måndag, maj 07, 2007


De soliga dagarna har tagit en välförtjänt paus.
Idag har det spöregnat, i ordets rätta bemärkelse!
Men det är välkommet. Jorden är torr som öken, och eftersom vi har mycket lera så blir den stenhård.

Men det är inte bara ros med regnet....
Gick en runda i trädgården precis och det fullkomligt kryllar av mördarsniglar!
*suck*
Orkar inte ta itu med dem idag. De finns kvar imorgon, eller på onsdag.
Lade mig en stund på soffan efter jobb och fick en goskatt på magen.
Vi somnade.
Vaknade av ett förfärligt smällande 8 minuter senare. Och som det haglade!
Men nu är som sagt himlen ljus igen och det doftar så gott när man sticker ut nosen.

15 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Häe har det kommit enstaka skurar, inte alls tillräckligt. Vilken härlig bild, skir vårgrönska och vackra stengären.

Bloggblad sa...

Här skurade Enstaka medan jag jobbade inne.

Såg på trädgårdsteve att man kan frysa in sniglarna. Då får de en behaglig död. Vad man gör sen? Komposten???
Vi har inte så mycket av den sorten. Än.

Anonym sa...

Regn och solsken har det varit här också! Har inte sett några mördarsniglar här än....men dom finns nog...

Vacker bild :-)

Tankevågor sa...

Vi har haft likadant väder här. Det var som om himlens alla portar öppnat sig. Hur gör du med sniglarna? Det finns så många teorier om hur man ska göra för att bli av med dem.

Linda sa...

Moster Mjölgumpa: det har kommit 20 mm idag och det räcker just nu.
Fast egentligen inte... men man kan väl få önska :)

Bloggblad: här har det varit mer intensivt och ihållande. Det var inte läge att gå ur bilen precis när jag kom hem, utan jag fick snällt sitta kvar och vänta en stund.
Jag skulle aldrig få för mig att lägga sniglarna i frysen - tvi vale!!! Och lägg dem för guds skull inte på komposten, varken döda eller levande!

Tina: de där sniglarna är lyckliga nu när det har regnat, de dör ju i solen.
Bilden är från i lördags!

Londongirl: vi har provat en del olika saker med sniglarna...
Det lättaste, tycker vi, är att ha salt i en påse och plocka dem med tång och släppa ner dem i saltet, då smälter dem. Det luktar förfärligt kan jag meddela :(
Och sen slänger vi dem i tunnan.

Elisabet. sa...

lindalotta: men man lade dem i en burk och då föll dom i dvala och sen dog dom tydligen .., det var ju onekligen himla humant ..-)

Linda sa...

Elisabet: men så äckligt ändå, i frysen... Blää, bland sånt man ska äta.
Nä, de är inte humana mot mina växter och då blir det saltsmält!

Ingela sa...

Här regnar det också, härligt. Nu kanske det blir grön vår i stället för brun. (För att använda Berts utmärkta ord)

Annela sa...

Härhar det också varit ömsom regn och ömsom sol - men inget hagel som tur var.
Mina sniglar blir ituklippta av sekatoren, så de så.

Anonym sa...

Vi hade regn, hagel och åska här igå. Lutar lite åt det hållet idag med tror jag. Blåser rejält gör det också.

*kam*

Lilla B sa...

Trist med snigelinvasion. Men alla sniglar som ser ut som Mördarsniglar är det inte. Utan de är sådana som är lite harmlösare.

Linda sa...

Ingela: regnet behövs ju...
Jobbar man är det helt okej att det regnar i veckorna, bara det är uppehåll om kvällar och helger :)

Annela: jag skulle inte göra annat om jag skulle klippa dem, vi samlar upp emot 150-200 per dag när det är som värst.

Ellis: samma trista väder här idag också, och vi som ska på fotboll ikväll... Bara det inte haglar för det gör ju så ont... :)

Lilla B: alla utan skal åker ner i saltet, tyvärr är de glupska allihop. Usch, de är så äckliga.
Inte alls kul när de fastnar i kattens päls...

Carola sa...

Är detta vägen förbi Övedskloster, Lindalotta? Det ser nästan så ut. Eller är det en väg som är nästan likadan ....

Linda sa...

Carola: jösses!!!
Jag är imponerad :)
Du har fullständigt rätt!
Visst är där vackert?

Carola sa...

Fniss, det vore nästan lite konstigt om jag INTE kände igen det med tanke på att jag bor bara tre-fyra kilometer ifrån den där vackra allén och blir fullständigt mållös varje gång jag åker där med bilen in mot Sjöbo :)

Dessutom har jag tagit nästan likadana bilder själv från samma allé fast jag tror jag åkte åt andra hållet. Kolla in Elisabets blogg och det bildcollage hon gjort på bilder jag tagit. Där finns åtminstone EN bild därifrån också :)