lördag, januari 08, 2011

Ett år av mitt liv:

Januari

Jag är mammaledig, är mitt i den långa ledigheten. Många dagar går åt att komma på rätt köl, jag har fruktansvärt svårt att sova. Går långa, långa promenader i snödrivorna med Ebba i vagnen.
Ebba blir vaccinerad mot svininfluensan efter många tankar på alla håll.
Träffar mina fina mammor om onsdagarna och vi peppar varandra och fikar i evigheter.
Ebba flyttar in i sitt rum och det funkar från dag 1.



Februari

När jag tänker tillbaka så minns jag inga speciella händelser och tror att jag mest latat mig. När jag läser min dagbok så fattar jag inte att jag orkade med så mycket.
Jag städar och fixar ärenden. Storhandlar och lagar mat. Går promenader på flera timmar. Träffar mina fina mammor och mitt i allt så är det OS och världens finaste unge finns vid min sida.
Snön börjar ge med sig och jag ser de första vintergäcken och snödropparna.



Mars

De långa promenaderna står det om varje vecka. Ebba börjar krypa.
Solen värmer och jag får årets första fräknar. Vi åker till Skånes Djurpark och det ösregnar non-stop. Svinvaccin nummer två.
Jag sover fortfarande urdåligt, men får hjälp av vita tabletter.
Livet är skört. En gammal, fast ung, vän dör.



April

Firar påsk. Deklarerar. Rensar rabatter. Fikar utomhus. Fyller år.
Tappar tålamodet. Bryter ihop och kommer igen. Vi går på bio och mamma passar Ebban.
Börjar träna på riktigt!
Börjar räkna på föräldradagarna och vrider och vänder på allt för att få ihop det på bästa sätt.
Långa promenader i solen och många härliga dagar med mammorna och barnen.



Maj

Ebba firar 1:a maj med att gunga för första gången. Det är svinkallt!
Ebba börjar pilla in lite mat själv, jag fortsätter träna men sover lika illa som innan tabletthjälpen.
Årets första rabarberpaj avnjuts.
Ebba börjar sova länge på morgnarna. (det hör till saken att hon aldrig varit morgonpigg, men nu snackar vi om nio, halvtio-tiden...)
Vi bor en natt på Häckeberga Slott och äter 8-rätters!! Det är Lundakarneval.



Juni

Ebba sätter en melonbit i halsen och jag tror att hon ska dö. (än idag blir jag kallsvettig när jag pratar om det)
Värme! Sol!
Ebba badar i sin pool för första gången.
Vi grillar ofta. Äter utomhus.
Jordgubbar.
Kronprinsessan Victoria gifter sig och samtidigt har Ebba 40 graders feber så vi sitter och ligger i soffan framför teven hela dagen.
Vi firar midsommar i Smygehuk med dans och sång och hemma med massor av god mat.
Ebba fyller 1 år.



Juli

Vi firar Ebbans 1-års dag (igen) i strålande solsken. Vi äter glass. Mycket glass.
Maken och jag åker till stranden alldeles ensamma en dag. (skönt, tomt och tyst)
Badar på friluftsbadet. Sommarrock i dagarna tre. Kiviks Marknad. Premiärbad i havet för Ebba i Knäbäckshusen. Träffar mammorna med familjer i Beddinge, badar, äter och mår bra. Tjejmiddag med mammorna på stan.
Vi åker till Tosselilla (sommarland) med vänner och den sista dagen i juli - då lär sig Ebba att gå.



Augusti

Maken har fortfarande semester så det blir fler stranddagar med hela familjen. Ystad Djurpark. Diverse kalas. Går på shoppingrunda med mamma en hel dag. Skånes Djurpark.
Tränar fortfarande minst två dagar i veckan, men oftast tre.
Storstädar - sommarens sand städas bort. Köper träningskort som gäller ett år.



September

Min mammatid hemma på heltid tar slut. Jag börjar jobba 60%.
Möhippa för en av mammorna.
Saknar fikadagarna, men trivs med att jobba igen. Det är val till Riksdagen. Ett mycket märkligt val.
Går på ett fantastiskt bröllop.



Oktober

Inte den roligaste månaden jag vet... Mörkret kan göra mig tokig.
Går till en ny läkare som är så snäll och fin. Känner att jag börjar komma in i rutinerna på jobb. Tränar som vanligt.
Ebba är sjuk. Blir remitterade till Barnakuten och som genom ett mirakel så tillfrisknar ungen under natten. (nästa gång hotar jag med akuten direkt :))
Höststädar i trädgården. Besöker lekplatsen - många gånger. Ebba går på Öppna Förskolan med sin pappa en dag i veckan.



