onsdag, november 28, 2007

# Jummis med leverstapej

När jag var sjuk som barn och hade ont i halsen, då gjorde mamma speciella mackor till mig.
Macka eller smörgås hette då i min värld: jummis.
Det var fint bröd med levepastej som hon först skar av kanterna på och sen skar upp i små, små fyrkanter.
Dessa minismörgåsar smälte i munnen och var snälla mot halsen.

Dessa mackor är testade på både katter och hundar sedan jag blev vuxen och de går hem hos alla :)

Gud som jag längtar efter jummis med leverstapej nu...

Det är nog dags att testa om jag kan äta lite, det är ett dygn sedan och magen känns lite luftig inuti. Men det blir ingen jummis och ingen pastej.
Det får bli tunnbröd och munkakorv istället.
Och ett glas mjölk.

11 kommentarer:

Bloggblad sa...

Hos oss hette smörgås "fönna" i många småbarnsår... och nu blev jag sugen på leverstapej fast jag inte har ont i halsen. Synd att jag inte köpte hem nån...

Anonym sa...

..min lilla Snäckelina, här kommer krya-på-dig-KRAM!:)

Anonym sa...

Jag som köpte hem en lång leverpastej för ett tag sen. Tage har frågat och frågat...och jag har sagt att klart du får äta av den. Men jag har köpt hem den för att torka den till hundarna. Då åt han inte...sen fick jag höra att det luktar rent ut sagt för jä....t när man torkar pastej...så det blir inget sånt godis till hundarna...haha...nu äter Tage pastejen. Vilken gentleman va :O)

Nu köper jag ungnötslever och torkar istället...det gillar dom

Tankevågor sa...

Mums, vilken tur att jag har leverpstej hemma....det får bli en nattmacka här till filmen som vi ska se. Kram på dig och krya på dig!

Saga sa...

Men Lindalotta! Jag har inte varit här på några dagar o så ligger du nerbäddad :( Saga o jag är också krassliga, vi har varit hemma sedan i måndags. Idag ska jag jobba, Saga ska vara hos sin pappa, och naturligtvis har lilla fröken tagit sovmorgon. Ligger och snarkar fortfarande!
Bra tips, dina jummisar!
Kram o krya på!

Elisabet. sa...

Bredbar leverpastej på mjukt tunnbröd och så smörgåsgurka till .., det är som att komma till himlen nästan.

Kaffe till, förstås,

(Är du möjligen sponsrad av Scan ..?)

Linda sa...

Bloggblad: fönna låter ungefär lika logiskt som jummis :)
Och leverpastej äter jag annars också, men nu var längtan alldeles speciell :)

Bettankax: upphovsmakaren själv!
Kram

Gunnel: nu tappade jag nästan aptiten på leverpastej....
Men jag kan förstå om hundarna gillar det - kan de gilla grisöron så är ju torr leverpastej nästan normalt :) :)

Londongirl: en nattmacka till filmen låter så hälsosamt :) Jag hade nog velat ha godis!
Kram

Annika&Saga: åh, är ni också kassliga?
ja, här är det förkylt och febrigt, men nu går det nog på rätt håll!
Testa mackorna, de är så lena och snälla mot en sårig hals.
Kram

Elisabet: haha! Nä det är jag inte, men jag borde kanske be om en peng nu när alla blir sugna på leverpastej :)
Nu blir det skidor på tv för den här sjuklingen, sämre kan man ha det.

Annela sa...

Haha, jummis brukade jag också få när jag var liten, fast hemma hos oss hette det "fåglar". De var så små och goda att de "flög" in i munnen.
Ibland var det leverstapej, men det kunde också vara annat pålägg.
Kan du vara snäll och bli frisk nu:))?

Annika sa...

Nu blev jag akut sugen på leverpastej, och det är illa eftersom det inte finns att få tag på i detta land...
Mums vad gott med leverpastejmackor och te....

l*eva sa...

*leverstapej* är Jättegott på Norskt flatbröd, DUBBLA-så klart!
Mycket Barnvänligt!

Villa Nian sa...

Jummis.... nytt ord för mig men det låter bra och gott :-). Krya på dig!