torsdag, mars 29, 2007

Månadens tvång är gjort, de där räkningarna fortsätter att komma fast jag har sagt upp abonnemanget på dem...
Men nu är de betalda så nu tänker jag inte på dem igen förrän om en månad.

Har ätit jättegod tårta på jobb idag eftersom en arbetskamrat firade sin 50-års-dag.
Förstår ni vilka sagolika jordgubbar det var på tårtan?! De var himmelskt goda så jag norpade några extra :)

Har varit och pantat en farlig massa pet-flaskor, en hel kundvagn full plus några papperskassar... Usch som jag larmade, det låter ju så mycket. Men nu är det gjort och jag fick lite handlat också.

Ikväll är det körrep inför påsken då vi har två stora konserter. Kul!

Häromdagen använde jag ett ord jag inte har använt på mycket länge och jag blev så full i skratt, för jag tror att det är oerhört skånskt.
Så nu ställer jag frågan till er om ni vet vad ordet betyder.
Inga skåningar får svara, varken hitflyttade eller utflyttade (synd va Tina? :))
Lilla B får nog inte heller gissa förresten, du har ju skånskt påbrå :)
Ordet är:

*preg*
(uttalas med låååångt E)

23 kommentarer:

Bloggblad sa...

Aldrig hört. Fast det var länge sen jag bodde i Skåne.

Men du, vad sa de andra när du hade norpat åt dig jordgubbarna?

Linda sa...

Bloggblad: du får vänta lite på svaret :)
Det fanns fem tårtor från början och vi klämde nästan tre!!Så det var på den sista jag roffade åt mig lite extra gubbar från.
Mina arbetskamrater är vana vid att jag busar lite... :)

K sa...

Min kontakt med Skåne är minimal. (Passkontollen vid hamnen en höstkväll 1984). *preg* har jag aldrig hört. Kan inte ens gissa vad det kan betyda.

Himmelsblå - fin blomma!

Anonym sa...

Jaså - Har även du försökt säga upp räkningsabonnemanget? Samma här. Men de lyssnar inte. Har skicka Revaxör också, men det verkar inte hjälpa vad än man säger.

:)

Anonym sa...

... Alltså - Vad skrev jag nu...

Skall vara: Har skickat Revaxör också, men det verkar heller inte hjälpa.

Lilla B sa...

Jodå - jag vet. Men jag skriver det inte! :)

Anonym sa...

Jag vet :-), jag vet! Ett ord jag aldrig använder längre. Det finns faktiskt ett par andra ord jag helt slutat använda, bl.a räääälig...ingen här fattar vad jag menar. Och gissa vad man kallar säckakärra här?

qi sa...

Ingen aning..

mossfolk sa...

Jag vet vad rälig betyder (som tina skrev om). Däremot har jag ingen aning om vad preg är, fast jag är halvskåning i blodet :)
vad gott det lät med jordgubbstårta!

Anonym sa...

Räälig är nog mera vanlig än preg. Ja inte har jag någon aning heller om vad det är...präktig kanske

Visst är det en backsippa du har där på bilden. Sådana hade jag också i rabatten vid villan...dom var i lite olika blå färger...glad blev jag varje år när dom började poppa upp ur jorden.

Tankevågor sa...

Har faktiskt bara varit i Skåneland en gång och det var länge sen.

Men om jag ska gissa så tror jag det betyder grej...alltså sak eller nåt sånt.

Men egentligen har jag ingen aning.

Anonym sa...

Jag tror det betyder Mojäng!

Haha. Vild chansning. Jag har ingen aning.

Linda sa...

Till Er Alla:
JAG HAR JÄTTEROLIGT!!!

Tina: rääälig - det är ett härligt ord! Säckakärra - finns det något annat ord för det?

Rullebör är ett annat härligt ord :)

Gunnel: det är Balkansippa, har allt från vita till blå!

Ingela sa...

Jag tycker att det ser ut som namnet på ett graviditetstest, men det är det ju knappast eftersom du antyder att det är något klassiskt skånskt dialektuttryck.

Och därmed är mitt engagemang i frågan avslutat då jag inte besitter några vidlyftiga kunskaper i ämnet.

Linda sa...

Ingela: det där borde du ta patent på! Det var ju ett skitbra namn!
Fast nu var det ju inte det jag var ute efter... :)

Mildamakter sa...

OK - jag ska vara tyst :oD

Linda sa...

Mildamakter: Tack :)
Du är snäll du!

Linda sa...

Mamma... prega inte för långt bara :)

Linda sa...

Bert: skönt att det inte bara är jag som har problem med att säga upp räknings-abonnemangen.
Tycker de blir fler och större för varje år...
Det är lite omvänd effekt. Ta bara bensinräkningen tex... huvva!!

Anonym sa...

Säckakärra.... PIRRA. Kan du fatta !!! jag blev helt ställd när jag blev ombed att hämta PIRRAN en gång....jag rodnade.... Dom har gjort ett substantiv av ett slangskånskt verbord som har en helt annan betydelse... :-)

Linda sa...

Tina: haha!!!
Hur har de fått pirra till en säckakärra???
Haha!!
Ja, vi vet ju vad det egentligen betyder :)

Elisabet. sa...

Jag kommer inte på det, fast jag vet att jag har hört det hur ofta som helst.
Man säger det med rulllande rrrr ...säger man inte att man ska "prega" nåt ...?

Anonym sa...

Balkansippa...jag som trodde den hette backsippa.