torsdag, maj 31, 2007

Tina har gjort en tillbakablick och jag blev inspirerad.

Först lite bakgrundsfakta:
Huset är byggt 1927, nästan varenda bräda är märkt med dåvarande ägares namn.
Först var huset vitputsat, men någongång på 70-talet klädde man det med gul, maskad Minnesbergstegel.
När huset var nybyggt anlades en stor köksträdgård och många fruktträd planterades. Det sattes även granar längs ena tomtgränsen för att skydda mot vinden.
Allt detta vet vi tack vare ett gammalt flygfoto som fortfarande finns i huset.

När vi köpte huset gav vi oss in på ett gigantiskt projekt.
Men med min fantastiska pappa så rodde vi detta i hamn och vi har lärt oss massor på vägen.
Allt är nämligen gjort av våra egna händer och det är en otroligt häftig känsla!

Få nu inte en chock...
Här kommer de traditionella "före- och efter bilderna".

Köket


Vardagsrummet

Gästtoaletten


Hallen

Dörren ut mot trädgården


Så går vi en trappa upp.
Här fanns "dolda" outnyttjade utrymmen bakom snedtaken
som vi plockade fram och lyckades på så sätt få plats med ett stort badrum.


Sovrum

Jag behöver väl knappast berätta vad folk i vår närhet tyckte och tänkte om vårt hus.
Vi var lyckliga nyblivna husägare med stora planer, men alla runt omkring undrade om vi var vid våra sinnens fulla bruk :)
Idag är det lite drygt sex år sedan vi flyttade hit, och då var vi långt ifrån klara.
Nu har vi planer på att måla om nästan hela bottenvåningen...

18 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket ansiktslyft!!
Bra smak är ju bara förnamnet. Gästtoalettens, den nya då, handfat ser ju helt otroligt fint ut.

mossfolk sa...

Oj, jag är alldeles mållös. Vad kul med före och efter bilder och vad fint ni bor... nu :)

Villa Nian sa...

Wow Linda vilket jobb! Och vad bra och smakfullt ni fått till det! Är verkligen imponerad. Ni har varit superduktiga :-)

Jättekul att se dina före och efterbilder!

Tänk vad tiderna ändras någon har nog tyckt om de där plastmattorna och tapeterna *brrrr* för att inte tala om spisen….

Nu blev jag lite sugen på att visa före och efterbilder även inifrån under vårt bygge. Lite andra bilder blir det i och med att det var ett nybygge. Har varit på gång med det innan men inte riktigt haft tid! nu blev jag sugen igen kanske kommer det :-)

Wow igen och TACK för bilderna :-)

Och Linda jag gillar din Rosita Wachtmeister tavla i sovrummet. Själv har jag en hel familj av de katterna som prydnadssaker (inte för att prydnadssaker är min grej men de katterna kan jag inte motstå :-))! Det började med en och nu är det en hel familj!

Linda sa...

Gunnel: på ett sätt var det enkelt att få det bättre än det var :)
Men oj så mycket jobb det var...
Handfatet hittade jag av en slump, tänkte först bygga ett eget men hittade detta som påmnde om min idé.

Mossfolk: det är roligt att titta på dem, man blir lite blind när man går mitt i det.
Ja just det - NU är det bra :)

Tina: Tack för allt beröm!
Det är en viss skillnad på renovering och nybygge...
Jag hade valt annan utsida på huset om vi byggt nytt tex.

Egentligen hade det varit enklare att bygga nytt, eftersom det knappt fanns en rät vinkel ;)
Men det är ju bara yttertak och ytterväggar som är kvar allt annat är nytt och fräscht och det BEHÖVDES!!!

Wachtmeistertavlan fick vi i böllopspresent av mamma och jag tycker väldigt mycket om den!

Spännande om du lägger in fler bilder.
Jag har inte så mycket utifrån eftersom det mesta är sig likt, det är trådgården som har ändrats en hel del förstås.

JULIEK sa...

...men åååååå for en skilnad. Utrolig at se dina føre och efter bilder, man tror ju inte det er samma hus.

Anonym sa...

Så otroligt snyggt ni har gjort! Fick verkligen inspiration här. :)

Och vilken skillnad mot ursprunget!

