torsdag, augusti 02, 2007

Jodå, vi kom iväg.
Efter frukosten gick bilen mot Ystad.
Så fort vi hittat en parkering så styrde vi stegen mot Mariakyrkan.
Ett ljus för morfar och ett ljus för farmor.
Alldeles tyst var det. Stillsamt.
Vi strosade runt på Ystads gator både länge och väl, handlade lite böcker (Bloggblad: jag hittade Ironsides bok :)), lite kläder och kikade in i två garnaffärer.
Men inget föll mig i smaken idag.

Vi stod i kö både länge och väl på Bäckahästen, bland alla tyskar turister och pensionärer :)
Men mat fick vi, massor, och god var den!

Trots att vi var mätta så slank det ner en godsak till kaffet :)

Sen vände vi bilen mot Åbergs Trädgård precis utanför Ystad.
De hade inte det vi letade efter, men det var mysigt att bara strosa runt och njuta av atomosfären.
Nästa anhalt var farmors grav och där planterade jag två anemoner. Klappade lite på graven och berättade om allt jag syr och stickar.
Farmor var ju syslöjdsärarinna och hade även egen atélje hemma.
Jag tror hon har full koll på det jag gör :)

Väl hemkomna så blev det två ostmackor och kaffe.
Nu väntar stickorna på mig!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken mysig dag ni har haft!

Nu förstår jag varifrån du har fått dina kunskaper att sy. Säkert har hon ett vakande öga på vad du gör. :)

Lena sa...

Låter som en fin dag- kul att ni kom iväg till Åbergs. Duktigt att inte köpa något. Det hade jag aldrig klarat.

Anonym sa...

Låter som ni haft en härlig dag! Ska nog försöka hitta till Åbergs en dag. Nu ska jag kolla dokumentärfilm. Skönt att inte behöva tänka på hur sent den slutar. (bettankax)

Bloggblad sa...

Låter jättemysigt! Kul att du tänkte på mig en stund också...:)

Anonym sa...

Nämen precis nu såg jag katten i korgen...:) bettankax

Det Mörka Hotet sa...

Ni verkar ha haft en fin dag och de där matbilderna gick ju inte av för hackor - smaskens!


DMH/Samuel

Mildamakter sa...

Vilken härlig dag, så ska en semester vara! :o)

Linda sa...

Monica: det blev en härlig dag och solen tittade faktiskt fram ibland.
Och av farmor har jag lärt mig en hel del som barn.
Fast mesta delen av tiden lekte jag nog med trådrullar :)

Panter: vi har ju pratat om Åbergs så länge och nu äntligen :)
Jag är också ganska imponerad över att jag inte köpte något :)

Bettankax: Åbergs var stoooort!
Men jag tror att du och jag ska åka dit på våren - då kommer vi att handla!

Bloggblad: boken var det första jag köpte!
Jag sa till Micke att leta efter en bokhandel först och främst :)

Bettankax: katten orkade knappt kisa på oss, hon sov så himla gott :)
(ja, jag tror det var en flicka :))

DMH: det blev en härlig dag och snart kan du ju se Ystad med egna ögon :)

Mildamakter: när man inte har en enda tid att pasa njuter man extra mycket.
Körde kustvägen hem och tittade sorgset på "vår" strand i Mossby när vi körde förbi.

Anonym sa...

Du fick också en fin dag.

Det där med något sött och gott efter maten måste man bara ha hur mätt man än är :O)