onsdag, maj 06, 2009

Har katter ett sjätte sinne?



Av någon anledning har den här madamen blivit extremt kontaktsökande. Nattetid. Hon väcker mig vid ett-snåret och spinner som om det var den sista stunden på jorden. Jag klappar och gosar med henne och hypnotiseras till sömns av hennes spinn.
Då trampar hon på min kind eller hals och jag vaknar igen.
Så håller det på. Så fort jag somnar och därmed slutar klappa henne så kommer den där mjuka tassen och trycker till lite. Ibland ett litet hest mjau också. Vid fem-tiden brukar det vara dags för mig att kissa och under tiden snurrar hon ihop sig och somnar som en liten gris. Efter det får jag också sova. En timme ungefär.
Jaja, övning ger färdighet inför ankomsten i juni.

Undras om hon känner på sig att det är en ny och riktig bebis på väg.

12 kommentarer:

Tankevågor sa...

Hon ser till att du övar på att vara uppe på nätterna! Vilken duktig kisse!

Bettankax sa...

Selma är en mycket klok och förståndig katt. Och icke att förglömma gudasnäll! Jag är säker på hon tagit på sig en del av ansvaret att förbereda sin älskade matte inför ett nytt litet Pyre.

Villa Nian sa...

Visst är det så! Sötkatten vet och hjälper till :-)

Christina sa...

Eftersom jag är helt övertygad om att hundar har ett sjätte sinne, så tror jag naturligtvis att även katter har det.
Jag tror dessutom att du kan plussa på några sinnen till när det gäller katter...

Humlan sa...

Samtidigt som hon övar dig på att vara vaken så passar hon på att få hela din uppmärksamhet nu när du hinner med det.
Inte bara en söt utan en klok kisse också!

mossfolk sa...

Jag tror alldeles säker på att djuren känner av sådana förändringar. Goa Selma!

Elisabet. sa...

Instämmer helt med övriga skribenter.
Djur är fantastiska.

Vi hade en stövare som drabbades av epeleptiska anfall, särskilt om nätterna.

Då kom hon alltid - ALLTID - till mig och lade sig på mitt bröst eller krafsade på mig så jag vaknade .. (jag är lättväckt, det behövdes inte mycket till krafs .-) och så satte jag mig på golvet och höll i henne, ja, medan hon krampade och ofta kissade på sig.

Jag kände mig som hennes mamma.

Annika sa...

Selma vet vad som komma skall...
gulligt på ngt sätt.
Bettankax skriver att hon är gudasnäll...awww..jösses vad jag skulle vilja gosa lite med selma jag också.
Jag är så glad att kissen mår bra igen!!

Ellis sa...

Mm... Jag tror du behöver övas i att stå ut med fislukt också, faktiskt.
Skickar över Brunis.

;)

Skogseva sa...

Kanske en följd av det traumatiska i att ha varit på djursjukhuset?
Katter är märkliga människor...
Skogseva

Mildamakter sa...

Är helt övertygad om att hon vet vad som är på g och att hon förbereder dig på vad som komma ska...*leeer*

Bert sa...

Alltså... Jag tror att du och katten kan ta varann i tass. Tycker hon ser lite gravid ut. Därav samhörighetssträvandena.