måndag, oktober 22, 2007

# Planering

När jag är på jobb kan jag sitta och fundera över allt som jag kunde gjort hemma om jag inte var på jobbet.
Ganska tråkiga saker egentligen, men bra för välbefinnandet.
Så som:
- rensa ur garderoberna
- städa "skrubben"
- kasta gammalt skit som bara ligger kvar för att det kan vara bra en dag
- putsa fönsterna
- skura golvbrunnarna i badrummet
- tömma och skura vattenlåsen

Jag kan känna mig riktigt taggad och peppar mig själv att hålla kvar vid tanken tills jag kommer hem.
Men icke!

När jag kommer hem fattar jag inte hur jag har tänkt.
Jag har ju:
- post som jag ska läsa
- mail som ska läsas och besvaras
- ljudbok som ska lyssnas på
- kofta som ska stickas på
- Selma som ska gosas med
- värmeljusen ska tändas
- sen är det nog något bra på tv, eller inte, men man kan ju titta ändå under tiden man stickar
- och så...

Hur skulle jag kunna hinna med något från den övre listan?
Nej, jag förstår inte hur jag tänkte.

15 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Tänk vad bra det är att man har så viktiga saker att göra på den undre listan, så att man slipper ha dåligt samvete för att man inte betar av något alls på den övre.

Linda sa...

Moster Mjölgumpa: haha! Jo så kan man ju också se det.
Men nästa dag är det samma sak igen och då undrar jag varför jag inte gjorde något dagen innan ;)

Anonym sa...

Den undre listan är ju absolut den viktigare av de två! =)

Elisabet. sa...

Just det, så är det .
När jag sitter i kassan skriver jag ofta på baksidan av kvittoremsor sake som ska göras.

1, Skura spisen
2, Elgiganten - reklamation
3. Putsa fönster
4. Sortera tidningar
5. Cykla till Åhléns.

Tack och lov glömmer man sedan lappen i affären ...

Linda sa...

Ellis: helt klart är den det :)
Och så mycket roligare :)

Elisabet: skönt att se att vi är flera som har goda föresatser men som sen rinner ut i sanden, på något konstigt vis.
Men tror du att vi skulle varit lyckligare om vi gjort de där sakerna?
Nä! :)

Hedgren sa...

Konstigt... Jag känner igen det där! *s*

Villa Nian sa...

Har just avslutat en mycket viktig lekstund med Elthon! Han ligger utslagen här brevid och jag tog av koftan....JAg tror den där måstelistan har blivit en boll till Elthon....kan inte hitta den :-))

Mildamakter sa...

Skönt att se att jag inte är ensam om att tänka sådär :o)

Anonym sa...

men Lindisen...du är en mästare på prioriteringar! Tror bestämt du ärvt detta efter mig. ;)

Tankevågor sa...

Ha ha ha ....det där känner jag också igen! :-)

Men ibland när jag gör en sån där "måste-lista" och verkligen betar av något på den då känner jag mig så nöjd med att få stryka något som blivit gjort.
Men ibland är det ju så krävande att ens få till själva listan så man måste ju bara sätta sig och lyssna på en bok och klappa katten.....eller hur? ;-)

Anonym sa...

Nu fick du till det :O)

Linda sa...

Hedgren: åh vad skönt med fler själsfränder :)

Tina: jamen så kan man ju också göra, att jag inte har tänkt på det :)
Fast Selma är inte mycket för pappersbollar, det är roligae med en tråd :)

Mildmakter: välkommen i gänget, vi börjar bli många :)

Bettankax: men vi vet också båda att vi kan, men oftast så infaller det ganska sent en kväll, vilket också är mycket märkligt :)

Londongirl: det är ren och skär njutning att få stryka på en lista (inte med strykjärn, för det är väl också så tråkigt) och då känner man en tillfredsställelse som är guld värd!

Gunnel: *ler*
Men jag är inte ensam som jag trodde och det är förbaskat skönt :)

Marge_II sa...

Ha ha ha. Tur att jag aldrig gör listor - annat än mentala och de är ju så lätt att glömma :-)

Lena sa...

Det där känner jag igen! Jag kan verkligen ha bestämt mig för massor av saker som ska göras och är då så nöjd, men ...
Å andra sidan de springer inte i väg heller.

Linda sa...

Marge_ii: men att stryka på en lista är så skönt för välbefinnandet :)
Men det är lika skönt att glömma dem :)

Panter: vi är många som gör likadant och det är ju ett bevis på att vi faktiskt kan planera :)
Synd att det inte är någon annan som verkligen gör alla sakerna...