torsdag, januari 03, 2008

# Hälsning från knudan*....

Så mycket blev det med min kväll i soffan med benet i högläge...

Ringde sjukvårdsupplysningen när jag kom hem från jobb och fick prata med en mycket sömnig sjuksköterska.
Hon rekommenderade mig att åka in akut eftersom hon eventuellt trodde att det kunde vara en propp.
Sagt och gjort, vi åkte.
Precis så man vill tillbringa en kväll - i ett väntrum på en Jourläkarcentral...
Fyra timmar senare var vi hemma igen, utan propp i benet.
Det var istället en allergireaktion på penicillinet jag åt för min halsfluss.
Under kvällen slog det upp fler knutor och svullnader som kliade och värkte.
Det var obehagligt att se mina händer svälla upp som små ballonger - hur skulle jag kunna sticka??
Men med ordentligt med kortison och antiinflammatoriska preparat så mår jag mycket bättre idag.
Svullfoten är kvar men den gör inte så ont.
Och jag har sovit gott inatt.





* knudan - skånska för knuta och uttalas med lååångt U, skjut fram hakan ordentligt så ska ni nog få till rätt läte uttal... :)

20 kommentarer:

cS sa...

Krya på dig hälsar Claus

Anonym sa...

Haha - jag måste skratta åt din reaktion - hur ska man kunna sticka?
*fniss*
Det brukar vara min första tanke också så jag förstår precis. :)

Skönnt att det "bara" var penicillinet!

Ta hand om dig nu!! Kraaam!

Hälsar Ellis som sitter här med käften framskjuten och försöker tala skånska...

"Knuu..." nej. Hm. "Knuuuud..."

l*eva sa...

Sicken otur!

-att ens försöka uttala något på Skånska är under min värdighet!
*skrattar gott*

Mildamakter sa...

Vilken tur att det inte var en propp, även om knudor är nog så besvärligt. Bra att du sprider vår vackra dialekt ;oD

Linda sa...

cS: Tack snälla för hälsningen igår också!

Ellis: jamen, jag blev orolig för mina händer :)
Bara man får veta varför så brukar det vara lättare att hantera.
Det är bra att du övar på skånskan till nästa gång du kommer :)

L*eva: om du stoppar in en het, lite för stor, potatis i munnen så ska du nog också kunna prata skånska - även om du inte vill!
*ler*

Mildamkater: japp, det var tur i oturen :)
Skånska är ju ett så stort och brett språk som vi måste lära resten av befolkningen, så att de pratar som folk :)

Anonym sa...

Jaha..nu fick jag svaret. Tänk vilka olika reaktioner det kan bli...har mest hört talas om dåliga magar.
Skönt för dig att få veta vad det berodde på...och för oss övriga med tycker jag.

Krya på dig nu!!

Anonym sa...

Haha, det där med potatisen var bra. Kanske man skulle prova. :)

Jag brukar öva mig att säga "Pågatåget" på skånska, det är kul. :)

Linda sa...

Gunnel: jag fick utskrivet en sort jag brukar få ont i magen av, ordentligt ont, så jag fick en annan sort, men den var ju inte bättre :(
Lärde mig att sådana här reaktioner kan komma upp till tre veckor efter avslutad behandling.
Jag mår mycket bättre idag, har inte alls så ont och jobbar som vanligt :)

Ellis: Pågatåget är ju skånskt så det kan bara uttalas på ett sätt :)
Prata med mycket mat i munnen är ett ganska bra sätt för de flesta orden :)
*fniss*

Hedgren sa...

Sicken otur! Tur att du åkte in och fick medikamenter.
Har du förresten köpt "Varrdens grannaste språg"? Alla kommunanställda i Trelleborg fick den i julklapp! Det är visserligen trelleborgska, men "Svedala lier jo ente så lant veck". ;o)Ha det gott och fortsätt krya på dig!

Villa Nian sa...

Knuuuudan, ja de funkade jättebra :-)). Men nu får du ju se till att bli fri från alla plågor! Hoppas nu att medicinen du fick för att bli frisk och som gjorde dig sjuk och som du nu fått annat mot lyckas att göra dig frisk någon gång *kram*

Anonym sa...

Hej min lilla knuuuda, hoppas tillfriskningen fortsätter! :) Kram

Annika sa...

