torsdag, maj 03, 2007

Det har varit tyst här ett tag.
Så även inombords.
Jag har varit alldeles tom.
Ser att jag bara skrivit om väder, vind och vårens framfart de senaste veckorna och det blir enformigt. För mig och för andra.
Den stora frågan har även fastnat hos mig nu, varför man bloggar.
För min egen skull?
För att få kommentarer?
För att se hur många som besöker ens sida?
För bekräftelse?

När jag rannsakar mig själv så kan svaren bli många.
Är det därför orden har tagit slut?

Vill jag att ni ska skratta när ni tittat in hos mig?
Vill jag att ni ska få en aha-upplevelse?
Vill jag att ni ler igenkännande?

Jag lever inget glamoröst liv med fantastiska händelser som jag kan dela med mig av varje dag.
Jag har inte den förmågan att förmedla vardagliga händelser till småmysiga berättelser.
Jag är jag.

Jag har lagt undan den där pressen nu, pressen av att leverera.
Nu ler någon igenkännande trots allt, det där uttrycket har vi ju diskuterat tidigare :)

Vardagen är det viktigaste i en människas liv, den tar så stor plats.
Men vardagen har fått en dålig och negativ klang. Men vardagen är inte tråkig, om man inte vill att den ska vara det.
Det är ju därför jag läser alla andra bloggar, både ni i min favoritlista och andra, för att jag vill läsa om er vardag.
Vad ni gör.
Hur ni mår.
Jag har inget behov att bli underhållen av era bloggar. Ni skriver inte för mig, ni skriver för att ni vill och för att ni mår bra av det.
Det vill jag också göra och det tänker jag också göra.

Men en sak är säker, även om jag skriver för mig själv så finns det inget roligare än att läsa era kommentarer :)
Jag är väl inte en sämre människa än att jag kan erkänna att jag mår bra av bekräftelse, om det så bara är en *vinkning*

20 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

vardagen är livet vi lever..
folk glömmer det...

det är väder och vind..
möten med andra och sig själv på hemmaplan...
vardagsfunderingar..

som blir till livets väv..

sedan hamnar där ibland en pärla i väven..
eller två..
ett guldkorn eller flera..
som är de speciella tillfällena i livet..

om inte vardagen funkar blir det heller inte tätt nog för väven att ta emot pärlor och guldstoff...

grodan/vardagsälskaren..

Anonym sa...

Jag trivs bäst i vardagsbloggar. Mest lättsamt och din blogg läser jag varje dag (när jag inte gör fullkomligt uppehåll med hela bloggvärlden, vilket ju händer av och till). Är glad att du är tillbaks efter pausen, för det är du väl?

qi sa...

Andras vardagar är väldigt spännande tycker jag! Jag gillar att läsa om andras vardagsliv, det ger mig mycket och jag är tacksam mot alla som vill dela med sig av den.

Kram till dig och de dina, som jag tycker mycket om att läsa om!

Anonym sa...

Jag tycker ordet bekräftelse nästan blivit ett skällsord, och synd är väl det! Självklart vill man att ens medmänniskor ska tycka om en och trivas i ens sällskap. Det behöver inte ens sägas.

Fortsätt skriva om vardagen, du. Jag förundras själv av att det är roligare att läsa om någons gråblaskiga diskvatten än hejdundrande historier. Konstigt.

Annika sa...

Precis som alla andra har sagt här så tycker jag att du ska fortsätta skriva om vardagen. Jag läser nästan bara vardagsbloggar. Det är dom som är intressanta!
Jag surfar in här varje dag, och hoppas alltid att du skrivit ngt nytt!!!
Kram!!!

Linda sa...

Lyckliga Grodan: Vilken fin beskrivning.
Det är nog så att jag letar för mycket efter de där pärlorna ibland...

Monica: ja, nu är jag tillbaka! Har kommit över min vånda över att prestera :)
Tycker ju också bäst om vardagsbloggar, så som livet är.

Qi: det är väl just så att man inte ser sin egen vardah som spännande.
Tack för dina kramar, du får minst lika många tillbaka :)

Matilda: "gråblaskigt diskvatten" *ler*
Du är väl för härlig!
Det kan bli för jobbigt att läsa om alla som är så "prudentliga".
Vi är ju så bra som vi är :)

Annika: man har fått en del vänner, kan man säga så fast man aldrig har träffats? Och det är som att hälsa på och fika en stund när man läser andras inlägg och det är ganska häftigt att man kan vara både i USA och Australien på ett "klick".
Kram.

Lyckliga Grodan sa...

nu får du lov att berätta för en norrlänning vad en gräddbulle är..
:)

Linda sa...

