efter det mot Ica och det laktosfria sortimentet - jag litar på att mina kolleger ser till att den hyllan är välfylld!

RÄTTELSE: tyvärr är det inte laktosen som är svår för Ebba, det är mjölkproteinet och det innebär mejerifritt för mig i några månader innan hon har lärt sig bryta ner det. Vilken sorg, men oj vilken lätt uppoffring!

10 kommentarer:

Hedgren sa...

Ja! Så kan det ju vara. Min mellantös klarade inte av att jag drack mjölk när jag ammade. Hon skrek inte men hon blev dålig i magen. Väl värt ett försök att avstå från mjölk.

Håller tummarna nu!

l*eva sa...

Sannolikheten är STOR!
Maya...hade problem tills hon var 21/2. Men nu går allt *ner* utan jämmer efteråt!

LYCKA TILL!!!!!

(sen är det ju så, att Du INTE ska ha dåligt samvete...herregud...ALLA är ju olika...och man kan inte förutse ALLT!)

Tankevågor sa...

Det tänkte jag också på för ett tag sen...vet att en kompis till mig hade samma problem med sin lilla bebis.
Men senare i livet blev hon inte laktosintolerant vilket var skönt.

Det skadar ju inte att prova...det finns så mycket produkter nu utan eller med låg halt av laktos.

Tankevågor sa...

En annan sak....mitt yngsta barn var jättekänslig för om jag åt mycket lök och hårdsmälta grönsaker...då fick han ont i magen.
Det tog ett tag för mig att komma underfund med det också innan en barnmorska sa att sånt kan ställa till problem för små bebismagar.

Lycka till nu!

Kramen

JULIEK sa...

Ja det høres jo sånn ut. Lycka til blir nog bra nu : )

Bloggblad sa...

Jaså, var det därför vår dotter skrek hela nätterna det första året....? Inte för att jag nånsin druckit mjölk frivilligt, men det finns ju i mycket mat.

På den tiden diagnostiserade man allt skrikande som kolik...

Jobbigt är det - men vem vet? Kanske är det inte så lätt att vänja sig vid att behöva andas själv och göra en himla massa saker som sköttes automatiskt i mammas mage?

Annela sa...

Hoppas att det löser sig snabbt så att både lilla Ebba och hennes mamma och pappa kan bli lite lugnare.

Christina sa...

Det där vackra örat du visade...helt gudomligt...för att inte tala om alla små fjunvirvlar runt omkring.

Hoppas att det löser sig med kosten :)

cS sa...

Lycka till med försöket. Och ett stort GRATTIS så här i efterskott/Claus

Villa Nian sa...

Mycket att tänka på! Lycka till.