tisdag, maj 22, 2007

Upprop alla ornitologer, hobby eller experter, samt pedagoger!

När jag var liten fanns det ett litet leksaksinstrument i plast, som man blåste i, samtidigt drog man i en mojäng längst ner, fram och tillbaka.
Just det där egendomliga ljudet - precis så låter fåglar som bor i våra granar.
Först hörde jag dem endast om kvällarna, men nu hörs de dygnet runt.

För det första: är det någon som vet vad det är för ett litet instrument jag menar?

För det andra: är det någon som vet vad det är för en fågel som har bosatt sig hos oss?
Jag har aldrig sett den så några fler ledtrådar kan jag inte ge.



Uppdatering:

Ingela har fattat vilket instrument jag menar - TACK!
Vilken pippi låter så?
(Det är instrumentet längst upp på bilden, fast den jag använde var långt ifrån så avancerad :))

16 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

kanske någon som hittat en dylik leksak...
;)

Ingela sa...

Instrumentet vet jag, inte pippin. Dragflöjt (eller kolvflöjt) heter den, säljes bl.a. på Sareco.

Ska bli spännande att se om någon vet vilken fågel det är.

Hälsningar från en professionell pedagog och (i högsta grad) amatörornitolog

Linda sa...

Lyckliga grodan: har tänkt tanken... :)

Ingela: Åh, tack!!
Då är instrumentet på plats, då är det "bara" pippin kvar!

l*eva sa...

Kliar mig i hårbotten...och funderar:
-Kan det vara en Kornknarr?

Såna hade vi på Öland och de lät jättekonstigt.

Anonym sa...

Så fina bilder du har från din danmarksresa. Ser ut som ni hade riktigt mysigt.
Tyvärr är jag inte så bra på fågelljud....

Tack Linda för dina kommentarer och ditt stöd!!!

Bloggblad sa...

Kan det vara en fyllekaja som följde med hem från Danmark?

Linda sa...

Eva: jag googlade på Kornknarr och kunde lyssna på den, men tyvärr... Det är inte den.

Tina: vi hade en jättemysig helg i Danmark.
Men mina tankar var hos dig många gånger, det ska du veta.
Kram

Bloggblad: det är ju faktiskt en tanke :)
Är det du som är här och hälsar på?

Anonym sa...

Det kan ju vara en raritet. I alla fall för största delen av Sverige. Men i Skåne lär den förekomma.

"Sången är en vacker, stark, visslande flöjtsignal.... fåh-flyå-fih-fio..
.. eller bara fioh "

Så beskrivs fågeln med det varckra namnet sommargylling, i min stora fågelbok.

Den är ganska stor, illgul, med svarta vingar och borde synas väl i granarna.

Linda sa...

Bert: nu har jag googlat fram ljudet och... nä, det var inte den heller...

Anonym sa...

Då återstår..... Påfågel! :-D

Linda sa...

Bert: trodde faktiskt att du skulle komma med "rätt" svar...
En påfågel hade jag ju sett i alla fall :)

Anonym sa...

Leksaksflöjten minns jag, men nån fågel som skulle låta så har jag aldrig hört talas om.

Elisabet. sa...

Gå in på www.sr.se och leta upp deras fågelvoljär. Du har bara ett par tusen fåglar att lyssna på, ja, flera hundra då .. så nog ska du se att du hittar rätt ...

Elisabet. sa...

Här är adressen:

http://www.sr.se/p2/p2pippi/

Linda sa...

Matilda: jag har aldrig hört något liknanade, det är därför jag jagar :)

Elisabet: du är ju rolig du :)
Tyvärr kan jag inte ladda ner Real Player som behövs för att lyssna på djuren... Av någon anledning så fastnar jag, både i datorn hemma och i den på jobb...

Anonym sa...

Jag brukar kunna svara på fågelläten...men inte kommer jag på någon som låter som det instrumentet.
Säkert en invandrare...eller heter det inflygare