måndag, oktober 13, 2008

Huvudet fullt av färg...

Sitter och tittar på färgprover. Vilket egentligen är helt idiotiskt, eftersom färgerna inte kommer till sin rätt på en skärm. Men strunt samma.
Jag letar egentligen mest inspiration.
Jag måste måla ett rum till. Det finns mer gul färg att förgöra. Trappan och hallen på ovanvåningen skriker med sin gula färg nu.
Det här ingick i målarplanerna från början, men jag tänkte vänta några veckor.
Nu vet jag inte om jag kan det. Det är ju så gult!

Jag har snöat in på att jag vill måla trappan, ledstängerna och trappräcket i en vacker grå färg. Som den här ungefär. Jaha, och vilken färg ska jag ha till det då?
Jag kan inte fortsätta med samma som finns på bottenvåningen för då hamnar jag i samma sits igen, att hela huset går i samma färg.

Jaja, det är ett angenämt problem och jag har en del förarbete som jag ska göra innan det är dags för målning.
Och eventuellt skulle Selma behöva bo på hotell under tiden så vi slipper tassavtryck i trappan.
Det räcker med min egna...

11 kommentarer:

Villa Nian sa...

Vitt och svart kanske...eller varför inte bryta in med en riktigt bra accentfärg. Måla som dom gjort i exemplet. Rött är underbart till grått blir en varm känsla (Nordsjö har en som heter Cayenne). Eller om du vill ha det krispigare välj en blå (Nordsjö har en som heter Petrol). Eller varför inte göra något oväntat...en grön färg :-)! Mycket hjälp du fick av mig :-)

Linda sa...

Tina: det är ganska mycket svart i fondtapeten på bottenvåningen så det känns som det går bort. Det är ju inga fönster i trappan så det kan bli väldigt mörkt också.
Färgerna du tipsar om ska jag kolla in.
Det som är lite roligt är att jag lutar lite åt grönt just nu :)
Vilken otroligt bra smak Frun har!
Tack snälla :)
Jag får fundera lite till känner jag och titta på ordentliga färgprover.

mossfolk sa...

Du är ju helt vild med målandet, men Å så fint ni fick det! Ni får gärna fortsätta här sedan :)

Linda sa...

Mossfolk: haha, ja nog är jag vild alltid - i alla fall väldigt envis när jag vill få något gjort.
Hm... Jag börjar ju få ordentliga målarmuskler så vem vet, jag kommer kanske :)

Ingela sa...

Jag älskar gult, i hemmiljön alltså, absolut inte att ha på sog. Svagt varm gul färg. Mitt hus ser ut som om jag spillt vaniljsås över och inuti det.

Anonym sa...

Ja det är ju angenämnt huvudbry frun har! Trappan ska kanske förslagsvis vara mörkare grå och härligt röda (eller svarta?)ledstänger som busiga utropstecken!?? :)

Linda sa...

Ingela: det här var inte ljusgult - det var GULT. Och det har varit så i många år nu och jag är så trött på det.
Men jag kan nog gilla en riktigt ljus-ljus gul färg.

Bettankax: och du är inte välkommen att måla här, det hör jag ju!
Eller så är det precis det du ska?!

Anonym sa...

Jag tycker det grå och vita, som på bilden, är supersnyggt! Precis så skulle jag vilja ha min hall målad.

Tankevågor sa...

Jag har också en trappa som måste målas... ;-)
Väntar med spänning på resultatet i trappan.

Linda sa...

Matilda: jag tycker också det är jättesnyggt! Men det blir ju så väldigt likt det vi har på bottenvåningen. Hm, jag får fundera och klura lite till.

Londongirl: trappor är inte så speciellt roliga att måla så det är skönt om det blir bra när man gör det :)

Elisabet. sa...

Jag håller med bettankax! Så glad man skulle bli med nånting som blir som ett utropstecken!!

Vackraste färgsammansättningarna ever .., såg jag i Sundborn i Carl Larssons hus.

Å, så underbart varmt och ombonat med olika röda och gröna färger!