torsdag, september 20, 2007

# Ljudbok

Jag har för första gången satt mig tillrätta och lyssnat till första skivan av en ljudbok.
Eller jag har gjort det innan, men då lyssnade jag inte, hörde inte.
Idag satte jag mig med stickorna och allt annat runt omkring försvann.
Jag hörde endast rösten, som tillhör Katarina Ewerlöf.
Det är Liza Marklunds "Livstid" som snurrar i CD-spelaren.

Nu när jag satte mig här så läste jag på baksidan av fodralet att det är en, citat:
"direkt fortsättning på Nobels Testamente"
Den boken står i min bokhylla.
Oläst.

Hm... Ska jag fortsätta lyssna, jag fastnade ju?!
Eller ska jag ge mig i kast med boken först?

I vilket fall som helst så ska jag iväg och läsa noter nu.

9 kommentarer:

Bloggblad sa...

Nu ser jag en fin bild längst upp!

Jag orkade inte med Nobels t. Tyckte att den blev ointressant - jag gillar inte när jag inte gillar huvudpersonen i böcker.

Anonym sa...

Jag har inte provat på dom där nymodigheterna än. Jag har fått för mig att jag bara kommer att somna. Men det är ju klart...jag har ju stickning jag med att ta fram och då håller jag mig ju vaken

Linda sa...

Bloggblad: Tack!
Jag gillar ju Annika Bengtsson och även Liza Marklund.
Jag får väl se, men jag tror jag verlever även om jag läser dem i fel ordning.

Gunnel: jag har som sagt försökt innan och inte alls kunnat koncentrera mig, men idag så gick det kanonbra!
Det spelar nog stor roll vem det är som läser, det måste vara någon med en behaglig röst.

Mildamakter sa...

Stickning och ljudböcker är en härlig kombination. Jag har nästan alltid en ljudbok i iPoden när jag stickar...

Anonym sa...

Jag har inte testat det här med ljudbok någon gång. Men det skulle man kanske ta och göra. Det verkar vara väldigt avkopplande. Jag har läst Nobels Testamente och tyckte den var helt ok!
Nu ska jag krypa ner och läsa en stund innan jag ska sova.
Sov gott! Vi ses imorgon!
Kram

Annika sa...

Hey! Vad snyggt det blev med bildern i din header! Verkligen!
Jag har inte heller testat det där med ljudböcker, men mina fldrar är som tokiga i det! Och jag kan tro att det är mysigt att helt fastna i en bok på det sättet!

Ingela sa...

Jag gillar Katarina Ewerlöf som uppläsare. Lyssnat just nu på Läckbergs "Stenhuggaren" i min iRiver. Förut lyssnade jag mest på ljudböcker på buss och tåg, men nu när man kan ladda hem i mp3-format är det ju så smidigt. Funkar bra på motionsrundan till exempel.

Men uppläsaren är viktig. Försökte lyssna på Mma Ramotswe uppläst av Babben Larsson men det blev inte trovädigt. Gotländsk anstrykning på dialekten till en historia från Sydafrika, nja...De är bra båda två var för sig men inte så lyckat tillsammans.

Linda sa...

Mildamakter: det är det verkligen! Förstår inte varför jag inte har testat det innan. Men nu har jag mycket att se fram emot :)

Jenny: jag var skeptisk till ljudböcker i början, sen testade jag men gjorde annat under tiden och tappade tråden.
Att sitta still var det bästa för mig :)

Annika: tack snälla för komplimangen.
Det är verkligen avkoppling, tiden bara försvann!
Men jag tror att uppläsaren är otroligt viktig för lyssnaren.

Ingela: jag håller med dig, rösten är det som fänslar en. Och precis som du skriver så måste nog uppläsare och bok passa ihop.

Bloggblad sa...

Det jobbiga med ljudböcker är att man inte kan hoppa över långtråkiga stycken med alltför långa beskrivningar i... Eller snabbt bläddra tillbaka och kolla när tankarna farit iväg en stund...