onsdag, augusti 15, 2007

Regn = Garn :)

En regnig dag och då beger vi oss till Malmö.
Snacka om rörig stad, Malmöfestivalen börjar på fredag och gatorna har börjat stängas till höger och vänster.
Det gör mig ingenting i vanliga fall, men när det ösregnar är det skönt att slippa springa genom halva stan.
Men vad gör jag inte för garn :)


När vi irrade om kring på smågatorna så skrattade jag rakt ut, för där, mitt framför oss fanns Yllet, affären som Mildamakter tipsade om.
Åh, så ljuvliga kläder.
Åh, så dyra :)
Men jag unnade mig två härvor av den ljuvligaste ull.

Sen hittade jag en affär på Kalendegatan, Irmas Hus, som var fullsmockad med de vackraste tygerna och mycket garn.
Där tänkte jag på dig, Elisabet, hela den ena väggen var fylld av lådor med all sköns knappar.
Tyvärr hade jag inte kameran med mig...

Till sist hamnade jag på regementsgatan och steg in i ännu en mysig garnaffär, det fullkomligt växte garn på väggarna :)

Ja, nu har jag hittat en del mysiga affärer som jag kommer att återbesöka.
Men den där Sländan i Lund, den lockar en del den också :)

21 kommentarer:

Hedgren sa...

Regniga dagar kan bli dyra...

Mildamakter sa...

Då var du ju nästan hemma hos mig...synd att du inte hörde av dig ;o)

Anonym sa...

ujuj....hoppas du får sol resten av semestern. Kan bli dyrt annars :O)

Bloggblad sa...

Vad härligt med dina garnnystan... det rödlila påminner starkt om det jag just påbörjat. Tunt entrådigt ullgarn i just den färgen - fast ditt ser tvåtrådigt ut, eller?

Linda sa...

Hedgren: jo, nog är det så att det kan springa iväg lite, men samtidigt så ger det mig så mycket!

Mildamakter: jag får kanske göra ett återbesk och då hör jag av mig :)

Gunnel: haha!
Det har varit lugnt på utsvävningarna under semestern så det ska nog reda sig :)

Bloggblad: japp, mitt är tvåtrådigt och ska bli en mönsterstickad halsduk :)
Vad ska ditt bli?

Ingela sa...

Jag sprang omkring dyblöt i Skellefteå fredan före stadsfesten där i juni. Det var tivoli på alla parkeringsytor nära centrum. Jag hade förstås förträngt att det var sånt på gång, kunde ju ha gjort mina ärenden vilkend ag som helst. Fast man vänder ju inte med 12 ½ mils resväg...

Tankevågor sa...

Åh, nu blev jag sticksugen! Har också köpt garn på Yllet både i deras butik i Visby och här i Stockholm. Visst har de fina kläder, mycket vackra linnesaker. Vad ska du sticka?

Mildamakter sa...

jag tar det som ett löfte! ;o)

Anonym sa...

Goooodis!! =)

Lena sa...

Du, jag var på Yllet i Visby och köpte garn...:)
Makalösa kläder och priser, men något kanske man kan unna sig någon gång.
Kanske...
Det kan bli dyrt med dåligt väder semester, så sant.

Annela sa...

Vad mysiga garner - jag ser både alpacka och Vivaldi i din hög av nystan. Det är garner som vi också har och de är underbara att sticka med. Ha det så roligt!!

Linda sa...

Ingela: ja då vet du hur det känns :)
Förstår att du inte vände efter alla de milen.

Londongirl: de har alldeles ljuvliga kläder, gick omkring och strök med handen på dem :)
Det blir fler sjalar och halsdukar, jag får väl lägga in bilder senare :)

Mildamkater: ja, gör det!
Fast vi kan ju ses någon annanstans än på Yllet :)

Ellis: jaaa! Så härligt och jag väntar två paket till med posten :)

Panter: tänk att jag har missat den kedjan helt, men butiken i Malmö ligger lite avsides.
Så vackra kläder!

Anela: just de två garnerna kombinerar jag nu i en sjal med spetskant och det är så lätt att jobba i och så lent och mjukt i händerna!

Linda sa...

Annela: förlåt att jag missade en bokstav i ditt namn ;)

Elisabet. sa...

Om det inte ösregnar i morgon, tar jag tåget in till Malmö för att handla lite inför resan.
Tack för tipset ..-)

Anonym sa...

Ytterligare en dag med regn och gråa moln.... Men vi ska inte klaga på vädret under vår semester! Tänk att det redan är sista semester veckan....Känner inte alls för att börja jobba igen. Jag njuter och kopplar av till fullo dom sista dagarna!! :-) Håller på att läsa boken som jag fick av dig när jag fyllde år och den är bra!
Hoppas allt är bra med er?!
Ha en fortsatt mysig dag!
Kramisar

Annela sa...

Ingen fara!! Det blå ser ut som det mjuka Eskimo. Ska du möjligen tova nåt??

Linda sa...

Elisabet: det finns en KNAPP-affär på Värnhem som sgs vara den största knappaffären :)

Jenny: vi som skulle ses... Nu har hela semetern gått :(
Jag får ta det på mig, men dagarna sprang iväg så fort.
Vi får väl börja om med våra bio-kvällar :)
Bra att du tycker om boken, det är ju bra mysväder nu.
Vi ses snart och då får vi peppa varandra. Kram

Annela: det är egentligen svart och du har helt rätt om Eskimo :)
Jag tänkte göra en halsduk med hjälp av DROPS mönster, har aldrig provat att tova garn, bara ren ull.
Är det svårt?

Anonym sa...

Ja, vi som skulle ses :-) Men tiden har bara runnit iväg....Du behöver absolut inte ta det på dig att vi inte har träffats under semestern. Det är lika mycket mitt fel. Men vi kan ta en kväll i höst istället!
Visst kan vi ta upp våra bio-kvällar igen! Det är alltid trevligt :-)
Ja, vi ses snart och då får vi verkligen peppa varandra. För jag tror vi är lika sugna båda två på att börja jobba igen....
Nu ska jag lägga mig och läsa en stund innan jag somnar.
Sov gott!
Kram

Annela sa...

Nej, tova är lätt och ROLIGT. Jag sitter numera fast i tovningsträsket. Man bara stickar enligt mönstret - OBS sticka löst, då tovar garnet ihop sig lättare - lägger det färdiga "sticket" i tvättmaskinen med lite kulörttvättmedel fullt 40 graders tvättprogram och simsalabam!! när man tar ut det så är det fullständigt förvandlat - och sedan är du fast.
Ha det så kul!!

Annela sa...

Simsalabim, heter det kanske!?

Bloggblad sa...

Mitt rosa blir bara en vanlig rätstickad trekant - som vår gemensamma ljungvariant. Fast nu kör jag från spetsen. Fast spets törs jag inte ens pröva... :)