söndag, februari 24, 2008

# Blandade känslor...

Mådde bättre i morse och vi vände bilen mot Malmö.
Hela halva dagen tillbringade vi med några av Sveriges bästa friidrottare.
Dagens höjdpunkt var herrarnas höjdfinal och det blev en repris på fjolårets nervpirrande tävling.
Både Linus Thörnblad och Stefan Holm motsvarade allas förväntningar och bjöd på en jättebra tävling. Men när man är så överlägsen som Stefan och Linus så dröjer det innan man börjar hoppa och som ni ser på bilden så finns det olika sätt att fördriva väntetiden :)
Här är det Stefan som följer tävlingen på avstånd.

Ikväll har jag sett "Den bästa av mödrar" som jag spelade in igår.
Efter den såg jag för första gången, "En annan del av Köping".
Jo, ni läste rätt. Första gången.
Och det blir fler avsnitt för vår del.

Och nu precis har jag gråtit en skvätt.
Såg på tv hur de skar i små levande bebislamm...
Fy fan för människor som gör djur illa.
Det gör så ont i mig!
Idioter!!

Att ett inslag på tv kan få en att må så illa.
Att den mysiga söndagen skulle sluta så...
Jag vill inte drömma mardrömmar om detta.

14 kommentarer:

Bettankax sa...

Händelserik dag, må jag säga! :) Om det går, spara filmen. Synd att dagen slutade i moll. Gonattkram

Linda sa...

Bettankax: klart jag ska spara filmen till dig.
Nu har jag suttit och ugglat framför tvn och fick se Anja Pärsson komma trea så nu känns det bättre.
Godnattkram.

Annela sa...

Usch, jag såg inte det preogrammet för jag visste att jag skulle bli illa berörd. Däremot såg jag lite höjdhoppning från Malmö på TV-sporten 0ch jag spanade efter dig, men såg ingen som liknande dig.

Lena sa...

Kul att det blev av med friidrotten. Tänkte allt på det när jag var i Malmö, men jag la upp gardiner i stället.

Jag läste om programmet, men avstod av precis samma skäl som Annela.

Linda sa...

Annela: jag hörde om programmet och avstod också, detta var ett inslag på nyheterna och jag skrek rakt ut i luften.
Åh, de små lammen skrek så...
Jag satt på den andra sidan, dvs inte den de filmade :)

Panter: vi kunde nog ordnat en plats till dig :)
Jag såg som sagt detta på nyheterna och blev alldeles överrumplad, jag ville ju inte se det!

Tankevågor sa...

Vad roligt att du kryade på dig så ni kunde se tävlingarna! :))

Jag klarade inte av att se det där inslaget på nyheterna om Merinolammen. Jag klickade bort det. Så ofattbart att det går till så!! Jag hoppas att jag inte har något garn med merinoull här hemma men tyvärr tror jag att det finns. :-(

I Kina håller Cashmerefåren på att orsaka stora ökenområden (eller rättare sagt de som släpper ut dem på bete i de områdena) Men de fåren kammas försiktigt för att få ur ullen.
Jag som älskar mjuka sköna cashmeretröjor och koftor! Hur ska man veta att det är "godkänd" cashmere från får som inte har betat fram mer öken i norra Kina? Suck.
Kram

mossfolk sa...

Jag zappade snabbt förbi det. Kan inte begripa vad det är för sorts människor som håller på med sådant när vi "vanliga" knapppt klarar av att se det på bild...
En annan del av köping är ett bli-glad-av-program :)

l*eva sa...

Jag klickade och blundade och hade mig...för att slippa se de där lammbilderna. Man mår verkligen fysiskt illa...när man ser sånt.

"Den bästa av mödrar" är en fin film, som tar upp ett stort,stort problem.
Alla dessa finska barn som kom hit...med en namnlapp om halsen...många många blev kvar här i Sverige och nästan alla är *skadade* på ett eller annat sätt i själen! Inte för att de kanske for direkt illa här, men: Att förlora sin finska familj, oftast mamman....har satt sina spår.
En mycket nära vän till mig, är ett *sånt* barn och har sår, som aldrig kommer att läka!
Trots att han sökt upp mamman och de syskon som blev kvar i Finland.















..

Anonym sa...

Såg inte programmet som tur var utan bilder i tidningarna har räckt...mår så jäkla dåligt och det enda rätta är att de som gör de små djuren illa skulle själva få smaka på sin medicin.

Bloggblad sa...

Jag är också chockad över de bilder jag sett från programmet. Läskigt.
Jag såg Den bästa av mödrar för nåt år sen, gråter hejdlöst av sånt... såg en liten snutt i lördags och började gråta direkt. Små ensamma längtande barn... väcker minnen från 50-talet.

Annela sa...

Gör nåt! Gå in här och läs mer:
www.savethesheep.com

Villa Nian sa...

Hoppade över programmet med lammen men jag såg precis som du det på nyheterna. Jag blir så förtvivlad det finns ju andra sätt att bli av med de där otäcka parasiterna. Men det kräver mer tid och därigenom så kostar det mer. Enligt vad jag läste så kan det räcka med att man rakar bort ullet i rumpan med jämna mellanrum när lammen är små. Förstår verkligen inte hur man kan göra så där! Pengar är en stor drivkraft men det måste ju finnas gränser. Tack och lov verkar det som om reaktionen på programmet varit stor och många kedjor verkar ta sitt ansvar!

Linda sa...

Londongirl: jag förstår inte hur en människa kan med att göra så. Hör de inte hur de små lammen skriker?
Jag får ont i magen bara jag tänker på det...
Jag som trodde att jag gjorde något bra när jag köpte ull, nu får jag tänka om, radikalt!
Kram

Mossfolk: precis, de måste vara helt avtrubbade för att klara av det.
Här sitter vi på andra sidan jordklotet och mår dåligt.
Köping däremot var verkligen ett härligt programm :)

L*eva: ja det var verkligen kontrasternas dag. Många intryck.
Filmen påverkade också mina tårkanaler.
Så många tragiska människoöden.
Kan verkligen tänka mig att upplevelserna har satt djupa spår.
Jag lär se den fler gånger.

Linda sa...

Gunnel: så där tänkte jag också, att man skulle göra likadant mot dem.
Och då hade väl världen reagerat. Får jag hoppas.

Bloggblad: jag grät också när jag såg filmen. Så många livsöden...
Och så svårt att förklara.
Men filmen är jättebra och Mamman spelas så bra! (inga namn - vill inte bli googlad på allt möjligt)

Annela: det är gjort! Jag har mailat dig också.

Tina: det är hål i huvudet på människor som gör så.
Jag fattar inte alls hur de tänker.
De gör det för att slippa "ohyra" men skadar dem ännu mer.
Jag blir inte klok på det och blir så arg och ledsen när jag tänker på det!