måndag, juli 07, 2008

Var god skölj

Efter fredagens lyckoträff kom jag att tänka på låg- och mellanstadiet.
Då när flourtanten kom på besök. Man gillade inte de där plastmuggarna med flourskölj inuti. Och de där två minuterna kändes som en halv evighet.

Men när jag igårkväll borstade tänderna skänkte jag henne en tacksamhetens tanke.
Hur illa det än smakade så gjorde det nytta.
Jag har inte haft hål i mina tänder på snart två decennier.

Så det jag undrar nu är: kommer flourtanten fortfarande på besök var 14:e dag?

10 kommentarer:

mossfolk sa...

Ja, fluortanten minns jag med viss fasa :)
Men tror inte att hon kommer till skolorna längre. Har ju sett på tv-reklamen att det är pappa i familjen som ska stå för den biten :)

Tankevågor sa...

Ha ha ha NU du ska du få höra här.

När jag och min kollega skulle byta klass förra året (Som skulle bli treor och få nya lärare) i augusti skulle vi börja om med en förskoleklass.

Gissa om vi fick skrattfnatt när vi fick höra att barnen skulle ha fluorsköjning en gång i veckan. Vi skulle alltså bli såna där fluortanter som vi själva mött i skolan. ;)

Det är ett projket som pågår just nu i våra skolor att de yngsta (i F-klass) och de i årskurs 5 ska skölja en gång i veckan.
Har ingen aning om hur det är i övriga landet.

Anonym sa...

Hos oss tror jag inte att det finns någon fluortant. MEn tänk..jag tyckte faktist inte det smakade så illa. Vi sköljde och sköljde och sköljde sen gick alla i klassen ut och spottade i buskarna. Konstigt att dom överlevde.

Anonym sa...

Nej, det var aldrig kul när flourtanterna kom till skolan....
Men visst har det gjort nytta :) Det var länge sedan jag hade hål i mina tänder.

Anonym sa...

Sånhär e jag.
Kanske:-)!

Din personlighetstyp:

Tystlåtna, vänliga och samvetsgranna. Pålitliga. Sätter oftast andras behov framför sina egna. Stabila och praktiskt lagda. Värdesätter trygghet och traditioner. Välutvecklat sinne för form och funktion. Uppmärksamma på detaljer i det sociala samspelet. Extremt lyhörda för andras känslor. Vill vara till nytta för andra.

Kärriärer som skulle kunna passa dig:

Inredningsdesigners, designers, sjuksköterskor, administratörer, operativa chefer, sekreterare, förskole- och dagispersonal, socialarbetare, personalvetare, juristassistenter, präster, kontorsansvariga, affärsinnehavare, ekonomibiträden, hemmafruar/hemmamän, trädgårdsmästare, kuratorer, familjerådgivare, hälsovårdspersonal, bibliotekarier, medicintekniker.

Linda sa...

Mossfolk: den reklamen måste jag ha missat. Fast det finns en del med män som sköljer till höger och vänster - de är kanske pappor :)

Londongirl: Hahaha! Det där är ju lite roligt :)
Nu ser jag er framför mig i vita rockar, en liten hatt på huvudet och en bricka med små muggar :)
Men det är kanske på väg tillbaka, det gav ju resultat!

Gunnel: men har du fel på lökarna??
Smaklökarna alltså :)
Det smakade ju tvi!
Tyckte den smaken satt kvar i både mun och näsa hur länge som helst.

Jenny: kommer ihåg när det knackade på dörren till klassrummet och en unison suck hördes genom rummet när man såg vem det var.
Stackars flourtanter.

Filur: nu vet jag varför jag tycker om dig :) :)
Micke fick nästan samma resultat!

Moster Mjölgumpa sa...

Vi sköljde och spottade tillbaka det i muggarna. Sedan gick vår polska flourtant runt och samlade in muggarna i en sådan där tunn vit soppåse. Tänk vad räligt om det varit ett litet hål i botten på den påsen......

Linda sa...

Moster Mjölgumpa: vi spottade också tillbaka det i muggarna och nog samlades dem in i en vit soppåse.
Det var nog samma system :)
Men usch vad illa det smakade :(

Annela sa...

Hu jag minns de också med fasa. Det var alltid så att någon inte kunde hålla sig för skratt och sprutade ut allt på bänken. Och då blev det en epidemi av sprut. DET var kul.

Linda sa...

Annela: usch, jag undrar hur det luktade i ert klassrum då... :)