söndag, maj 20, 2007

Billum, dag 1

Fredagen den 18 maj, ca 10,30 startade avresan från vårt hem.
Vi packade in våra väskor och tillhörigheter i pappas bil och sen bar det av.
Första anhalt var betalstationen på Öresundsbron.


Vi susar över bron och in i tunneln.
Just tunneln har jag lite svårt för, bara tanken på att man kör under vattnet tycker jag är läskig. Men vi kom ut på andra sidan :)


Själland avverkades i ett nafs, motorvägen är inget att föreviga.
Nästa betalstation - Stora Bältsbron.
Den är faktiskt ganska vacker. Den svänger och man hinner se mer av bron än vad man gör på Öresundsbron eftersom den är så rak.


Tvärs över Fyn väntar nästa bro, Lilla Bältsbron :)
Den är kort, riktigt kort!


Sen återstod Jylland.
Tvärs över Jylland skulle vi, ända till Billum som ligger nästan ute vid västra kusten, vid Atlanten.
Vi kom fram till "vår" Bykrog på eftermiddagen.
Vi fikade, drack den "obligatoriska" gammeldansken och åt en jättegod middag.
Vi satt och surrade en stund på kvällen, men var ganska möra efter bilresan och somnade innan elva.


Dag 2 och 3 kommer här undertill i separata inlägg - det blev låååååångt :)
Av 221 tagna kort blev det svårt att välja...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mysigt att åka iväg så där.

Har inte kört Öresundsbron men kan tänka mig att jag också skulle tycka att det är obehagligt att köra under vattnet...

Anonym sa...

Hoppas ni har haft ett par sköna dagar tillsammans?! Det är alltid skönt och komma iväg på en mini semester :-)
Ha en fortsatt trevlig kväll och hälsa Micke!
Vi ses imorgon på jobb!
Kramisar

Linda sa...

Monica: det har varit en jätteskön helg.
Vi har inte behövt använda skallen ens en gång :)
Bara fäljt med och njutit av stunden.
Tunneln är lite läskig faktiskt!

Jenny: det blev kanonbra!
Jag skulle kunnat stanna längre :)
Vet inte om jag vill jobba imorgon, de har lovat 25 grader!
Kram

Bloggblad sa...

Då var vi ju ganska nära varandra!
Jag har också en hel del strandbilder av liknande slag.

Det låter ljuvligt med er kroghelg. Något lugnare än körresa...
När jag var barn fanns bara Lilla Bält-bron och det var den längsta jag hade åkt på i mitt 8-åriga liv. Jag var så stolt!

Anonym sa...

Kul att få vara med på din resa. Västra Jylland har jag aldrig besökt, men har haft det i tankarna. Någon gång blir det väl av.

Det Mörka Hotet sa...

Åh, så härligt med en road-blogg!

Det var så himla länge sedan jag var i Danmark, senaste gångerna har det bara varit på Kastrup - och det känns inte så "danskt"...


Samuel

Moni sa...

Vilka härliga bilder! Kul att vi fick "följa med" på din resa! :)

JULIEK sa...

....men for noen bilder lindalotta. Åååå for en trevlig resa ni har hatt. Oj jag vil jag også. Myyyyysigt : = )

Linda sa...

Bloggblad: det var nästan så att jag hörde er :)
Lilla Bältsbron, den hinner man ju knappt märka med dagens mått.

Bert: jag har varit där som barn, i Billund, det är där Legoland ligger :)

DMH: egentligen borde jag få lite kredit från Billum så mycket reklam som jag gör :)
Stränderna är fantastiska så jag rekommenderar det varmt.

Moni: tackar! Kul att du vilja följa med :)

Julie: det är ju så roligt att fota.
Du kan tro att det var svårt att välja bilder, tänkte på er som kanske skulle bläddra igenom dem alla utan att tröttna :)

Saga sa...

Den där Öresundsbron har galna jag sprungit över och alltså även genom tunneln... Liite läskigt när man tänkte på vattnet ovanför. Fast jag måste säga att jag nästan tycker det är läskigare att åka bil genom den.

Tack för underbara bilder o härlig reseskildring.

Elisabet. sa...

Ja, jag tackar också!
Nu får jag våldsam längtan efter Jylland.

Anonym sa...

Vad härligt ni har haft det!! Underbara bilder!

*kram*

Anonym sa...

Mysigt!