söndag, april 06, 2008

# Kattmamma

Kvart i tre i natt vaknade jag av att Selma jamade från nedervåningen. Det var inget vanligt jam, utan så där extra hjärtskärande.
Jag låg kvar och kallade på henne, men hon kom inte utan fortsatte att jam-svara på mina lockrop.
Jag fick alltså kliva ur min varma säng och gå ner till henne.

Hon ligger då utflängd mitt på golvet med sina bebisar tätt intill.
Sagt och gjort.
Jag lyfte upp Selma och hennes bebisar och bar upp dem alla tre i Mickes säng.
Två minuter senare sov Selma.

17 kommentarer:

cS sa...

Någon vaknar till koltrasten, någon vaknar till hjärtskärande kattjam... Men vilka gulliga bebisar. En stillsam undran -Vem är fadern?

Bettankax sa...

Jag tror jag vet!

Linda sa...

cS: jag har inte den blekaste aning.
En dag hade Selma adopterat dem bara.
Du skulle se henne när hon bär omkring med dem :)

Linda sa...

Bettankax: vet du???
Det gör inte jag.

Bettankax sa...

Jag tror det är han som jobbar på IKEA?

Linda sa...

Bettankax: öööh?
Är jag blond eller blåögd?

Bloggblad sa...

Hon kanske är sugen? Det har ju nyss varit mars... är du säker på att hon inte varit ute och jamat med nån kattherre?

Linda sa...

Bloggblad: Selma är kastrerad.
För nio år sedan opererades livmodern, äggstockar och äggledare bort.
Förr klippte man bara äggledarna, men numera tar man bort allt.
Så det finns ingen möjlighet.
Men det är gulligt att se henne :)

Annela sa...

Åh, vilka söta bebisar Selma har. Klart att hon vill ligga i sängen bredvid dig.

Annela sa...

Shiva är också kastrerad, men har inga bebisar. Kanske är hon fortfarande tonåring? Hur gammal är Selma?

Linda sa...

Annela: vi brukar ta upp hennes bebisar i sängen på kvällen, men igår glömde jag det.
Hon brukar ju själv bära omkring dem, men i natt var det väl en bekväm dam som ville ha hjälp :)
Selma fyller 10 år i juni och har alltid haft någon form av bebis.
Som liten var den en nyckelpiga som tyvärr försvunnit. Men den var så luggsliten så det var väl dags för nya.

Anonym sa...

Klart hon vill ligga hos husse och matte och gosa med sina små. Och fy på sig matte som glömde bära upp dom igår innan sängen intogs :O)

Hon är för go lilla Selma

Annika sa...

Nä vilken gullig liten historia om den lilla "kattmamman" Selma och bebisarna...
Bebisarna är ju lättskötta också :-)

Linda sa...

Gunnel: husse var ju inte hemma så jag trodde att hon skulle breda ut sig ordentligt i hans säng, men matte glömde ju bebisarna.
Men sen blev det natt-ro :)

Annika: det är tur att de är lättskötta för ibland bryr hon sig inte alls.
Men många gånger hittar man dem i hennes matskål.
De blir ju också hungriga!
:)

Tankevågor sa...

Men hon är väl för söt lilla Selma! KLart att hon ska ha sina bebisar med sig i sängen.

Har hört att hundar (tikar) kan ha små bebisar också som de bär runt.... Roxy har ju sina katter.

Men IBLAND vet man inte vem som anser sig vara mamma till vem här. Mirandakatten tvättar och pysslar om hunden så att man blir så full i skratt när Roxy låter sig tvättas. :-)

Anonym sa...

Men lilla Selma då! Vad gullig hon är som bryr sig så mycket om sina små bebisar. :) Och vad fina de är, hälsa henne det.

Linda sa...

Londongirl: hon brukar själv bära upp dem, men i lördags natt var hon tydligen lite lat och bekväm.
Tycker det är så rart att se djur som tar hand om varandra.

Monica m Yffen: hon har själv adopterat dem från någon låda med allehanda mjukisdjur :)
Selma hälsar tillbaka och säger att alla bebisar är fina :)