söndag, april 22, 2007

På väg hem, igår.
Konfirmation i Sjöbo...
Jättehärliga psalmer och en mysig präst.
God mat och gott vin. Tårtan var himmelsk - mycket nötter/mandel och kolasås... Slurp!
Men det var skönt när vi satte oss i bilen och begav oss hem genom rapsblommande fält. Nästan hela söderslätt avverkades på en timme.
Just på bilden ovan är vi i en ort som heter Stenberget och det är en fantastisk utsikt, men det syns inte lika bra som i verkligheten.

Kom inte och säg att Skåne är platt! Här är ju hur många knudor* som helst :)

Hemma.
Å vad jag älskar mitt hem. Här råder fullkomlig avkoppling när man så vill.
Jag gick en runda i trädgården med Selma, och Micke plockade fram lite tilltugg till våra öl.
Sen sjönk vi ner i soffan och slötittade på tv och mådde prima.
Jag blev plötsligt så förfärligt trött.
Alla foto jag skulle lägga in idatorn blev kvar i kameran, alla kommentarer förblev osvarade och alla bloggar förblev olästa.
Jag var så förfärligt trött. Sömning.
Sängen kallade och jag var klok nog att krypa ner och somnade som en stock.

Jag vaknade till solregn idag. Årets första!
Det doftade ljuvligt när jag hämtade tidningen.
Selma och Findus (pojkvännen) har smågnabbats lite på verandan, men utan klor och bett.
De är så fina :)

I eftermiddag, om 1,5 timme sätter vi oss i bilen och åker två mil söderut, till Trelleborg och Vångavallen (även kallad Tjonga*vallen... :)) för att se MFF möta Trelleborg. Det lilla skånederbyt som MFF förväntas vinna, men derby är derby och allt kan hända...

Ute blommar våren vidare, tulpanerna sprakar i rabatterna och är så där krispiga och fina, syrénerna har stora knoppar, julrosorna blommar, klematis och kaprifol har knoppar, löjtnantshjärtan står i full blom och grannens körsbärsträd är översållat av ljusrosa blommor.

Tröttheten finns kvar idag, men på ett annat sätt.
Jag känner mig inte stressad av den.
Huvudvärken som jag vaknade med börjar så smått att försvinna.
Lite frisk luft och fotboll ska nog få kroppen att må bra.

Förutsatt att det blir en bra match förstås... :)

*knudor = knutor
*tjonga = sparka ovårdat, alltså inget finlir... :)

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vilken kul bild på knögglerna på åkern!

Här har inte våren kommit ifatt efter de kalla dagarna. Mössa och handskar på stavpromenaden - och bara några få tappra backsippor har vågat sig upp.

Anonym sa...

Ajamen det var då för väl med blogglivstecken!:) Härliga bilder från bedårande Skåneland hälsar bettanpigg (nåja halvpigg;)och de e ente fy skam! Trevlig em i Trälle önskas er!

Linda sa...

Bloggblad: jag blev riktigt glad när jag såg bilden :)
Här har vi packat under luvor och vantar, de kommer inte fram förrän i oktober/november nästa gång :)

Ajamen: det där ordet har du inte använt så ofta på sistone :)
Håll tummarna för att det inte regnar på oss i eftermiddag! Kramen

Moni sa...

Vilken fin beskriving av vanligt vardagsliv!
Så mysigt att känna att ens hem är den bästa platsen!
Å fina bilder som vanligt!

Annika sa...

Alltså, jag låter som en gammal grammofonskiva...Upphakad: men vad otroligt vackert det är där ni bor. Jag förstår att du stormtrivs därnere/däruppe! Så skönt att du älskar ditt hem så mkt.
Kram!

Tankevågor sa...

Visst är det skönt att man känner så om sitt hem. Det gör jag med. Man behvöver verkligen kunna koppla av när man är hemma.
Det låter så kul med fotboll!!! Jag har inte varit på fotboll på så länge nu trots att jag tycker så mycket om det. :-)

Linda sa...

Moni: tack gullet :)
Att få komma hem är den bästa känslan som finns!!

Annika: du får haka upp dig hur mycket du vill, när det är på det viset :) :)
Ja, jag trivs oändligt bra och det är så skönt att känna sig så trygg!
Kram

Londongirl: men varför går du inte på fotboll då?
Det finns väl massor i dina trakter?
Fast det är klart, det är roligare att gå med någon som man kan dela med- och motgångar med.
Hemmet är verkligen en rekreationplats i tillvaron.