måndag, juni 16, 2008

# Lyckat!

I fjol beslöt vi oss för att behålla ett näst intill dött plommonträd.
Bara för att vi inte orkade med allt jobb det innebär att ta bort ett gammalt träd.

För att dölja eländet slängde jag ner en humle och en sk. snabbväxande ros intill stammen.

Tänkte inte mer på saken.
Sommaren 2007 försvann vår tomt under vatten, som vissa av er kanske minns.

Klicka på bilden tv, det är bara rosenblad.







Idag tog jag mig en närmre titt.
Och döm om min förvåning.
Det finns inte ett endaste "plommonträdsblad", 90% av trädkronan består av en Honungsros med en halv miljon knoppar.
Mitt i alltihop slingrar sig en ljusgrön humle, som står för de resterande 10%.

Ibland blir det impulsiva hur bra som helst!

Klicka på bilden th, hjälp mig räkna knopparna... :)

13 kommentarer:

Tankevågor sa...

Men det här kommer ju att bli sanslöst vackert när rosorna slår ut....det är redan så fint och grönskande! Vilket lyckokast! :-)

Ser fram emot bilderna när blommorna kommer.

Kramelikram

Mildamakter sa...

Precis likadant gjorde jag när vi hade stugan, men det var ett gammalt äppelträd jag ville dölja.
Honungsrosen är bara sååå ljuvlig, den växer jättefort och blommar med en miljard blommor och de doftar härligt.

Annika sa...

Det kommer att se ljuvligt ut när det blommar!
Jag ser också fram emot bildbevis sen.

Linda sa...

Londongirl: det fanns några enstaka blommor i fjol, men i år kommer det nog att vara alldeles gult :)
Klart det kommer bilder :)
kramar

Milda:jag blev tipsad om Honungen och jag blev verkligen belönad.
Den har ju växt flera meter på mindre än ett år.
makalöst!

Annika: japp, ni ska få ett gulblommande plommon-ros-träd att titta på så småningom :)

Bettankax sa...

Kommer att bli makalöst fint! :)

mossfolk sa...

Så himla smart gjort! Grönt och fint redan nu och när det blommar sen... Jättevacker kommer det att bli då!

Anonym sa...

Vad lyckat!!

Linda sa...

Bettankax: ja, det tror jag också!

Mossfolk: ja tänk så smart man kan vara utan att veta om det :)

Ellis: ja, och så enkelt!

Moster Mjölgumpa sa...

Ser också fram emot bilder på blommningen.
Vi har ett träd som också nästan är helt dött, så det här var ju ett bra tips. Men jag vill inte att trädstammen döljs av blad. Tror du att man kan rensa rosenbusken från blad längst ner?

Linda sa...

Moster Mjölgumpa: det var en bra fråga.
Egentligen kan jag inte tänka mig att det skulle ha någon betydelse, mer än att rosen kanske känner sig naken om benen :)
Men att den skulle må dåligt av det kan jag inte tro.
Hör med plantskolan, de vet med all säkerhet.

Annela sa...

som det står i nån gammal psalm: "Jag kan icke räkna dem alla". Men vackert blir det.

Linda sa...

Annela: tjusigt!
:)

Anonym sa...

Vad roligt. Vad fint trädet kommer att bli om några dagar