Lyckliga Grodan: var har du hittat en gräddbulle?
Kanske kallas det kokostopp eller chokladtopp hos dig? Det är kex i botten, skummad "fejkgrädde" som är överdragen med choklad och ibland kokos. Vet du vad jag menar?

Linda sa...

Lyckliga Grodan igen: jag visste inte att det var ett skånskt bakverk!!!
Jag googlade och fann det här :)

"Gräddbulle är ett skånskt bakverk, gjort av vispad äggvita, gelatin och socker. Denna smet klickas ut på ett kexrån varvid allting doppas i smält choklad. En gräddbulle innehåller ca 477 kcal per 100g. De brukar framförallt säljas vid marknader runtom i Skåne."

Du kan tro att det är gott :)

Lyckliga Grodan sa...

jag hittade faktiskt ett recept på en efterrätt..
där det var en gräddbulle med i skapelsen..

jag tror det heter lite olika här i skogen..
chokladtopp, kokosboll..

men nu vet jag verkligen vad en gräddbulle är..

skånskt bakverk..
det låter det..
;)

Tankevågor sa...

Jag tycker så mycket om din blogg. Jag som så många andra som svarat här läser mest vardagsbloggar. Jag tycker också att det är mysigt med dina bilder. Jag tycker inte man ska känna någon press på sig att leverera något speciellt eller ens ofta. Bloggen är ju våra egna uttryck.
Men visst blir man otroligt glad över kommentarerna. :-)

Bloggblad sa...

Du har ju svarat själv! Jag uppskattar att läsa om andras vardag - om små glädjeämnen eller om bekymmer - en liten åsikt då och då, fast blir det för många och för mycket länkande till vad andra tycker, då tappar jag intresset.
Så dina dagar läser jag gärna om!
Keep on! (oj - jag som inte gillar svengelska....)

Linda sa...

Lyckliga Grodan: det är inte alls dumt med skånska bakverk :)
Spettkaka är en annan delikatess :)

Londongirl: Tack kära Du!
Jag vet inte var den där känslan av att vara rolig, duktig eller jätteambitiös kom ifrån, men den har jag skuffat undan nu och känner att jag har saknat detta surret :)

Bloggblad: jag kom nog fram till något, ja :)
Visst är det så att det är det vardagliga som tilltalar, det är just det som formar oss.
Tack för snällord!

Anonym sa...

Du behöver absolut inte känna att du ska prestera något speciellt på din blogg. Det är helt underbart att få följa din vardag och sen har jag turen och träffa dig varje dag på jobb!! :-)
Du är som sagt en underbar människa och VÄN!
Ha en fortsatt trevlig kväll och hälsa Micke!
Massor med kramar

Anonym sa...

Ibland är man trött
Ibland är man pigg
ibland är man tråkig
ibland är man jätterolig
ibland är man ledsen
ibland är man glad
ibland är man sur
ibland är man lycklig!
ibland är man smart
ibland är man inte lika smart
ibland säger man inte så mycket

Men man är alltid någonting!! :-)

Jag tror det handlar om vardagar och för mig har din vardag blivit en del av min vardag :-) och jag gillar det oavsett om du skriver om väder och vind eller något djupt eller bara någon tanke eller om du bara visar en bild! Men jag blir lite orolig om det är tyst länge och jag inte vet varför.

Kram från en som gillar att titta in i din vardag och på så sätt förgylla min lite :-)

Anonym sa...

Jag vinkar glatt till dig nu när du är här igen.
Att blogga är kul men det får inte bli en kvarnsten runt halsen inte. Att läsa lite smått och gott om människor i vårt avlånga land...människor som vi aldrig hade kommit i kontakt med annars...det är ju kul. Synd bara att det tar sån tid :O)

Moster Mjölgumpa sa...

Vardagen är alldeles för underskattad tycker jag.
Vinkelivink!

Linda sa...

Jenny: du är då för söt!
Men du vet också att jag inte alls är så underbar alltid, jag har mina dagar jag med :)
Tack för att du finns i mitt liv vännen!
Kram

Tina: ååå som jag ler, när jag läser dina rader.
Precis så är det ju, man är ju alltid något! Så sant!
Och du vet så väl att din vardag har blivit en del av mitt liv också.
Kramar

Gunnel: det var nog lite så jag kände, ett tvång att prestera.
För vem egentligen?
Vinkar så glatt tillbaka till dig!

Moster Mjölgumpa: d är det dags att vi gör vardagen till något fint och värdefullt nu :)
*vink-vink*

Ingela sa...

Vink vink från mej också! Och hälsningar från Stockholm där jag befinner mej just nu.

Mildamakter sa...

*vink,vink*...jag gillar din blogg just därför att det är ett alldeles vanligt liv du skriver om. Jag kan känna igen mig och det känns mysigt :o)