måndag, februari 04, 2008

# Uppläst upplevelse...

I höstas köpte jag en bok som blivit rosad i olika tidningar och den hamnade i hyllan i väntan på sin tur.
Den ligger fortfarande kvar där.
Har inte känt mig sugen på den och har hela tiden hoppat över den i bohögen.
Men så i fredags tog min förra ljudbok slut och jag satte i nästa på tur.
Det visade sig att jag lyckats köpa ytterligare en bok av samma författare, fast som ljudbok.
Mina förväntningar var... Eller rättare sagt, jag hade nog inga förväntningar.
Varför vet jag inte. Jag brukar inte vara svårflörtad när det gäller böcker.

Jag var fast från första stycket.
Och det var rösten som fängslade mig med en gång.
Rösten är mjuk och behaglig att lyssna till och framför allt så har uppläsaren en förmåga att förmedla rätt känsla och stämning och har en övertygande inlevelse i uppläsningen.
Det känns som om jag är en fluga fjäril som sitter alldeles intill där berättelsen utspelar sig.
Jag har hört på 3 skivor och har nog ett 10-tal kvar och jag längtar efter att få höra mer.
Vilken bok!
Vilken historia!
Den som läser är ingen mindre än Sharon Dyall och boken heter:
"Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini.

I bokhyllan har en bok hamnat överst i högen igen - "Flyga drake" av samma författare.

Se vad andra tycker om Tusen strålande solar och Flyga drake av Khaled Hosseini.

11 kommentarer:

mossfolk sa...

Den boken har jag hört mycket positivt om.
Har en hel hög olästa böcker, men jag som brukade läsa minst två i veckan förut har de sista månaderna inte haft ro att ta mig igenom en enda. Kanske skulle prova en ljudbok...

Linda sa...

Mossfolk: ljudbok var ett outforskat kapitel (oj så lustig jag var där då :)) för mig också för inte alltför längesedan.
Men en dag satte jag mig ner i lugn och ro - och fastnade :)
Super när man är ute och går också!

Anonym sa...

Flyga drake, ligger snart i en bokhylla nära mig.

Linda sa...

Bert: Grattis!
Om den är hälften så bra som Tusen strålande solar så har både du och jag en härlig läsupplevelse framför oss.

Bettankax sa...

Låter helt underbart! :) Nån gång ska jag nog pröva på det där med lyssnebok...

Anonym sa...

Har inte gett mig på det där med ljudböcker än...tror inte jag orkar hålla mig vaken även om den är spännande. Att ha något i öronen på promenaderna vill jag inte ha...jag lyssnar på naturljud. Nu kommer det här med stickning igen...då vore det bra att ha en sån bok. Fast mitt sticksug har inte satt igång än :O)

Annika sa...

Flyga Drake har vi läst här i min bokklubb. TYCKTE så mkt om den!! Men hemsk var den, och jag vill inte se filmen som är ute nu.
Fick "A thousand splendid suns" i julklapp och har hört att den ska vara ÄNNU bättre än "Flyga drake"...Ser fram emot att läsa den!

Mildamakter sa...

Jag har båda två på ljudbok men har inte blivit färdig till att lyssna på dem. Ska börja på dem när jag är klar med Ian Rankin som jag håller på med nu :o)

Lena sa...

Då blir det att plocka fram Flyga drake. Den finns redan i bokhyllan. Tror tom att vi har två exemplar här hemma. Dottern fick en i julklapp av sin mor, svenskläraren. Hmm, det borde vara något nu på det kommande lovet.

Linda sa...

Bettankax: du kan komma och provlyssna i min soffa :)

Gunnel: jag brukar inte ha något i öronen när jag är ute heller, men när jag stickar är det underbart.
Sticksuget kommer kanske när du sätter i en ljudbok :)

Annika: då vet jag att Flyga Drake kommer att bli nästa bok, utan tvekan.

Mildamkater: det är väl härligt när man har bra böcker på lager, det är som godis för själen!

Panter: lyckas ofta köpa böcker jag redan har, vet inte hur många dubbletter det finns i bokhyllan ...
Hoppas du gillar den.

Elisabet. sa...

Ljudbok är inget för mig; jag somnar efter en stund eller så löper tankarna iväg och får ett eget liv och så får jag spola tillbaka och börja om ..-)