torsdag, augusti 09, 2007

Dagen har varit en repris på gårdagen - minus plantskolan.
Härliga bad och solvarma kroppar.
Idag var det 19 i vattnet och 28 i luften.
Kan knappt tro att det är sant.
Detta är min önskesemester!

Nu är man så där lagom loj och trött.
Nyduschad och insmord och klädd i tunna, mjuka kläder.
Det blir ett glas vin på verandan innan middagen.

- - - - - - - - -

Enligt konstens alla regler ska man plocka upp gladiolusknölar inför vintern och förvara dem frostfritt för att sen gräva ner dem till våren.
Sånt orkar inte jag, med slutsatsen att jag har inga sådana växter i min trädgård.
Förutom ifjol då jag fick några knölar gratis när jag beställde något annat.
Tryckte ner dem och de blommade fint förra sommaren, sen glömde jag bort dem.
Tills jag såg dem häromdagen:

Vinterförvara - pyttsan :)

13 kommentarer:

mossfolk sa...

Sådana dagar på stranden är ni väl verkligen värda efter allt regnande som var!

Bloggblad sa...

Jag unnar dig också att få torka upp på stranden - men hade gärna legat bredvid... :)

Humlan sa...

Växter är verkligen oförutsägbara ibland. Man struntar i att sköta dom som man ska och ändå växer dom och trivs bra..
Min oregano har övervintrat i en liten urna där den borde ha fryst sönder, men timjanen som stod bredvid och skulle ha klarat av vintern, den dog..

Lilla B sa...

Lyckost! Här darrar de av köld redan tidigt på hösten. Sen fryser de sönder och ruttnar bort. Inget kul alls.
Lite Global Warming åt mitt håll, tack! När den ändå är i farten, menar jag.

Anonym sa...

Hej tösen min, ännu en härlig dag! Jag har legat mer i vattnet än på land. Herregud vilken njutning!:)

Anonym sa...

Du dom är pampiga. Vilken härlig färg. Håller med dig om det där med vinterförvaring...det var inget för mig heller.

Mildamakter sa...

Det är precis så en semester ska tillbringas, måste säga att det är typiskt okul att jobba när det är sånt här väder ;o)

JULIEK sa...

Så bra at du har en så fin semester : )

qi sa...

Låter precis som en sån där dag som du behöver för att lagra i minnet så du kan plocka fram till hösten.

Gladiolusen är jättefin! Kanske inte så dumt med en översvämning då och då... ;-)

Kram från qi

Ingela sa...

Farmor hade alltid gladiolus i rabatten under köksfönstret medan hon bodde kvar i huset. Farfar uttalade det alltid "gladio-lusen" med betoning på sista stavelsen.

Jag tror nog att hon hade knölarna i källaren udner vintern. Tvivlar på att de övervintrat här!

Linda sa...

Mossfolk: idag är det molnigt och alldeles klibbigt.
Då pysslar vi med sådant som har blivit liggane en hel vecka nu.

Bloggblad: idag är jag allt annat än torr - det är så fuktigt i luften så man blir blöt av att bara stå rakt upp och ner ;)

Humlan: jag tror att det beror på att vi hade en ganska mild vinter och snön kom inte förrän i slutet av februari och början av mars.
Jag tror inte de klarar sig till nästa år, men vem vet?!
Håller med dig om det där att man kan sköta växter exemplariskt och ändå trivs de inte...

Lilla B: jag tror inte de reder sig till nästa år, men lite mildare vintrar kan vi dela med oss av :)

Bettankax: likadant här - jag har plaskat omkring som ett barn :)
Idag vilar kroppen från solen men är lika varm ändå...

Gunnel: ja det är en häftig färg :)
Jag orkar inte hålla på att gräva upp och ner, det är inget för mig. Det finns så mycket annat som klarar sig kvar i jorden!

Mildamakter: jag lider med alla er som jobbar, det måste vara ohyggligt varmt och klibbigt att sitta inomhus - det är inte alltid att luftkonditioneringen hänger med. Men snart är det din tur :)

Julie: ja, det är verkligen så bra det kan bli, jag har ingenting att klaga på :)

Qi: jag har fått en massa härliga dagar att spara till hösten då allt det grå kommer, det som jag inte tycker om.
Jag fyller på med massor av energi nu så att jag klarar mig.
Kram

Ingela: jag tror att vi hade fått större och rikare blomning om jag vinterförvarat dem.
Tror att de mår allra bäst av det.
Tänk vad blommor kan förmedla minnen :)

Hedgren sa...

Dina knölar har nog inte läst boken! =0)

Linda sa...

Hedgren: haha! Nä, de har inte förstått hur de ska bete sig :)