söndag, februari 22, 2009

Kallt uppvaknande!


Vaknade av att näsan var iskall. Det var otäckt kallt i huset. Ingen ström, alltså ingen värmepanna som fungerar!
Maken är i huvudstaden, han som annars brukar vara den som får ta itu med sådant här.
Det var bara att bylta på sig och bege sig ner till källaren och elcentralen.
Jaha, jordfelsbrytaren hade löst ut. Jag återställde den och i samma stund så löste den ut igen.
Så där stod vi en stund, jordfelsbrytaren och jag.
Jag fick ge mig.

Jag började tänka. Jo, det är sant!
Kollade huvudsäkringarna, kopplade bort en del slingor osv, men så fort jag kopplade in dem igen så löste jordfelsbrytaren ut.
Till slut fick jag ge mig och ringa Stockholm.
Och med gemensamma hjärnceller kom vi på att vi har en kontakt utomhus som kan ha blivit blöt.
Jodå, efter nattens snöoväder så hade det snöat rakt in i den och det var det som var problemet. När jag väl kopplat ur den så funkade huset igen!

Så nu eldar jag värmeljus och dricker varm choklad för att få upp värmen fortare!
Ute är det tre plusgrader och slaskigt som bara den! Som en blöt trasa ungefär.

6 kommentarer:

Christina sa...

Vilken tur att du fick igång värmen igen! Tänk vad man är bortskämd med att ha det varmt och gott inomhus.

JULIEK sa...

Så bra at strømmen er tilbaka igjen. Inte roligt at vakna på det viset ......

Tankevågor sa...

Så skönt att du fick igång allt igen! När har varit längre strömavbrott här har jag alltid önskat att jag var ute på ön där vi har både braskamin och sparat den gamla vedspisen i köket.

Här stod vi på taket och grillade en gång när vi hade elavbrott....och så använde vi trangiaköket....ja ja jag är väldigt praktisk av mig. ;-)

Vad gör Micke i huvudstaden utan dig??? Kunde du inte ha masat dig med så jag kunde bjudit på en fika?

Anonym sa...

Ibland är det nyttigt att inte ha "fixarna" hemma och att vi själva får tänka till som du skriver.

Tur du är varm inombords med tanke på den som bor där.

Lena sa...

Usch, sånt där är eländigt. Hoppas du har det varmt och skönt nu.

Linda sa...

Christina: det är sånt man tar för givet... Och när något händer blir det väldigt påtagligt hur bra man har det.

Julie: man vaknar fort i alla fall när det är kallt :/

Londongirl: jag har länge önskat mig en spis men vi skorsten läcker i nocken, men nu är det snart tid att åtgärda det. Det är bara så förbaskat dyrt :(
Tycker det låter mysigt att göra mat på taket :)
Micke är på tränarseminarium så det var inte riktigt läge för mig den här gången.
Ska dit om en vecka, men bara över dagen, tyvärr.

Gunnel: fast jag brukar ta tag i saker själv, men just när det gäller el så överlåter jag det på maken.

Panter: jo, det blev varmt ganska fort, värmepumpen jobbade på och jag eldade en del ljus :)