söndag, maj 20, 2007

Billum, dag 3

Kontrasternas dag!
Först åkte vi till Esbjerg, Danmarks yngsta Storby, där fyra vita gubbar sitter alldeles vid havet och blickar ut.
De uppfördes av en konstnär till stadens 100-års jubileum.
De är nio meter höga och likadana.
Det är en hyllning till människan.
Det som slår en är att de faktiskt är alldeles vita. Inte ett endaste litet klotter någonstans.

Ännu en lockande strand och här hittade jag en riktigt stor bärnsten!
Det var ebb och vi klafsade runt bland fler maneter och döda krabbor.

Sen vände vi bilen mot Ribe som är Danmarks äldsta by.
Den är vinglig!
Små, små gränder med korsvirkeshus och kullerstenar.
Vackra fönster (märkligt som man kan fastna vid fönster... ) och vackra dörrar.

Titta på huset, på bjälken under fönsterna, den är inte rak precis...

Det var tulpanfestival och byn svar smyckad på olika vis.
Här har Askungen lämnat sin klänning.
Ser ni mössen nere vid rosetterna?

En av många vackra dörrar.
Det påminner en del om Simrishamn och de små gränderna i Lund.
Mitt i byn finns en stooor Domkyrka.

Första (!) katten jag såg och den låg och mös mitt på den lilla gatan.
Nu började längtan efter Selma att bli riktigt stor...

När vi mumsat i oss varsin stor glass på torget i Ribe vände vi hemåt.
Jag sov mig igenom halva resan, så roligt är det inte med motorväg och de tre broarna.
Vi kastade in våra saker och åkte till mamma för att hämta Selma.
Hon har nog haft det väldigt bra eftersom hon nästan tyckte att vi kom och störde...
Men väl hemma så tyckte hon nog att det var ganska härligt att få promenera runt på sina ägor igen.

Vi välkomnade oss hem med att smälla i oss 3 liter svenska jordgubbar :)


Något negativt?
Nä.
Eller... mina 70 kronors solglasögon gick sönder, vi har ätit som hästar och inte uträttat en enda nyttig sak.
Summa summarum: det har varit en kanonhärlig helg och vi är otroligt nöjda och glada.

Tack Pappa och Boel, för allt.






10 kommentarer:

Lena sa...

Vilken kanonhelg!
Inser att Danmark nog bör besökas oftare, det blir ju lätt att man bara passerar. Måste var kul att åka på resa när någon annan ordnat allt, bara att följa med.

Linda sa...

Panter: heder åt dig som orkade hela vägen ner :)
Åker vi till Danmark så fastnar vi oftast i Köpenhamn.
Det är en bit att köra, men väl värt!
Det var underbart att bara koppla av, inte bekymra sig för ett enda dugg!

Annika sa...

Igen, jätteunderbara bilder! du har verkligen fångat KÄNSLAN!
FINT!
Som jag sa ovan, dit vill jag också åka!

qi sa...

Vilken helg och vilka fina bilder! Får mig att längta till havet och Danmark...

Ingela sa...

Ni ser ut att ha haft en jättefin resa. Själv har jag ägnat helgen åt Nicknoret, Skellefteälven och Stormyrbäcken. Exotiskt, njae, men avslappnande och skönt.

Anonym sa...

Härlig lillsemester!

Linda sa...

Annika: sådana vyer är ibland lite svåra att få in i kameran :)
Men du ar fattat hur mysig det var :)

Qi: timmarna vid havet var ljuvliga. Trots att jag har nära i vanliga fall också så var stränderna alldeles fantastiska!

Ingela: det behöver inte alls vara något exotisk, bara det är avkopplande så kan man vara precis var som helst!

Matilda: japp, alldeles precis så!

Saga sa...

Men ÅHHHHH!!! Jag vill åka till Danmark på min semester! Helst klart utan tvekan!
Det enda jag sett av Danmark är i princip bara Köpenhamn och Roskildefestivalen... Skam!
Så vackert!!

Anonym sa...

Underbara bilder! :) bettansoff

Anonym sa...

Det var en resa som heter duga. Tänk att bara få åka iväg så där och allt är fixat. Håller med om att hotellfrukostar är något över det vanliga.
Tack för de fina bilderna som du visar oss...