Elisabet. sa...

Är det din pappa på bilden, han med långa benen ..?

Vilken tillgång att ha en sån snäll och duktig pappa ... och vilket vackert hem ni har ...!

Annika sa...

MEN!!!!! Vilket hus ni bor i!!! URMYSIGT! O vilket JOBB ni har lagt ner. TACK för titten! Så kul att se!
Ni har verkligen ett vackert och MYSIGT hem!

Mildamakter sa...

Vilken skillnad - och så snyggt det blev! Så duktiga ni har varit, och vilket jobb det ligger bakom det här resultatet!

Ingela sa...

Oj vad ni måste ha jobbat! Hann ni med något annat?

Jag kommer aldrig, aldrig att ge mej in på något liknande.

Men om någon erbjöd mej ett färdigrenoverat som såg ut så där flyttade jag in bums!

Linda sa...

Julie: det var riktigt roligt att lägga in bilderna så att man såg skillanden på det här sättet.

Monica: med tanke på hur det såg ut från början så var all förändring till det bättre :)
Roligt att kunna inspirera!

Elisabet: ja, det är pappa :)
Du ser vilka gener jag har :)
Utan pappa tror jag inte vi hade gett oss in på det ;)
Du har ju sett en del i verkligheten.

Annika: tack snälla.
Man blir lätt hemmablind och det är en helt annan sak att se sitt hem på bild faktiskt!

Mildamakter: när man var mitt uppe i det så tänkte man inte så mycket, det hade man inte ork till.
Nu efteråt vet man hur mycket tid allting tar.

Ingela: det tog knappt ett år till färdigt hus, men flyttade in redan efter 8 veckor och det var inte lika kul...
Och vi gjorde absolut inget annat under tiden, tv:n kopplades inte in under de 8 första månaderna.

l*eva sa...

Oooops....

Ja, har man en gång varit med om, att renovera ett hus...i den omfattning ni har gjort och gör...
DÅ vet man vad ARBETE innebär!

Jag blev så Lustfyllt avundsjuk på toaletthandfatet. VAR, har Ni köpt det? (näsvis fråga...men...)


Smakfullt må jag då säga, om allt!

Lena sa...

Oj, vilket arbete ni lagt ner! Såå fint. Vi bor i ett hus från 1929, så jag vet precis...Det är många överraskningar man möter när man renoverar ett gammalt hus.

Bloggblad sa...

Så jättekul att få se! Tack! Jag älskar "före och efter"!

Tankevågor sa...

Vad roligt att se era före och efterbilder! Ni har som sagt verkligen lagt ner mycket jobb på ert hus.
Om ni blir "färdiga" (äh,jag vet man blir aldrig det) så kan ni få komma och göra om här med. Vi har alldeles för mycket sånt jobb. ;-)

Moni sa...

GUD vad det var roligt!
Jag älskar före och efter och gör-om-mig-eller-nåt och det här var ju bättre än Roomservise!
Va FINT ni har fått det!

Anonym sa...

Det blev verkligen både fräscht och snyggt efter renoveringarna. Men vilket enormt jobb! Snyggt.

Linda sa...

Eva: nog var det mycket jobb alltid, men vi hade bara oss själva att tänka på och då funkar det.
Handfatet ja.... hm...
Jag kommer inte riktigt ihåh, jag sprang på det någonstans.
Kanske Bauhaus, men det är många år sedan.
Tror faktiskt det heter Milano :)

Panter: man kan stöta på både det ena och det andra :)
Inte en enda rät vinkel osv...

Bloggblad: väl bekommer - det var roligt att lägga upp bilderna så att man verkligen såg före och efter.

Londongirl: roligt att du tyckte om det.
Man själv blir lite blind efter ett tag så det var roligt att lägga upp.
Fast det är inte lika roligt att renovera till andra :)
Ni ska väl göra vid köket på ön?

Moni: bättre än Roomservice?! Tack :)
Och du kan inte ana hur mycket ma lärt sig under den tiden - jag är jättebra på att mura :)

Matilda: tack så mycket.
Och visst var det mycket jobb, men nu efteråt minns man inte den tunga biten, nu minns man bara alla härliga skratt!