måndag, juni 08, 2009

Listan börjar betas av nu...


Då var jag färdig för dagen.
Magen är mätt (med måttband alltså), trycket är som det ska, blodgruppen, den ovanliga har inte bildat antikroppar*, och bebisen ligger på rätt håll.
Noll fixering men magen har sjunkit mycket sedan vi var hos barnmorskan senast. Tydligen.

När vi sa hejdå så sa barnmorskan:
- Jag hoppas vi inte ses mer med mage...

Dagens shopping är avklarad, en upphetsande sådan.
Nu blir det lunch och sen tror jag faktiskt att jag ska lägga mig på soffan och se en film.
Ute regnar det och Selma sover så gott här bredvid mig.

*jag vet att det är kroppen som bildar eventuella antikroppar, inte blodet, men då hade meningen blivit så lång och invecklad, som den här ungefär.... :)

12 kommentarer:

Ellis sa...

Ååå... fast det var så många år sen kan jag förnimma den där förväntan, så här alldeles inpå Det Stora.

Jag är nöjd med två barn men ÅÅ vad jag gärna hade just *fött* igen. Det var sååå häftigt!
Jobbigt förstås (jag höll på läääääääänge), men sååå häftigt!

Kram!

Annela sa...

Ja, föda barn är nog det häftigaste jag gjort i mitt liv och i motsats till Ellis så gick det fort för min del - 3 timmar första gången - men sånt vet man ju inte i förväg. Det är bara så spännande alltihop!!!

Annika sa...

Inget strul med blodtrycker nu då? Du och jag är ju likadana med doktorer o blodttryck minns jag, haha!!
Ja, att föda barn är så kul. Visserligen blev det k-snitt för mig, men det förtog ju inte känslan ett dugg.
TÄNK att det snart är dags för dig!!!
KRAM!!!

bettankax sa...

Bepanthen, jo jag tackar! Klokt val i dessa tider. :)

Bloggblad sa...

Om jag hade varit smart hade jag också planerat i förväg. Eftersom jag fick ett sent missfall första gången, vågade vi inte skaffa en enda pryl. Bara ett ombyte med kläder... Och under den första omtumlande veckan fick den nyblivne fadern ränna runt på stan och handla efter listor... När jag kom hem med bebben stod allt kvar i påsarna... :) Och han monterade säng för fullt.

Ack ja. Det får ju vara måtta med "för säkerhets skull" också. Till nästa gång var det lite mer förberett.

Humlan sa...

Skönt att allt var bra hos barnmorskan!
Jag har också lagt upp fötterna nu, har varit flitig i tvättstuga (nedanför brant källartrappa, så mina darriga ben har fått sitt i dag) och i lägenheten, så nu ska jag titta på friidrott och sticka en stund.

Elisabet. sa...

Ja, hjälpas så spännande.

När jag fick mitt första barn, "Dr Böhlander", trodde jag att min förlossning nog tillhörde de svåraste barnmorskan varit med om.

Dagen därpå kom läkaren in och sa hurtigt ..."jaha, här är hon som födde så enkelt .., det var inga problem inte ..".

Det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig ,-)

Sen har det gått av bara farten.

Tankevågor sa...

När jag väntade min äldsta son så hade jag fått ett missfall tidigare. Vi vågade inte handla någonting innan bebisen kom.
Det fick bli ett planerat snitt eftersom han vägrade att bli vänd på...han låg med fötterna före och tänkte kliva ut! ;-)

Men maken fick som sagt köpa allt efter det att bebisen kommit.
Vi hade sett ut allt på NK's babyavdelning innan.
Han hade skrivit listor på allt så att det bara var att åka dit och plocka ihop hela utrustningen.
Jag hade ganska roligt åt det där...undrade om han inte till och med bad expediterna att inte ändra på några hyllor innan han blivit pappa så att han skulle hitta allting på rätt ställe. ;-)

Så spännande det är att få vara med och vänta på Pyret här! :-)
KRAMEN

Linda sa...

Ellis: Micke har hjärtat i halsgropen så fort jag säger aj eller oj :)
Vi får väl se vad jag tycker om det...

Annela: det finns väl ingen förlossning som är lik någon annan, precis som med graviditeterna, jag bara hoppas att allt går bra.

Annika: men jag brukar inte ha problem med blodtrycket... Nu blandar du nog ihop mig och jag blir ju nyfiken :)
Att få träffa den som bott i magen så länge ska bli så fantastiskt!

Bettankax: jag följer råden :)

Linda sa...

Bloggblad: vi har varit ganska försiktiga också.
I och för sig köpte vi vagnen väldigt tidigt men den är fortfarande inte hämtad och man får pengarna tillbaka om något skulle hända.
Sen är jag sån så jag vill ha koll på läget och därför har den senaste månaden gått i avbetandets tecken :)

Humlan: fast mina ben har legat högt så är de svullna :(
Tack för påminnelsen om friidrotten!

Elisabet: ut kommer den ju, men när??
Jag skulle vilja veta...
Bara inte vattnet går när jag är iväg någonstans, det tycker jag verkar jobbigt och omständigt :)

Londongirl: men listor är bra!!
Jag har väl varit lite skeptisk till tidigt handlande men nu har det gått över, jag vill inte vänta, jag vill att allt ska vara klart! Ja, jag vet, kontrollfreak... :P
Jag är glad för att ni vill vara med!
Kramar

Ingela sa...

Nu är det nog oftast inte som i filmer när "vattnet går", alltså som en störtflod. Det kan lika gärna bli lite "sipper" så det är inte säkert att det är något dramatiskt med det.

Det ska bli så kul att se vem Pyret är, och när han/hon kommer! Jag hade just tänkt kommentera bilden här nedan med att magen ser ut att ha sjunkit, men det hann någon annan tala om först ser jag.

Monica sa...

Vad spännande allt är nu! Kommer så väl ihåg längtan tills man fick se vem det var som huserat där inne i magen. Vilken härlig tid du har framför dig! (Själv är jag förlöst med kejsarsnitt. Ingen förlossning kom igång för mig. Kommer ihåg att jag bara väntade på en värk och jag inbillade mig förmodligen att jag kände något när jag gick ut till barnmorskan (ja, jag låg inne då eftersom vattnet gått). Jag sa att jag trodde att jag kände en värk. Barnmorskan förklarade att när jag får en värk, så tror jag inte att det är en värk. Jag vet att det är en värk. :)