söndag, maj 27, 2007

Söndag.
Ute blåser det, ganska ordentligt.
Det regnar barr.

När jag släppte ut Selma i morse så blev det ett förfärligt liv på småfåglarna.
Efter gårdagens genomlyssning av fågelläten så kände jag igen Pilfinkens varningsläte. Och det var inte nådigt!
De hoppade fram och tillbaka och verkade jätteoroliga.
Selma fattade genast vad som var på gång och började leta.

Vi fick ta in Selma igen och så fortsatte Micke att leta.
Till sist hittade han två ungar som trillat ur sitt bo.
Han tog dem försiktigt i sin keps och klättrade upp mot taket med dem.
Där finns sedan många år ett bo och där har varit en livlig aktivitet de senaste veckorna.
Han lade helt sonika ungarna i takrännan och sen satte vi oss att vänta.

Det tog ett tag men som komma mamma eller pappa Pilfink och ryckte lite i dem och flög sedan efter mat.
Nu är förmodligen ungarna i fel bo eftersom det är fyra vuxna fåglar som pendlar med mat och skräp från boet.
Men strunt samma. De har det bättre där.
Skönt att föräldrarna accepterade dem trots att Micke tagit i dem.


Jag börjar märka en viss enformighet här.
Mycket fågelsnack.
Och jag som är rädd för fåglar.
Men ni kan tro att ungarna var fina, nästan flygfärdiga.

- -- - -- - -- - -- - -- - -- - -- - -- - -- -

Nu är det dags att göra sig presentabel.
Först är det lite nödvändig shopping på agendan och sen bär det av till Malmö Stadion.
MFF tar emot Gefle.

11 kommentarer:

Annika sa...

Lindalotta! Vilken otroligt snygg "header" su har skaffat dig!! Vill också förnya på min blogg. Hur 17 bär man sig åt när man lägger in en egen bild i headern?
Jättesnyggt!
Fniss...jag är också lite skraj för fåglar..

l*eva sa...

Håller med om "headern"...men det är inte därför jag skriver HÄR.

Löste sig fågelproblemet...var det pilfinkarna som lät?
Inte-väl?
Jag tror nämnligen att det är en stare, som skojsar med Er.
Starar är ena riktiga *papegojor*...ofta ofta...härmar de tex. koltrastar!
Men de kan härma andra arter också, så klart!

(Du verkar genomgå kognitiv terapi för Din fågelskräck...Gott så!) *L*

Linda sa...

Annika: atckar! Såg det hos Tina och ville oxå ha :)
Du går in på instrumentpanelenn, layout och sen edit på "rubriken".
Sen finns där en ruta för att lägga till en bild.
Men du måste klippa ut en liten del ur en bild eller förminaska den annars blir det gigantiskt stort :)
Min bild har måtten: 727x146.
Lycka till - det fixar du!

Eva: det är inte Pilfinken som låter, det var deras bebisar vi räddade.
Jag får kolla staren igen, jag blir knäpp på lätet, tror att den j-klas med mig :)
Jag övar mig lite varje dag med de fjäderprydda... ;)

Lena sa...

Jodu, det här med fåglar kan verkligen bli intensivt. Maken har beställt en skiva med fågelläten... så nu vet jag vad vi kommer att syssla med de kommande veckorna.
Jag är verkligen imponerad över ert fotbollsengagemang. Jag skulle aldrig åka på fotboll om det vat det minsta dåligt väder.( Hrmm, tveksamt om jag ens skulle åka när det är fint.)

Anonym sa...

Vilken tur att ni var observanta! Jag har hört att det där med att fåglar och andra djur inte bryr sig om sina ungar ifall vi har varit framme och tagit på dom inte stämmer. I det här fallet var det ju helt ok tydligen...så det stämmer antagligen.

Tankevågor sa...

Har du lyssnat om det kan vara Domherrar?

Jättesnygg "header" ! :-)

Villa Nian sa...

Micke är min hjälte för dagen :-)Kul med dina fåglar. Du kanske snart är botad.

Kul att du fick till headern, är lite stolt att jag kunde ge inspiration :-)

Linda sa...

Panter: det dröjer nog innan jag köper en sådan skiva :)
Jag fick erbjudande om att låna en sådan skiva, men jag avstod ;)
Fotbollen ja, jag har varit på match i snöstorm där de fick byta till en röd boll så att man såg den :)

Gunnel: jag satt en bra stund på verandan och höll på dem för att vara säker på att de blev godkända.
Skönt, annars vet jag inte vad vi hade gjort.

Londongirl: nä, det är inte domherrar, de lyssnade jag till igår och de stämde inte.
Att jag kan fastna så... Hm!
Tack för berömmet, såg det hos Tina och blev så sugen!

Tina: Jag är så imponerad över Micke, att han tog dem så fint och klättrade upp till taket - två gånger!
Headern var/är så fin hos dig och jag blev nyfiken på om jag kunde fixa det själv. Lär nog byta med jämna mellanrum.

Ingela sa...

Tack Lindalotta och Tina för tips om header! Gjorde ett försök. Får nog ta en särskild bild för ändamålet så småningom.

Är du rädd för fåglar Lindalotta? Det kunde man inte tro så intresserad som du verkar!

Har du kollat länken på min sida om fåglar i min hemkommun? Det kanske kunde vara lite piller mot fågelfobi?

Anonym sa...

Jag får en klump i halsen när jag tänker på de små fågelbebisarna. Vilken tur att ni kunde fixa till det!

Linda sa...

Ingela: tyvärr är jag rädd för fåglar, fast de små är inte så farliga.
Värst är det med duvor, änder och svanar.
Eller alla fåglar som är människovana som kommer nära. Brrr!!

Matilda: jag tyckte det var jättejobbigt att de trillat ur sitt bo, de kunde ju inte flyga än. Men som tur var lyckades vi rädda de här i alla fall.
Det kändes skönt!