måndag, mars 12, 2007

Efter en, i mitt sinne, ganska tung helg så kom då måndagen.
Sov nästan inget natten till idag och bävade redan i morse för hur dagen skulle bli.
Men trots dålig nattsömn, lite personal på jobb och andra motgångar så blev det här en väldigt bra dag!

Tänk vad solen kan göra!
16 grader på termometern när jag körde hem, strålande sol och klarblå himmel.

Väl hemma åkte vinterjackan av och Selma sprang ut genom dörren och utforskade världen.
Det är som att man har blivit pånyttfödd.
Hela jag mår bra!

Fåglarna sjunger ut all vintertystnad, alla vårlökarna står öppna mot solen och det luktar så gott!
På vägen tar grannens barn årets första cykeltur med vimplar, stödhjul och hjälm.

Snart kan jag bjuda på rabarberpaj igen :)

Har satt mig i solen med en kopp kaffe och datorn i knät, vänder ansiktet mot den värmande solen och njuter av stunden.
Selma har nu, efter sin inspektionsrunda (som innehöll mycket spring och glädjeskutt) lagt sig tillrätta här bredvid mig.
När jag stryker henne över ryggen är pälsen alldeles varm...

Funkian (hostan) är på väg upp!

Det finns dagar som är bättre, eller kanske lättare, än andra.
Idag är en sådan dag och den lär jag vårda i mitt minne.
En, egentligen, alldeles vanlig måndag i mitt liv...


Alla djur vaknar till liv; spindlar, gråsuggor och nyckelpigor.
Just den här satt och solade sig strax nedanför mina ben :)

Grannens bi är på årets första yrvakna flygtur och tar en paus i min gräsmatta... (eller förlåt, mossmatta............)

25 kommentarer:

Anonym sa...

härliga, fina vårbilder!!
jag blir glad när jag ser dem! :)

Anonym sa...

Vilka underbara vackra bilder..
Det känns i hela kroppen hur glad man blir av att se dem!!

Här på småländska höglandet har vi inte kommit så långt än,men snön är iaf borta:-)

Anonym sa...

Våren har kommit lite längre hos er. Ett par krokusskott har tittat upp hos mig :-). Vilka fina färger du har på blommorna.

Vad skönt att du mår bättre, blev lite orolig ju. Tänk vad lite sol och värme kan göra!

qi sa...

Åh, våren har kommit mycket längre än här... Men även jag fick vårkänslor idag när jag var ute och gick. Katterna gladde sig också och Ella serverade vårens första näbbmus.

Kram från qi

Moster Mjölgumpa sa...

En sån mossmatta har jag också! Den är mjuk och skön att gå på iallafall.

Mildamakter sa...

Härliga bilder!
Ja idag har det varit underbart härligt vårigt, precis en sådan dag jag skulle vilja kunna konservera och ta fram på vintern när man tvivlar på att det finns något som heter vår :o)

Anonym sa...

Nej nu blir jag nästan grön av avund. Så långt våren har kommit hos er!! Men du visst vore det bra att kunna bromsa tiden lite så inte alla fina vårblommor bara blommar över på en gång. Jättefina bilder och tack för du visar vad som komma ska även här hos oss

Linda sa...

Dakota: tack! Och du, det är ännu finare i verkligheten :)

Mammamia: jag mådde så bra när jag verkligen tog mig tid att titta och njuta av solen, man behöver ju ljuset nu!

Tina: idag är en riktigt bra dag och den får jag titta tillbaka på när man må lite sämre. Jag har lite dalar ibland ;)

Qi: så du har fått fin middag av Ella :) Tänk så omtänksamma de små liven är :)

Moster mjölgumpa: jo nog är det mjukt alltid... men inte så fint ;)

Mildamakter: det är det man måste göra när allt känns nattsvart, försöka komma ihåg känslan.
Dagen har verkligen varit toppen!

Gunnel: när det väl kommer igång så går det ju ganska snabbt, vi får väl se hur länge vi får gldjas över vårlökarna.
Men det kommer ju nya hela tiden som avlöser :)

Elisabet. sa...

Lovely!

När jag cyklade hem från stranden idag upptäckte jag att krokusarna nu blommade för fulla segel!

Lilla B sa...

Här ligger fortfarande snön. Den sjunker ihop raskt i tövädret,som tur är.
er fram emot vårblommor här också. Fina vårbilder du publicerat! Härligt att se!!

Ingela sa...

Oj vad fint! Så där har jag det också när det blir vår, två dagar kring den 5:e maj eller så.

Linda sa...

Elisabet: nu går det så fort så man knappt hinner med - men jag njuter så till den milda grad.
Det är precis det här jag behöver.

Lilla B: du får smygnjuta här i väntan på egna riktiga vårblommor. Det är ett digert snötäcke som ska bort hos er, men sen går det fort!

Bettankax: tick tack!
Har du beställt soffan än?
Kram

Ingela: tänk vilken skillnad...
Jag har inte glömt dig, jag tänker :)

Linda sa...

Men Ingela: det funkar ju nu!!
Hur gjorde du??

Linda sa...

... ur den gamla soffan menar du???

Puss

Ingela sa...

Jag hittade en rad "Add your blogg..." och svarade "yes" på det. Sen gick det att göra som du skrev! Mitt tekniksjälvförtroende är återställt!

K sa...

Härliga vårbilder. Väntar fortfarande på att snön ska försvinna här, snart...

Linda sa...

Ingela: det är så härligt när man klarar av sådant som man inte tror att man ska göra :)

Magalös: den som väntar på något gott... :)
Så länge får du låna lite vårfärgring från Skåne :)

Bloggblad sa...

I dag kom våren hit - jättevarmt och ungar i bara t-shirts, och förra veckan byggde vi en stor snögubbe...
Grannens vintergäck lyser upp även hos oss. Min kommer alltid senare.

Annela sa...

Du har alltid så himla läckra bilder som gör att Skånegenen vaknar till liv och längtar. Jag måste snart ut till kolonon och se hur långt det kommit där, fast det mesta ser ut som en vulkankrater. Kanske en och annan krokus ändå?

Annika sa...

Ja, vilka BILDER du tar!!! Du har verkligen öga!!! Urfina!!!
Visst är det underbart med våren! Det håller jag så gärna med om. Livsandarna vaknar verkligen!

Linda sa...

Bloggblad: man är så hungrig efter vårtecken och värme så när den väl kommer så sprudlar hela kroppen av energi :)

Annela: tack snälla rara för komplimangen!
Just våren är speciell i Skåne, den kommer tidigt och alla längtar efter den.

Annika: Gulle dej, tack för beröm!
Våren är nog den bästa årstiden - allting börjar om och man får en annan inställning - allt är liksom möjligt :)

mossfolk sa...

Tack för härliga våriga bilder! Här är fullt med sol och förhoppningsvis tittar blommorna fram snart med...

Moni sa...

Oj! Blommor och nyckelpiga! Där kan man snacka om vår!!! Jag är lite avis, men håller tummarna för ett vi får lite knoppar här uppe snart oxå...

Linda sa...

Mossfolk: bara solen kommer fram så brukar vårlökarna vakna ganska snabbt, de kmmer snart att titta upp hos dig också!

Moni: här går det undan! :)
Du, det kommer till dig också, jag lovar :)

mintid sa...

Så fina bilder du har på din blog!!

Tittar inom via en länk. Tänkte lämna ett litet avtryck med ;).

Här hamnar jag nog mer gånger!

Ha det så bra!