måndag, december 28, 2009

28 december


Idag har vi haft tjejdag.
Jag och Ebba har varit hos mamma och där bjöds jag på den årliga lutfisken!
Vi älskar lutfisk, mamma och jag, men Micke tycker mest det är bla-ha* så vi passar på när han jobbar.
Och det var såååå gott!

Ebba fick torsk, potatis och morötter. I puréform. Det tyckte hon var gott.

När vi åkte hemåt var det snorsåphalt, men vi klarade oss galant!
Nu sussar Ebba och jag ska försöka mig på detsamma om en timme eller så.

*bla-ha är säkert superskånskt och betyder väl blä, ungefär.

6 kommentarer:

Kattalena sa...

Hoppas ni får sova gott båda två!
Jag gillar också lutfisk, eller kanske mest såsen man har till :-)

Elisabet. sa...

Nädå, blaha finns minsann i Västerbotten också.

Är det riktigt illa säger man "blaha-blaha" .-)

Fin bild av två fina töser!

Bloggblad sa...

Hon gillar helt klart att bli pussad!

Här i Östergötland blahaar vi också! Även dubbelblaha. Men "räligt" däremot, det säger vi inte. Bara "träligt" när nåt är tråkigt, och det har jag hört att man inte säger på andra håll. Eller rättare sagt, jag har inte hört...

bettankax sa...

Ja se detta var ännu en HÄRLIG dag! :)

Tankevågor sa...

Vilken fin bild! Man blir så glad när man ser henne. :-)

Vi säger också att det är blaha men mest med dubbelt....alltså blaha blaha om något som inte är så märkvärdigt.

Träligt som Bloggblad nämner har jag också i mitt vokabulär. Men jag tror jag fått det från den delen av släkten som kommer norrifrån. I Dalarna har jag hört träligt.

Men räligt....det är väl i alla fall väldigt skånskt?


Härligt med "tjejdag" tillsammans!

Linda sa...

Kattalena: visst är det såsen som gör susen, men jag gillar fisken också :)

Elisabet: hoppsan då, kunde jag ett ord som används i hela Sverige?!
:)
Vad bra, då fattar ni vad han tycker :)

Bloggblad: vi säger nog mer "rälit", inte så noga med bokstaven G :)
Träligt hör jag, men säger det aldrig.

Bettankax: jajamensan, det var det! KRAM

Londongirl: vi säger nog också det i dubbelform, nu när jag tänker efter och provsäger det högt för mig själv :)
Jaja, han gillar inte lutfisk, i alla fall :)
Räligt är nog superskånskt, och vi slarvar och säger "rälit" eller tom "rälet".