måndag, april 09, 2007

En liten historia från igår :)

Vi sjöng på två gudstjänster igår, påskdagen, dagen som man firar att Jesus uppstod.
Det var en härlig stämning och många besökare i kyrkan.
Till saken hör att det var vår favoritpräst som höll i båda gudstjänsterna.
Han är så vanlig och pratar ofta om vardagliga saker i sina predikningar vilket gör det lätt att lyssna till honom, man tar in det på ett annat sätt.
Han pratar med sin goa breda skånska dialekt och använder många härliga uttryck. Förklarar alltid så väl om varför man ska stå upp när det är en liten asterisk i psalmboken och så vidare.

Gårdagens predikan var inget undantag, lika bra som vanligt och med en liten knorr på slutet som jag vill att ni ska få le åt.

Prästens son hade några dagar tidigare varit hemma hos sin bästa kompis och de hade suttit och ritat. Kompisens pappa var i närheten och hörde följande ordväxling:

Prästsonen: vem är det du har ritat?
Kompisen: det är Jesus!
Prästsonen: vem är det?

(varpå det blir gapskratt i kyrkan)

Kompisen: men du vet, det är han med spikarna.
Prästsonen: jaså han...

(ännu mer skratt)

Så roligt och charmigt är det nästan alltid, när det är vår favoritpräst!

17 kommentarer:

Bloggblad sa...

Härlig historia. Det blir lätt så när Jesus är en familjemedlem...

Vi har en sån präst, som folk älskar att lyssna på - och så har vi en som är lite mer svårlyssnad, men som faktiskt har mycket mer innehåll i predikningarna än han som får flest åhörare.

mossfolk sa...

Vilken härlig präst, sådana behövs det fler av i landet. Då skulle alldeles kanske fler gå i kyrkan med...
Och vad kul att sjunga i kör!

mossfolk sa...

Hm, får jag skylla förvirringen på snön? "Alldeles" ska förstås inte stå där mitt i meningen :)

Anonym sa...

Här finns också en rund och go präst. Tyvärr är jag inte så kyrklig av mig men när jag väl kommer iväg då känns det bra.

Den lilla historien du bjöd på är ju bara för gullig.

Linda sa...

Bloggblad: det är så härligt befriande att kunna skratta i kyrkan, att det är tillåtet. Vi har fyra präster och det är tyvärr en som inte alls går att lyssna på. Hon har extremt konstigt uttal till följd av olika dialekter och man sitter och retar sig på hennes knepiga uttal så man hör inte vad hon säger. Sen drar hon aldrig på smilbanden heller utan har en sträng uppsyn och det är trist. De andra tre är jättebra!

Mossfolk: ja, det är verkligen härligt med sådana präster, det kommer nog fler vad det lider.
Det är jätteroligt att sjunga i kör, det har jag gjort sedan jag var liten så det en del av mitt liv.
Tycker synd om er som har fått snö nu när våren håller på att göra sitt intåg.

Linda sa...

Gunnel: jag hade nog inte heller varit i kyrkan så ofta om det inte var för kören, varför kan jag inte svara på.
Historian är jättesöt, tycker jag med :)

Annika sa...

Håller med om att såna präster skulle det finnas mer av. Låter verkligen trevlig!!!

Anonym sa...

Det måste vara Lars som du berättar om :-) Han är verkligen en underbar präst!
Håll i dig :-) Jag har läst ut boken om Magdalena Graaf!! Den var väldigt bra om man har en helt annan syn på henne nu när man har läst boken.....
Jag njuter i fulla drag av och vara ledig! Men imorgon är det dags och jobba igen! Ha en fortsatt härlig måndag! Vi ses imorgon!
Kramisar

Anonym sa...

Blev lite fel när jag skrev.... :-)Det ska vara: Den var väldigt bra och man har en helt annan syn på henne osv......
Kram

Linda sa...

Annika: han är toppenbra vår präst, man vet redan innan att det kommer att bli bra och man blir glad när man ser honom :)

Jenny: klart det är Lars :)
När jag berättade för Micke att du hade läst ut boken så frågade han om du var sjuk... :) :)
Men visst är den bra och man får verkligen en helt annan syn på henne.
Jag ligger i soffan och läser och äter godis - ont i magen...
Kram

Tankevågor sa...

Vilken härlig historia! Jag har många bra erfarenheter av trevliga präster. Det är skönt att det finns såna som kan bjuda på sig själva och inte vara så stela.
Idag har det verkligen varit en tillbakalutad dag här må du tro. Inte många knop gjorda, men läser gör jag förstås. Ha en mysig Annandagskväll och ge Selma lite gos från mig! Kram

Mildamakter sa...

Fler sådana präster så skulle t o m jag kunna tänka mig att gå i kyrkan ;o)

Linda sa...

Londongirl: jag skrev mitt "kvällsinlägg" när du kommenterade hos mig och nu ser jag att våra dagar har varit väldigt lika och vi har använt samma ord :)
Skönt med slappedag ibland, men jag kan få lite myror i kroppen faktiskt. Men det är nog för att jobbet väntar imorgon.
Ha en skön kväll nu. Kram

Mildamakter: precis!
Du får komma till Svedala helt enkelt :)

Anonym sa...

Ja, boken är verkligen bra! Du kan hälsa Micke att jag är fullt frisk :) Blir lite förvånad över mig själv att jag har läst ut 1,5 bok på 2 dagar....Har tom börjat på en ny bok nu och har läst lite mer än 100 sidor!
Det har varit en skön och avkopplande dag! Ha en trevlig kväll!
Kramisar

Linda sa...

Jenny: jag är chockad!! Härligt att kunna försvinna in i böckernas värld va? :)
Men så som det har regnat idag så har man inte kunnat göra något annat.

Elisabet. sa...

... vi hade Torgny Sandlund hemma i Malå, i missionskyrkan.
Han var den finaste av fina präster .. så mänsklig och icke-fördömande och så humoristisk utan att tappa allvaret.

Ingela sa...

Torgny saknar jag fortfarande.

I går fick jag också skratta i kyrkan, av helt annan anledning än det framförda budskapet. Det är så "MrBeenish" att jag inte vågar skriva det i min egen blogg. Under psalmen i går gick prästen på toa. Med lilla mygga-micken påslagen... Halva församlingen satt dubbelvikta i bänkarna.