söndag, mars 15, 2009

Inga Rådjur men massor av Kronhjortar. Eller om det är Dovhjortar.


Vi letade efter "mitt" albinorådjur idag men utan fråmgång. Men jag är inte den som ger mig så det kommer att bli fler bilfärder på jakt efter detta vackra djur. På jakt efter att få det att fastna på bild, inget annat.

Men så finns det ett hägn med Kronhjortar i utkanten av samhället där vi bor och vad hittade vi där, "massor" av albinosar! Har ni sett? Åh, klicka på bilden, jag har inget bra objektiv....

11 kommentarer:

Annela sa...

Det var märkligt. Det har jag aldrig sett, men de är vackra de med.

Anonym sa...

jamen titta, där är ju albinosarna!

Bloggblad sa...

Häftigt! Och alla tittar på fotografen... :)

Humlan sa...

Det var ju ett helt gäng!
Och alla tittar verkligen på fotografen, tänk om människor skulle uppföra sig så väl när man ska ta gruppfoto... ;-)

Tankevågor sa...

Stiliga djur!

Linda sa...

Annela: tydligen är de rotade hos oss, enligt en artikel i Sydsvenskan härom dagen.
Fina!

Bettankax: ja, flera stycken. Vi kan titta på dem när du kommer nästa gång!

Bloggblad: det var nog stövlarna... :)

Humlan: väluppfostrade skåningar :P

Londongirl: mmm, flera fina Bambisar :)

Skogseva sa...

Hmmm... Tycker att det ser ut som dovhjortar...

Hälsnngar från
Skogseva

Linda sa...

Eva: jag har funderat på det här.
Har googlat på bilder och haft mig.
Klicka upp bilden och kolla på de där två till vänster om de tre närmsta träden nästan i mitten - de har enorma kronor.
Hoppas du fattar vilka jag menar :)
Men jag är som sagt inte alls säker!

Skogseva sa...

Hej igen
Detta är kanske petitesser men...
Titta på nr två till vänster om de tre stora träden - tydliga dovhjortsfläckar! Övriga har som de brukar, mörkare vinterpäls. Dovhjortar har också förvånansvärt stora kronor, mer skovelformade än kronhjortarnas taggiga. Svårt att se exakt form på bilden... Det finns en hel del vita dovhjortar, men jag har inte hört talas om att det skulle finnas vita kronhjortar - åtminstone inte i någon större omfattning. Jag bor på Romeleåsen (på Björnstorps mark) och här finns en hel del vita dovhjortar, på Häckebergas mark finns ännu fler. Dovhjortarna finns dessutom i större antal än kronhjortarna...
Detta är inget expertutlåtande och kanske är jag bara avundsjuk för att du kanske, kanske sett en jätteflock kronhjort (men jag tvivlar), medan jag under mina snart tio år här i skogen bara sett en ensam kronhjort en enda gång. Men jag har hört dem brunstbröla vid Häckeberga!
Vi kan väl enas om att det är fantastiskt med djur och natur i alla fall... Dock vill jag helst slippa få rosorna uppätna av rådjur och dovhjort (som gärna går in på vår tomt), fula mullvadshögar i gräsmattan (en evig kamp) eller påhälsning av vildsvin som vi fick en gång innan vi skaffade eltråd...

Glada och vårliga hälsningar från
Skogseva
http://skogseva.blogg.se

Linda sa...

Eva: jag tycker inte alls att det är petitesser. Tror nog att djuren vill bli kallade vid sitt rätta namn.
De här djuren befinner sig i ett hägn och om jag inte missminner mig så står det på en skylt vad det är för djur. Jag ska kolla det!

Att köra genom Häckeberga kan vara en sagolik upplevelse! Ingen annanstans ser man så många vilda djur. Åh, snart måste jag dit!

Tack för allt du har skrivit! Nu kommer jag och hälsar på hos dig :)

Skogseva sa...

Kolla gärna vad det står på hägnet - nu är jag nyfiken!

Du är så välkommen i min blogg, det är roligt att någon läser och kommenterar. Jag kommer absolut att hälsa på hos dig också.

Skogseva