fredag, oktober 19, 2007

# Vår lediga dag.


Strax innan nio steg vi in genom dörrarna i detta hus.
Vi kände oss genast varmt välkomnade av en glad kvinna som visade oss tillrätta.
Vi satte oss i frukostsalen och plockade till oss en massa gott.
Det finns inget mysigare än att få gå och plocka goda pålägg från en buffé.


Efter frukost blev det bubbelbad i ett litet ombonat rum med högt i tak, stukatur, levande ljus och dämpad musik.
Genom fönstret letade sig solen in...

Efter någon timme blev vi hämtade av två kvinnor som skulle ta hand om oss.
Micke fick en timmes helkroppsmassage och kom ut som en ny människa.
Jag själv testade lerinpackning och det kan jag varmt rekommendera!
Hela kroppen blir inmasserad med het lera som är mineralrik och bra för trötta leder och muskler. Sen blir man invirad i plast, handdukar och som grädde på moset ett tjockt duntäcke som knäpps ihop till en kokong.
Ansiktet får en välgörande mask och "pålägg" över ögonen.
Sen blir jag lämnad ensam.

Det är nästan alldeles tyst.
Svaga, svaga ljud hörs långt bortifrån.
Som havet. Och delfiner.

När masken så småningom tvättas bort får jag en härlig ansiktsmassage som är gudomligt skön.
Här är det svimningsläge så jag borde lånat Elisabets hjälm.

När det är dags för lunch sitter vi i matsalen med vars ett glas vin och ler fånigt. Vi mår så bra och njuter av att få finnas till.
God mat igen och vi skålar för helgen.

På vägen in mot gågatan och Ystads centrum passerar vi en trappa med sommarblommor (märk väl, det är oktober) och här är det någon som känner igen sig väl.
Ja, mer än en :)
Jag knackade lite försiktigt på rutan, men det var ingen hemma som kunde vinka till oss.

I nästa fönster står en kändis och jag småpratar med Jonna genom fönstret när jag fotar henne.

Vi strosar sen omkring på gatorna och gör ett besök i en pappershandel och en bokhandel, vilket är förenat med livsfara för min plånbok. Jaja, några böcker och pennor måste man ju ha :)

Vår tanke var att även äta middag i Ystad, men efter den stadiga frukosten och lunchen så blev det bara en kaffe att ta med. Vi promenerade sakta mot tåget och kände oss supernöjda.

Det blev en riktigt härlig dag det här!


20 kommentarer:

Anonym sa...

Å vad härligt!!

Jag tror jag ska spara en liten slant till ett spa-besök nästa gång jag åker ner! Jag vill ha både lerinpackning och massage. =)
Jag har blivit lerinpackad förut och det är ju så otroligt mysigt att ligga där som i en kokong. :-)

Lena sa...

Vad mysigt!
Men bilden då? :)

Linda sa...

Ellis: ja, det var så skönt, så skönt.
Jag följer gärna med dig, för det var ett jättefint ställe.

panter: tyvärr fick man inte ha kamera med sig in.
Tror jag :)

Anonym sa...

Kameraförbud låter bra! :-)

Ja vi kunde kanske ha en bloggträff på spa nästa gång! =)

Lena sa...

:)

Linda sa...

Ellis: hm... jag tror vi blir utslängda så mycket som vi kan snacka :)

Panter: kameran låg i tryggt förvar :)

Anonym sa...

Jo det är sant. Det ska väl vara lugnt på ett spa, och det är ju inte direkt. :)

Bloggblad sa...

Det låter ljuvligt! Jag blir riktigt glad över att läsa om hur mysigt ni haft det.

Anonym sa...

Vilken härlig fredag. Lite skillnad från min dag som knappt har haft en kafferast att bjuda. Vissa dagar är det lite för mycket att göra. Hann ändå iväg för att träna agility en liten stund...innan jag veckohandlade (klubben ligger åt samma håll). Så lite kul har det ändå varit

Mildamakter sa...

Det låter som en riktigt härlig dag. Jag har lagt till detta på min "villgöra"lista och ska banne mig se till att det blir gjort också :o)

Anonym sa...

Ååå det låter som en helt underbar dag! Dit får jag ta mig nån gång. Önskar er en skön fortsättning på helgen. Kram

Villa Nian sa...

En härlig dag att komma ihåg!

Villa Nian sa...

En härlig dag att komma ihåg!

Villa Nian sa...

stammar visst ....

Annela sa...

Åh, det lät underbart!! En sådan bra inledning på helgen.

l*eva sa...

ALLT som Du/Ni mår gott av...är bara av Godo!

Port nr 7,ser inte svensk ut!
Men rolig!

Vad finns innanför där,måntro?

Anonym sa...

Vad skönt ni har haft, långt bort från snabeldrakar och annat tråkigt. :)

Tankevågor sa...

Åh, vilken härlig dag! Såna dagar kan man leva länge på. Vad fint det ser ut i Ystad också.....har aldrig varit där. Nu hittar man ju till "Madamens" trappa ;-)

Linda sa...

Ellis: fast vi kan nog klara av det, tror du inte det?

Bloggblad: det var verkligen härligt och helgen blev extra lång :)

Gunnel: vissa dagar är som förgjorda, redan från början.
Andra har guldkant :)

Mildamakter: ja, det tycker jag verkligen att du ska.
Det är verkligen att ta hand om sig själv, vilket man gör alldeles för sällan.

Bettankax: jag följer med :)
och nu är snart helgen slut...

Tina: dagen var så härlig så det tål att sägas två gånger :)

Annela: just att vi tog det på en fredag så att helgen blev extra lång var extra bra!

L*eva: man mår så bra när man unnar sig själv något extra, men just detta fick vi ju av min pappa och hans sambo och då kändes det extra lyxigt :)
Porten finns på i en liten gränd, nära stationen i Ystad.

Monica: :) Haha! ja snabeldraken har fått vila i helgen :)

Londongirl: mmm, det var en mysig dag och visst är madamens trappa fin och tänk att den har fått vara så fin hela sommaren.

mossfolk sa...

Å, det lät verkligen helt underbart. Besöka ett spa finns på min "att göra någon gång lista". Nu är jag ännu mer övertygad om att det bör provas :)