måndag, juni 29, 2009

Le slempropp is gone...

Ja go´vänner.
Det här blev ju en intressant dag.

En halvtimme efter jag skrev mitt förra inlägg så var jag på väg ut genom dörren för att bege mig till barnmorskan, skulle bara kissa först. Då kom den, den berömda slemproppen. Som tagen ur en skolbok.
Eh jaha?
Jag ringde min barnmorskan som sa att vi kunde komma ändå för det var inte säkert att vattnet skulle gå nu.
Sagt och gjort så åkte vi dit och det fanns en mening.
Vildingen i min mage har gjort en totalvändning och har sitt lilla huvud i mitt högra revben.

Lite onödigt kan jag tycka.
Vi blev skickade till förlossningen och enligt ultraljud och konsultation med en läkare så konstaterades det att Pyret numera ligger på fel håll, mer eller mindre på tvären.

Vi har därför fått tid imorgon för ett vändningsförsök eftersom det finns gott om fostervätska.
Det låter inte som en jättemysig procedur men värd att testas enligt överläkaren på förlossningen. Funkar det inte så blir det kejsarsnitt.
Eller så finns det möjlighet att föda "normalt" ändå. I Malmö får man det, föda med sätesbjudning om mitt bäcken är tillräckligt stort, men det har vi inte tagit ställning till ännu, vi är ju inte där än.

Men, det kan hända saker innan dess. Jag har mycket förvärkar, ca 20-30 minuter emellan och vem vet om Pyret kanske inte vill vänta tills imorgon...

Mycket info som kanske blir lite kletig, men så här är verkligheten.

24 kommentarer:

Ellis sa...

Ojoj nu händer det verkligen saker!

När Grabben låg i min mage fick de också försöka vända för han låg med rumpan ner. Han vägrade flytta runt så det blev kejsarsnitt för han var stor (drygt 4,5 kg).

Hur det än blir, blir det bra ska du se!

Kram kram och tack för rapporten! Vi har gått o uppdaterat var tredje minut eller så. =) Sambon och Junior väntar också. :-)

Linda sa...

Ellis: åh vad ni är gulliga :)
Det enda jag är säker på att är att det är på gång nu. Sen hur lång tid det tar eller hur det kommer att gå till, det återstår att se :)
Såna här förvärkar har jag inte haft tidigare!
Kram på er!

Hedgren sa...

Nu är det spännande! Ska hålla alla tummar o tår!

Ellis sa...

Det är nog för att det nog inte är FÖRvärkar längre. =)

Åååå så spännande!!

Hedgren sa...

ellis: Precis vad jag tänkte - det här är inga förvärkar!

Tankevågor sa...

Bra att det finns gott om fostervätska....då ökar chanserna att vändningen lyckas eller att h*n vänder sig själv.
Tror h*n kommer snart faktiskt... :-)
Kraaaaaaam!

Linda sa...

Hedgren: haha, men det kan ju ta tid. Det kanske stannar av igen och så vänder vi bebisen imorgon och sen kan det dröja en vecka till :)

Ellis: jag börjar undra på riktigt nu, det är 10-15 minuter emellan och det verkar vara lite för jämna intervaller...

Hedgren: :)

Londongirl: just nu undrar jag om vi hinner vänta till imorgon... Jag har nog riktiga värkar...
Kram

Ellis sa...

Whoa!! Nu du, nu är det nog dags!! :-)

Hälsa en som snart sliter ut uppdateringsikonen... :)

pralinen sa...

Håller tummarna så det knakar här i Smygehamn för att det kommer igång på riktigt... Glöm inte att andas :-)

Lena sa...

Ojoj, här åker man i godan ro till Borås och då händer det grejer. Nu fokuserar jag på er och håller alla tummar. Jag ska meddela resten av familjen också, så många tummar blir det.

qi sa...

Åh, vad spännande! Tänker på er alla tre, håller tummarna!

Kram från qi

Jenny sa...

Nu händer det verkligen saker!:)
Jag håller tummarna för er. Allt kommer att gå hur bra som helst!
Många kramar till er :)

Lilla B sa...

Nu håller jag tummarna! Lycka till!!

Ellis sa...

Nu har jag ringt till Sambon & Junior (de är i Örebro och hälsar på svärisarna) och rapporterat och de hälsar och hejar på! :-)

Mian sa...

Jag var tvungen att åka in till stan och kolla din blogg (trots att det var störtskönt i torpet).
Du är ju världens coolaste!
Nu håller jag tummarna som hejsan.

Dakota sa...

Jag håller tummarna för att allt går bra!!

kram,
Dakota

mossfolk sa...

Nu minsann! Äntligen händer det något!
Här väntas med spänning på fortsatt rapport. Och tankar och tumhållning förstås!

Kamilla sa...

Lilla gumman!! Tänker på dig och önskar er all lycka i världen!! Det var en rackans en liten som inte ville hålla sig i "rätt läge"! Allt kommer att gå bra ska du se! Jag tror att "han" kommer ikväll eller i natt!!
Njut allt vad du kan, det är så fantastiskt ljuvligt det här med att föda barn! (varför har jag annars fyra ha ha)
STOR kram till dig
Kamilla

Villa Nian sa...

Vi här uti i LillHuset hänger osså med via mobilsurfning! Håller tummarna för vändning!

Linda sa...

Ellis: du är ju inte klok :)

Pralinen: haha, den där andningen ja. Jo, den har satt sig på rätt ställe i skallen så här andas!
och det hjälper ju faktiskt.

Panter: haha, jag kommer ju att få hicka :)
Men vad gulliga ni är!
Borås? Det är väl inte dags ännu??

Qi: ja, nu är det nära :)
Kram

Linda sa...

Jenny: jag undrar om vi hinner vänta till imorgon... Det är mycket värkar nu.
Kram

Lilla B: tack snälla :)

Ellis: haha, har du bosatt dig här idag?
Du är för rolig :)

Mian: ånej, du lämnar inte torpet för min skull??
Du är ju underbar! Tack rara Du!

Dakota: tack! Kram

Mossfolk: jag ska uppdatera er, jag lovar!

Kamilla: som det verkar nu, har du nog rätt i att det kan bli en bebis i natt, den vill nog inte vänta tills de ska försöka vända på den :)
Vi får väl se på vilket sätt den kommer ut till oss.
Kramar

HusEtt: ni är ju för roliga :)

Moster Mjölgumpa sa...

Hur vanlig är den där slemproppen igentligen? Ja, alla har väl den, men jag undrar hur många som märker av när den slinker ur. Själv såg jag aldrig till den under mina båda graviditeter. Nästan så att jag tror att det bara är en myt;-)

Hoppas att Pyret går med på att vändas. Lycka till!

Annela sa...

Sån tur att jag loggade in just ny - här är det dramatik! Alla tummar,tår och tassar hålls nu. Lycka till!

Linda sa...

Moster Mjölgumpa: alla har en slempropp, men det vanligaste är att den löses upp lite efter hand.
Min kom ut som ett skolboksexempel när jag torkade mig.
Ganska ovanligt.

Annela: gulle dej! Tack!