söndag, mars 09, 2008

# Helgen

Igår åkte vi tvärs genom hela Skåne, till Kristianstad.
Vi tillbringade dagen på Teatern här ovanför och såg Tarzan.
Det var en jättehärlig musikal med bra musik.
Det är Phil Collins som har skrivit den från början, musikalen alltså.
Här är det Emil Sigfridsson som står för uppsättningen.
Jag tror att Emil även står bakom en del, eller all, översättning, men jag vet inte. Så detta skrivs med både hängslen och livrem :)
Vi hade i alla fall en jättetrevlig eftermiddag.
Och som grädde på moset så var en arbetskamrat till mig med och han imponerade mycket!

Idag har jag varit i kyrkan under förmiddagen.
Vi sjöng en hel hög med härliga låtar och en fin liten pojke döptes. Han var inte alls imponerad, han sov sig genom hela ceremonin, förutom den stunden då vår favoritpräst gick omkring med honom högt upphissad i sina armar.

Resten av dagen har vi rotat runt i trädgården.
De gigantiska Almarna* har klippts, ogräs har rensats bort, halvruttna löv har räfsats ihop och vårlökarna har lockats fram.
Nu längtar jag efter våren så att det nästan gör ont.

På eftermiddagen, när vi började tackla av i brist på föda, kom pappa och Boel med alldeles ljuvliga Budapestbakelser :)
Efter kaffe och välbehövlig vila var det bara att sätta igång igen.

*Almarna...
Vi har två stora träd och en ca 20 meter lång häck.
Häcken klipper vi under sommaren och den är tät och fin.
Träden har sedan 50 år klippts under våren, ungefär som man klipper pilar.
Om det är rätt har jag ingen aning om, men det funkar jättebra och träden är friska och fina.
Det finns 7 almar längs vår grusväg och alla har behandlats likadant under åren som gått.
I Lund och Malmö fälls alla Almar pga sjukdom, och säkert även på fler ställen.
Jag hoppas att våra får vara friska och stå kvar i många år till.

Och imorgon lär jag ha träningsvärk.
Precis överallt.

16 kommentarer:

cS sa...

På sikt kanske dina almar blir rariteter. Håller tummarna. Träningsvärk hör våren till. :-)
Idag gräve jag i Lotten. Visserligen lite, men dock...

Linda sa...

cS: menar du att almarna blir rariteter för hur vi klipper dem, eller för att de förhoppningsvis finns kvar många år till?
:)
Och jag har redan känningar i ryggen...
Men det är en härlig trötthet som infinner sig nu!
Då är både du och Lotten lyckliga idag :)

Bettankax sa...

Låter som ni haft en variationsrik och härlig helg! :)
Ibland(oftast)går den lite väl fort, men det kommer som tur är strax en ny. Kram

Bettankax sa...

Glömde säga, fin teater! Kommer inte ihåg att jag sett den tidigare. Helt ljuvliga blommor!

Lena sa...

Fullspäckad inspirerande helg!
Vi har också jobbat i trädgården. Jag har ingen träningsvärk, men de andra. Det visar på min ringa insats.

Linda sa...

Bettankax: åh helgen bara flög förbi, men samtidigt så känns det som om den varit mer innehållsrik än på länge.
Jag tyckte också att Teatern var fin, så där lite gammal mysig stil :)

Panter: att du inte har träningsvärk beror väl på din atletiska och vältränade kropp?
En annan som bara har sillmjölk i armarna är som en urvriden trasa idag :)

Villa Nian sa...

Våren och träningsvärk, ord som verkar höra samman :-).

Grabbarna Bus här hälsar till Selma. Dom blev lite oroliga när dom såg det där om toabesöken men nu har dom lugnat sig. Ordningen verkar ju återställd!

Linda sa...

Tina: nog hör träningsvärken till alltid :)
Det brukar bli så efter första attacken :)
Och Selma är pigg som en mört igen!
Nospussar från henne till er :)

Anonym sa...

Det låter som en finfin helg! KRAM!

Linda sa...

Ellis: blir så glad att du lyckats slita dig från böckerna en liten stund :)
Helgen var härlig!
Kram

Bloggblad sa...

Vad mycket trevligt du hann i helgen! Jag har mest bara vilat... en hel del åkande stundar, och då måste jag vila i förskott.

Anonym sa...

Almar är vackra.

Så skönt att börja påta och rota runt i backen och hjälpa växtligheten på traven.

Annika sa...

Vad kul med musikalen! Minns filmen, Disney.
Så himla roligt att se musikteater.
Och trädgårdsarbete är väldigt kul, och jobbigt, men skönt...

Linda sa...

Bloggblad: ibland hinner man hur mycket som helst en helg, andra bara försvinner i ett nafs under tiden man degar i soffan... :)
Ska du ut och resa igen?

Gunnel: jo, de är faktiskt väldigt fina.
Och det är härligt att få sticka fingrarna i jorden igen :)

Annika: jag vet faktiskt inte om jag har sett filmen...
Men det var en jättehärlig musikal, på alla sätt.
Bara att få se dem röra sig som gorillor, helt fantastiskt!

Anonym sa...

Hej Linda!
Vad kul att läsa att du tyckte om Tarzan :) Härligt att ni hade en trevlig eftermiddag med oss.
Ha en riktigt skön påsk.
Kramar Emil

Linda sa...

Emil S: vad roligt att du tittade in!
På hemvägen från Kristianstad sade jag flera gånger att jag ville se er igen :)
Tack för en väldigt trevlig eftermiddag!
Stor kram!