torsdag, december 03, 2009

Status.

Jo, men jag trivs just nu.
Ebba är en gullfis utan dess like och är helt enorm på sina rutiner. Förutom i morse då :)

En vanlig dag väcker Ebba mig när hon ligger och småpratar vid sju-halvåtta. Klockan åtta äter vi frukost och då klämmer Ebba en portion gröt med lite fruktmos. Sen snackar vi en stund och leker eventuellt lite innan det är dags för vila. Vid tio knoppar hon in och sen kan det bli allt mellan en och två timmar sömn.

Vid tolv är det dags för lunch. Ebba käkar då någon puré, idag var det Biff Stroganoff på menyn, och dricker päron- eller morotsjuice.
Sen myser och leker vi fram till två då Ebba kryper ner i sin vagn och somnar inom två röda under tiden jag kladdar med att få ut vagnen...
Är det fint väder så går vi en runda annars få vagnen stå ute under tak de två timmarna Ebba sover.

Klockan fyra, halvfem är det så dags för mer mat och då kommer hennes älskade nappflaska fram med ersättning. Hon spritter i hela kroppen vid åsynen av flaskan så det blir 8 mysiga minuter i soffan. Det är vad det tar att få i sig en full flaska...

Vid fem lagar vi middag, dvs Ebba sitter i sin babysitter i köket och jag lagar mat. När vi sen äter middag sitter Ebba med vid bordet och är solstrålen själv.
Vid sex kan man försöka klämma in en liten lur och då brukar madame vakna av sig själv efter en knapp halvtimme - perfekt!
Sen är det lek och bad fram till halvåtta-åtta då kvällsflaskan serveras. Efter den säger vi godnatt och Ebba somnar gott i sin säng på vänster sida.

Så, har intresseklubben noterat?
Bra :)

Notera att vi förmodligen kommer att promenera på förmiddagarna numera eftersom det blir mörkt så fort på eftermiddagarna. Så gjorde vi idag och det var skönt att komma ut vid tio-tiden.

Ja, det var nog allt.
Nu väntar stryktvätten på mig...

8 kommentarer:

bettankax sa...

Å vi människor mår bra av vardagsrutiner. Njuter av flash-back från 1976/77, tider då det begav sig. Som jag njöt DÅ och NU!:)

Linda sa...

Bettankax: att du minns så långt tillbaka... :)
Det gör inte jag!

Annika sa...

Jag tycker faktiskt det ÄR intressant att läsa om detta.
GUD vilken snäll unge du fått i din lilla Ebbis! Underbart.
ÅÅÅ, jag minns hur mysigt det var på morgonen då K vaknade, och sen hur hjärtansglad hon blev när Peter kom hem från jobbet...
Och du, det är ju så bra att Ebba gillar att sova ute, tror det är supernyttigt!
Kram och ha en fin helg!!

pappan, mamman och lill-korven sa...

Å vi som har glidit ur våra rutiner. Den här före detta sjusovaren har nu börjat gnälla på kvällarna som aldrig förr. Sover kl 19.00 som vanligt, men vaknar vid 20 och har konsert fram till 23. Sen sover hon till 02.00 då hon sätter igång igen.

Pust, stånk och stön säger den här mamman.

mossfolk sa...

Skönt med bra rutiner och en vardag som fungerar så fint!
Härlig filmsnutt på liten Ebba i inlägget nedanför.

Kattalena sa...

Jag tycker också det är jättekul att läsa om era rutiner :-)

Har själv en superfin liten pojke på 1,5 år och tycker det är roligt att få läsa om hur andra har det och hur andra barn är.

Tycker att det verkar vara en väldigt mysig liten bebis du har!!!

Bloggblad sa...

Så himla skönt att det är BRA rutiner hon skaffat sig. Låter som vårt andra barn... han sov jämt. Den första sov aldrig, vad jag minns. Alltså - i tonåren tog hon ifatt det... :)

Linda sa...

Annika: du är snäll du :)
Att sova ute tror jag också är jättebra, funderar på hur man kan göra sen när hon är för lång för liggvagnen...
Jag kan vara äckeltrött på morgonen, men hennes underbara morgonhumör får mig att le varje gång :)
KRAM

Pappan, mamman och Lillkorven: det är tur att Ebba inte är läskunnig för sådana där tramserier vill vi inte veta av! Fy så jobbigt det låter :(
Hoppas verkligen att det vänder snart, för alla skull.

Mossfolk: rutiner kan ju vara enformigt kanske, men de här känns bra!

Kattalena: åh vad roligt att höra! Jag ska kika in hos dig och se vad ni hittar på om dagarna :)
Ebba är jättemysig :)

Bloggblad: härligt att ni fick en av var sort :)
Jo, att sova länge var underbart i en viss ålder :)