söndag, juli 30, 2006

Rabatt och några foton ;)


Som jag skrev tidigare i veckan så var vi och köpte växter. Nu var
det en lavendelrabatt som stod på önskelistan.
Micke tog "glatt" tag i spaden och började gräva där jag pekade..
Alltmedan jag fortsatte att måla grunden.
Här ser ni honom i arbete. Tyvärr är gräsmattan alldeles sönderbränd, men det får man ta när det är sådan ljuvlig sommar.

När allt var färdigt så fyllde vi på med ny god jord och sen planterade jag mina små lavendlar... Det ser lite fisigt ut nu, men det kommer att
bli hur bra som helst om ett år eller två!
Som ni ser så är jag ingen mästerfotograf, min skugga är med på
bilden...
Det blev totalt 10 meter lavendelrabatt och nästa sommar när den blommar kommer vi att gästas av mängder av humlor och fjärilar.
På tal om humlor ja, jag har en bild till ni måste får se ;)

Ser ni att det är tre humlor som kalasar i min Röda Stormhatt, Rudbeckia??
Humlor är snälla djur, till skillnad från getingarna som har kommit in i sitt rovdjursbeteende nu.
Lejon och tigrar är rovdjur och vårt husdjur, huskatten, eller bondkatten som den kallades förr, är nära släkting till dessa rovdjur. Vi har världens snällaste och finaste katt, Selma (fast så säger väl alla hussar och mattar om sina husdjur) så här får ni en bild på henne! Nähä, det fick ni tydligen inte alls, för nu vill det sig inte längre. Jag fick först hit bilden och sen lyckades jag ta bort den och nu får jag inte in den igen, trots många försök. Ni får se Selma vid ett annat tillfälle.
Hon kan konsten att njuta och det är hon som har fått mig att inse att om det finns ett liv efter detta, så önskar jag att jag får bli katt.
Å, nu skulle jag kunna hilla in mig i en utläggning om vad jag tror händer sen. Det enda alla med säkerhet vet, är att vi alla kommer att dö en dag. Och då är det många som tror att det tar slut. Jag är HELT övertygad om att det inte tar slut. Men det ska jag skriva om en annan gång då det inte är mitt i natten så att jag formulerar mig väl.

Vad har jag lärt mig idag då? Jo, hur man lägger in foto på sin blogg (nästan i alla fall) och att det finns bra människor i vår avlånga land som ställer upp med hjälp fast de inte har en aning om vem jag egentligen är. Nattinatti.

2 kommentarer:

Lilla B sa...

10 meter lavendelrabatt??!! Lyckans ost som bor så till. Själv vårdar jag en lavendelplanta i kruka. Gräver ner den i växthuset och bäddar över med fiberduk under vintern. Huvudsaken är att man kan gå nära och snudda till växten och känna hur gott det luktar.
Lycka till med odlingarna!

Linda sa...

Jag önskar att jag hade ett växthus... Men det står högt på önskelistan så vem vet, en vacker dag kanske det står där!