måndag, april 02, 2007

Har knappt sovit något i natt.
Kvart i fem i morse var jag fortfarande vaken...
Egentligen skulle jag gått ur sängen då, men somnade till sist.
Jag har vakat över Selma.
Det lilla livet kom inte till ro. Hon har kliat, slickat, rivit och fnattat sig precis hela natten.
Vi gav henne mer kortison, samma dag som vi skulle inleda den sista nedtrappningen...

Hon uppträdde precis som när det var som värst förra året.
Då när hon slickade av sig all päls.
Då när jag fick sy små kläder till henne för att hon inte skulle klösa sönder sig helt.

Jag började fundera i nattens mörka timmar.
Varför hon mådde så här.
Vi har kollat pälsen, huden, öronen, rubbet - det finns inget synligt som orsakar henne de här besvären.
Det var precis likadant förra året vid den här tiden.
Pling! Så trillade poletten ner.
Visst kan väl en katt vara allergisk mot pollen??

Till sist kom Selma till ro och jag föll i dvala och fattade inte att jag faktiskt skulle gå upp när klockan ringde.
Men dagen har gått bra, det är först nu det börjar dra lite i ögonen.

Under dagen ringde jag till Djursjukhuset för att boka en ny tid för provtagning för hennes sköldkörtelsvärde. Samtidigt passade jag på att fråga om hur vi kunde göra med kortisonet.

Jag fick prata med en trevlig sköterska som menade att vi själva bäst ser hur Selma mår och att vi har haft henne på kortison så länge så att vi kan öka till en lagom dos för att lindra hennes besvär. Skönt med bekräftelse.

Just nu har tigern varit inne och ätit lite och fått medicin. Nu blir det nog några timmar ute innan det är läggdags.

Jag är så trött på att Selma aldrig kan få vara frisk, att det alltid ska vara något. Jag tycker så himla synd om henne, vill ju inte att hon ska lida. Men det verkar lite bättre idag så vi får väl se hur kvällen blir.

17 kommentarer:

qi sa...

Stackars dig och stackars Selma, en sån natt! Hoppas dosökningen av kortison hjälper.

Kram från qi

Anonym sa...

Stor kram till dig och lilla Selma. Det är hemskt när ens lilla älskling inte mår bra. Man blir liksom så hjälplös...
Hoppas det blir bättre i natt.
Annika&Saga

Linda sa...

Qi: det är mest synd om Selma, hon kan ju inte må bra av allt kli.
Jag kan sova så småningom.
Tycker det är lite bättre idag, men det är inte natt på riktigt än...
Kram

Annika&Saga: det som är så jobbigt är att hon inte kan berätta hur det känns, eller hur det påverkar henne.
Det är ingen hejd på eländet...
Trist! Kramar

Bettankax: godnattkram till dig med, nu ska jag krypa ner.
Förresten... Håll i dig -
jag har tvättat bilen idag, för hand!!!

JULIEK sa...

Så slitsomt før er alla. Hoppas dom kan reda ut om hon er allergisk. Katter kan ju også vara allergisk overfor pollen, dam, mat etc. Vi har många katter på katthemmet som faktisk er allergiske, ofta mot mat eller dam. Hva slags mat gir du henne. Det finnes mat som er gjort for å motverka allergi.
Lycka til. Kram från meg : )

Lilla B sa...

Allergispåret verkar rimligt. Följ det!

Anonym sa...

Hur har natten varit.? Tänker på er!

Anonym sa...

Lilla Selma då! Visst kan det vara allergi, sa de inte det på djursjukhuset? Hoppas att ni snart kommer till klarhet med vad det är så att hon kan få hjälp. Krama henne från oss.

(Det kan inte vara så att hon är känslig när hon fäller?)

Annika sa...

Åh den lilla stackarn, och stackars dig också!
Men vet du! Vi ligger ju lite före er vad gäller våren. George, du vet, han är allergisk. Hans matte ger honom allergimedicin varje dag. Hans ögon rinner ofta, han kliar sig i pälsen. Men medicinen hjälper!!! Så visst kan katter vara allergiska!!!

Linda sa...

Julie: det är jobbigt när man inte vet hur hon mår eller varför...
Vi har testat olika sorters mat utan något märkbart resultat och veterinären sa sist att det var bättre att ge henne mat som vi visste att hon tyckte om.
Usch, jag tycker detta är jobbigt. Kram

Lilla B: jag tror på det tills motsatsen är bevisad!

Anonym: natten har varit lite bättre, Micke var uppe lite längre och såg till att hon kom till ro.

Monica: jo, sköterskan höll med om att det kunde vara allergi - men mot vad?
Nu jobbar vi för att hitta en balans med kortisonet. Kattkramar tillbaka :)

Bettankax: är det för att "Frogen" ska vara påskfin?

Annika: skönt med ett exempel på att katter visst kan vara allergiska och ändå få må bra med rätt medicin.. Tack!

Anonym sa...

Oj, felåt. Det var jag som visst blev anonym...
KRAM Annika&Saga

Anonym sa...

Säger bara usch...våra djur ska vara friska och krya. Då mår vi också bra.

Men vet du...nu tjatar jag om villan igen. När vi hade trädgård och våra hundar var ute och låg på gräset...då fick dom klåda ibland på magen. Kan det vara något med gräset.

Linda sa...

Annika&Saga: jag gissade mig till att det var du :) Kramkram

Gunnel: jag fattar att du saknar det...
Det är inte alls omöjligt, det där med gräset. Fast Selma ligger inte så ofta i gräset, hon är en fin liten dam ser du! Hon ligger i utemöblerna eller på plattorna. Annars kan man ju bli smutsig eller få små kryp på besök :)
Men det är alldeles säkert allergi, av någon form.

Anonym sa...

Men lilla Selma, tyvärr har jag ingen vana av varken kliproblem eller allergier hos katter. I och för sig fick Pys svarta fläckar runt munnen under en tid, det såg ut som om hon var smutsig. Men det försvann helt när vi bytte mat.

Förstår att detta måste vara jättejobbigt för er. Nu vill jag att Selma och ni ska må bra! VILL!
Kramar till er!

Linda sa...

Tina: det är så hemskt när man inte vet hur man ska göra för att hjälpa henne...
Vi har testat så många olika sorters mat så jag vet inte vad som finns kvar.
Hon ligger i utemöblerna hela kvällarna nu och kliar sig inte ett dugg. Det är när hon kommer in som det sätter igång.
Micke har sänkt värmen idag, så får vi se om det också kan hjälpa till. Kramar...

Anonym sa...

Jag har hört om hundar som är allergiska mot pollen, så varför inte katter?

Björkarna börjar väl härja nu. Och nåt mer... hm... al?

Anonym sa...

Ops...plattor skrev du. Har du små svartmyror under dom.....isåfall kan det vara dom som ställer till klådan

Linda sa...

Ellis: jo, jag tror det är Al. Micke är allergik och nyser som besatt, så de får ta hand om varandra :)

Gunnel: nix! inga myror. Och sen ligger hon aldrig så länge.
Men tack snälla för din omtanke.