torsdag, mars 12, 2009

Det var ingen synvilla!

Innan jul tyckte vi att vi såg något ovanligt på en åker när vi körde ut till bokskogen. Ett rådjur som hade alldeles vit päls!
Vi diskuterade detta fram och tillbaka och vi ville tro att det var ett rådjur.

Igår såg vi den igen! och nu är det ingen tvekan, det är ett kritvitt rådjur! Det stod tillsammans med tjugo andra, bruna, rådjur.
Tyvärr såg vi dem från motorvägen så det fanns ingen möjlighet att stanna och fotografera.

Men i morse stod de där igen :)
Det kan väl inte vara alltför vanligt med ett vitt rådjur?!

12 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det finns ju vita älgar, så varför inte.

I dag såg jag en räv på håll- det har setts vargar i trakten, så jag stannade upp och kollade in gångarten och silhuetten, men det var en räv. Så jag traskade vidare.

Bloggblad sa...

Tänkte nästan dra till med att jag såg en rosa elefant... men då hade jag lurats...

Anonym sa...

Albino-rådjur tror jag visst?! ;)

Linda sa...

Bloggblad: finns det vita älgar också? Är det vanligt?
Tycker det hade varit betydligt roligare om du sett rosa elefanter :)
Vargar är inte att leka med, tur att det var en snälll räv!

Colepuddingnot: ja!! Åh jag undrar om den känner sig udda eller speciell på ett positivit sätt. Debn verkade inte utstött i alla fall.

mossfolk sa...

Nä, det har jag aldrig sett. Men det måste väl kunna finnas albinos där med? Eller?
Synd att det inte gick att fotografera.

Linda sa...

Mossfolk: jag ska försöka komma bakhållet via en landsväg en dag. Jag måste få det lilla livet på bild :)

Tankevågor sa...

Vad spännande! Du måste försöka fota det! Bra att de andra rådjuren inte stöter bort den i alla fall. Vita älgar finns det ju i Värmlandsskogarna men jag tror inte de är så många? Såg en bild på en sån en gång och den såg nästan ut som ett sagodjur! Mycket vackert såklart.

Ingela sa...

Helvita renar har dåligt utvecklade sinnen och kan till exempel ligga och sova mitt på landsvägen utan att störas av nånting. Om det funkar likadant med rådjur kan det kanske behöva lite hjälp här i livet. En flock är säkert bra.

anna of sweden sa...

Stackars lilla vita rådjur.
Varför tänker jag på Den Fula Ankungen?

Mildamakter sa...

Vi såg det för något år sen en bit från Skabersjö, men jag har för mig att det var mer än ett djur som var vitt...*funderar*...och jag frågade en jägare som bor i Bokskogen och han sa, att det har funnits albinodjur där ute sedan några år tillbaka.

Anonym sa...

Det Ingela säger låter som något jag hört, nämligen att albinodjur ofta är döva. Fråga mig inte varför det är på det sättet, och det kanske inte ens är sant, men möjligt är det ju.

Linda sa...

Londongirl: du kan tro att jag ska försöka få den på bild.
Jag är ganska envis av mig... :)
Och jag håller med dig, de ser overkliga ut.

Ingela: men så hemskt, det kan ju hända tråkiga olyckor.
Den såg ut att vara accepterad för den stod mitt inne bland de andra. Skönt!

Anna: jag tänkte också på den!!!
Och på en saga om en kanin som hette Pricken. Tror jag.

Milda: här var det bara ett djur och då blev det så stor kontrast.
tycker att det är lite exotiskt faktiskt :) Roligt att höra att de funnits ett tag.

Matilda: jag har nog också hört något sådant när det gäller vita kaniner, så det kan säkert stämma. Ingela har säkert klart för sig!