November

Får erbjudande om dagisplats...
Tjejmiddag med mammorna på stan. MFF vinner Allsvenskan.
Vi byter till vinterdäck på bilen och tre dagar senare kommer den första snön.
Klipper lugg. (ja, det är en stor händelse!)
Köper pulka och inser att vår unge älskar att åka utför.



December

Julbord. Julkonsert. Snö. Pulka. Infoträff på Junibacken - Ebbas förskola.
Avslutning på Öppna Förskolan där Ebba var med och gick sitt första luciatåg. Julbord. Julgodis med vänner. Diskbråck. Nästan tre veckors träningsuppehåll. Tidig jul hos pappa. Julbord. Julklappar. Snöstorm på Österlen, men skam den som ger sig... Julafton.
Avslutar året med att komma igång med träningen igen och fira in det nya året med fin-fina vänner.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det är lätt att bli hemmablind när man går hemma med en liten och tycka att man inte gör något. Jag har gjort jättemycket när jag tänker efter. Jag är glad att det finns på pränt, det är så lätt att glömma bort de där små, små händelserna som faktiskt gör det här till mitt liv.

Jag har fått nya vänner. Jag har fått andra värderingar. Jag har fått mer erfarenhet. Jag har fått mer muskler. Jag har fått mörkare hår. Jag har blivit ett år rikare.

Nästa år kommer innehålla många nya saker. Det första börjar redan om några dagar, nämligen på tisdag. Då ska Ebba börja på sin förskola.
Det kommer att bli jättebra!

10 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, Linda, så roligt att läsa detta och man får en känsla av att du har kommit upp på en väg som känns bra, utan att snubbla ner i diket och få skråmor på benen .., ja, som att du ser solen där framme och går så mycket mera stadigt!

H Ä R L I G T!

Och fina bilder var det förstås också ...

Elisabet. sa...

Ps. Jo, säkert har du snubblat och fått skråmor, men jag menar att .. du går så mycket stadigare nu ,-) Ds.

Jenny sa...

Även om jag läser din blogg varje dag så är det alltid kul med en sammanfattning av året som har gått.
Jag är så glad över att du är en sådan fin vän! Även om vi inte träffas så ofta så vet vi precis var vi har varndra :)
Ps. Vi får snart boka in en ny date...hihi:)Ds.

Kram

Tankevågor sa...

Vilken fin sammanfattning på ditt år! Roligt att få läsa det och visst kommer det att gå bra på tisdag!
Spännande för Ebba att få börja på förskolan.
BRA att ni har övat med att gå på öppna förskolan också! :-)

KRAM!

bettankax sa...

Vilken fin sammanfattning du gjort. Jag sitter såklart och blir rörd och glad om-vart-annat.

Amber sa...

Det var en väldigt fin sammanfattning av året! Får mig att minnas när jag var mammaledig - det säger bara svosssh så har de växt om en. Mycket bra att föra dagbok, man glömmer fort!

Att börja på dagis brukar medföra en språklig explosion för barnen - spännande att se hur det går!

Linda sa...

Elisabet: precis så är det. Jag har trillat några gånger på vägen men nu går det bättre. Framför allt, jag är inte längre så rädd för att trilla.

Jenny: kul att du gillar det. Det är himla roligt för en själv också. Om inte annat så ser man en enorm förändring på Ebba :)
Japp, vi får boka en dag.
Kram

Londongirl: det är Micke som sköter inskolningen så jag kommer att vara sprickfärdig av nyfikenhet :)
ÖF med bara ett gäng sammansvetsade mammor var inte det lättaste för Micke, men han kämpade på och med den äran dessutom! Kram

Bettankax: det är ganska mycket av ditt år också!

Amber: när jag skulle gå på mammaledighet var jag övertygad om att jag skulle ha full koll på jobbet ändå, men oj så fel jag hade.
Jag som trodde att jag skulle få problem med att fylla dagarna :)
Det ska bli spännande att se hur fort hon faktiskt kommer att lära sig nya saker nu!

bettankax sa...

Ja det är det. Och det är jag mycket glad över:)

Annika sa...

Roligt med dessa tillbakablickar. Nog har det hänt mkt under ditt år...Stort och smått.
Jättefint att få ta del av!

anna of sweden sa...

Väldigt trevlig läsning!