Eeeeeewww...vad läskigt, vilken reaktion.
Penicillin är läskigt, jag åt penicillin för en infektion för 2 år sen och fick av den starka kuren en reaktion i mina tarmar, c-diff . FY fan vsad vidrigt det var, sen dess är jag väldigt rädd för penicillin och försöker undvika det allt vad jag kan.
Bra att du känner dig bättre nu!!

Bloggblad sa...

Oj! För en vecka sen satt jag med benet på akuten...
(Är ganska bra nu - tackar för omtanken i din kommentar! Kan i alla fall gå i affärer...)

Men såna där allergiska våldsamma reaktioner fick jag under den tid jag var utbränd - oj, vad det brann i huden. Kunde få enormt stora svullna blaffor - prickar - bulor precis var som helst på kroppen och när som helt - och fort kom det. Värst var det när ansiktet svullnade upp så jag inte kände igen mig själv... Jag blev allergisk mot stress. Låter helknäppt, men så fort jag stressar nu när jag egentligen mår bra, börjar det klia och slå upp små bulor.
Om det nu kan vara till nån tröst att jag känner igen det...

Tankevågor sa...

Men fy vad läskigt! Usch vad jobbigt, stackars dig!
Hoppas verligen att du kryar på dig nu!

Men alltså skånska är inte lätt att härma....sitter här och skjuter fram hakan när jag läser vad du skriver...
Knu..d äh jag får inte till det! ;)

Kram kram

Linda sa...

Hedgren: jag har snart klippkort... :)
Den boken har jag inte sett, men det var ett bra tips!

Tina: snacka om följetong... :)
Och du ska väl kunna plocka fram skånskan?
Men nu ska jag väl få bli bra efter alla turer.
Kram

Bettankax: jag gör så gott jag kan och det går på rätt håll.
Kramen

Annika: kroppen är en intressant konstruktion och vi reagerar så olika, men det kan verkligen gå illa ibland. I mitt fall var det ju bara en piss i Nilen :) när man tänker efter.

Bloggblad: jag tänkte på dina välfriserade ben när jag låg på britsen med mina lurviga :)
Haha!
Men läkaren var så sömnig så han såg nog inte det ;)
Just den där värmekänslan och kliet - det känns obehagligt.
Skönt att man inte är ensam.

Londongirl: här händer det något nytt varje dag och vad gör man inte för att få annorlunda vardagar :)
Du får testa med en het potatis som jag skrev till L*eva så kanske du också kan prata som vi här nere :)

Bloggblad sa...

I natt ringde jag sjukvårdsupplysningen - när jag skulle lägga mig såg jag att hela foten var blå runt om, och även en lång sträcka utmed vaden. Vristen var helt svullen... men inget ont. Jag blev rätt chockad när jag såg foten, och tänkte förstås "propp" direkt... som jag aldrig har har haft. Men jag blev lugnad. Av propp får man ont. Sen ringde jag läkaren som sydde i morse - hon sa att blodet sakta runnit ner inuti. Gör inget alls - då blev jag lugn. Hon påpekade att det var ett STORT sår, och att det naturligtvis blött mycket - fast inte utåt.

Själva såret läker fint och stör mig inte alls längre.

Bloggblad sa...

Förresten - jag kan säga KNUUUUDA. Jag pratade rätt mycket skånska när jag bodde i Malmö som barn.

Annela sa...

Oj, det känner jag igen. Sån allergisk reaktion har jag haft fast jag svullnade upp hela jag - en enda stor knuda blev jag eller mer som en Michelingubbe. Det kallas "afylaktisk chock" och kan vara livsfarligt. Andningsvägarna kan svälla igen och då är det godnatt.
Lyckligtvis gjorde mina inte det, men det var gräsligt. Numera kan jag inte äta penicillin utan får ha syntetisk antibiotika om det behövs.
Skönt att höra att du är bättre.

Linda sa...

Bloggblad: förlåt, jag har missat din kommentar...
Förstår attd u blev orolig över ditt ben, men skönt med ordentliga svar.
Och jag skulle vilja höra dig säga knuda :)

Annela: jag tror att det heter anafylaktiskt chock, men jag är inte helt säker.
Jag svullnade upp mer och mer när jag satt på jourläkarcentralen, men den i foten var värst och höll i längst.
Men nu är det över och jag vill helst slippa det igen.

Annela sa...

Ja, just det "anafylaktisk chock" var det.Högst okul!!