torsdag, augusti 16, 2007

Gud så enformig jag är...
Är det inte strand, sol och bad, så är det kläder och symaskin eller garn.
Och nu är det verkligen garn för hela slanten.
Micke tyckte häromdagen att jag skulle öppna garnbutik och idag när mamma kom så sa hon att här såg ut som en garnbutik :)
Men hon ska inte vara så busig, för vem blev sticksugen om inte hon :)
Sagt och gjort, vi for till Malmö, och tur var det eftersom jag räknat fel och behövde fylla på mitt förråd.

Vi hann in genom dörren, jo det gjorde vi nog, innan hon var i full gång!

Vi har haft en jättehärlig dag tillsammans.
Vi lunchade vid ett när hon kom och sen fick vi ju ta eftermiddagsfikat ovanpå det så då slank en stor kanelsnäcka ner.
Sen var det en tur i Malmö och vi handlade garn och tog sushi med oss hem.
Stickade länge och mumsade sedan lite rå fisk :)
Sen blev det kaffe (te för den gamla annars tror hon inte att hon kan sova) och lite geléhallon och mer stickning.
När hennes första nystan tog slut tog hon sin lilla busbil och drog mot Lund.
Nu är det snart midnatt och hon sitter nog som bäst och lyssnar på sommarprats-reprisen och stickar :)

En annan flyttar bort till fåtöljen igen och tar några varv till.


Under hela dagen har Micke varit en ängel. Kommit med glada tillrop och visat en sida som har vuxit den senaste tiden.

-Men Elisabeth, du ska inte sticka så hårt, det gnisslar ju om stickorna.

Eller när mamma tyckte att hennes sjal blev lite sned och vind, då sa han:

-Det är bara att dra och forma lite.

Goaste Micke :)

18 kommentarer:

Anonym sa...

Se där, se där! Han börjar bli riktigt väl tränad! ;-) ;-)

Sambon vet faktiskt vad stickfasthet är, och skillnaden mellan olika sorters stickor och olika sorters material. Han vet vad Regia är för garn och han vet hur man sköter en nystmojäng. Det tar sig. =)

Vad mysigt att sitta och sticka tillsammans - det saknar jag. Ingen i min familj, eller Sambons, stickar, och jag bor inte nära någon vän som gör det heller. Och till närmaste stickcafé är det 9 mil... suck.

Din stickning ser sååå mjuk och skön ut!

Elisabet. sa...

Men ellis . när du kommer ner till Skåne får du ta en dag eller ett dygn hos lindalotta och så kan ni sitta och kappsticka ..-)

Linda sa...

Ellis: Micke vet också vad en nystmojäng är - HAN är en sådan :) :) :)
Det var verkligen en jättemysig dag och det är så otroligt avkopplande aoch rogivande.
Det är bebismjukt kan du tro :)

Elisabet: kan vi sticka något annat än kappor :) :)
Det är inget du behöver - en behå eller två?

Anonym sa...

Haha, synd att det äe efter hon åker Linda - annars kunde vi sticka en baddräkt! =)
fniss

Sambon har också varit nystmojäng en gång i tiden, innan jag skaffade plastvarianten. =) =)

Linda sa...

Ellis: ja, så synd.
Har sett de som stickar av gamla nylonstrumpor, det kunde ju varit nåt *fniss*

Anonym sa...

Läckert!! hihi

Mildamakter sa...

Det är kul att sticka, begriper inte varför jag inte har insett det tidigare...

Anonym sa...

Här lyser flitens lampa :-) Tänk om jag hade kunnat sticka och sy så som du kan vännen :-) Men jag har inte tålamod med sådana saker. Jag kan iofs tänka mig att det är ganska så rogivande?! :-)
I efetrmiddag ska jag iväg och få avslappningsmassage och det ska verkligen bli skönt!
Ha en mysig dag!
Kramisar

Linda sa...

MIldamakter: förr tyckte man nog att stickning var lite mossigt :)
Det ÄR det inte!

Jenny: det låter skönt med din avslappningsmassage.
En annan försöker glömma bort att det är sista semesterdagen och fokuserar istället på att lata mig.
Ses snart gumman.
Kram

Anonym sa...

Så sant så sant, avkopplande och härlig dag! :) Och jo, det var precis på pricken så, reprisen av "Sommar" och det stickades hela tiden.

Anonym sa...

Eloge till Micke som troget uppmuntrar och peppar svärmor!

Linda sa...

Bettankax: där ser man, lite koll på dig har jag allt :)
Och du, vilket härligt program vi såg igår - det med pensionärerna från Englnd! Hahahahaha!!!!

Anonym sa...

Ja, den var obetalbar! "I will give the iron", så kanske jag kan vara med om sisådär en fyrtio år?

mossfolk sa...

Alldeles inspirerad blir man (jag) när det stickas så flitigt på var och varannan blogg. Tror faktiskt inte att jag har hållit i ett par stickor sedan syslöjden i skolan för minst tio år sedan...

Linda sa...

Mossfolk: det är som att cykla, lite vingligt i början, sen är man inne i det och fast.
Det är ju något du kan göra var som helst :)

Anonym sa...

Det var längesen jag satt tillsammans med min mamma och stickade...men det har vi gjort mycket.

Sen blev det ensamstickningar...och många tankar som följde med garnet. Likdadant när jag broderade som mest...tänk vad tankar som sitter bland alla stygnen. Rätt kul faktist

Bloggblad sa...

Mosstickning... är väl ändå rätt mossigt?

Har du tre olika garn till den ljusa sjalen?

Linda sa...

Bloggblad: men jag stickar inte mosstickning.
Det är två soretrs garn, alpaca och mohair-liknande, fast tunnare.