fredag, mars 30, 2007

Nu har jag funderat över hur jag ska förklara *preg*.

En preg är en liten spak, eller en liten knapp, eller en liten tapp.
Den är liten i alla fall och den kan variera från gång till gång.
Men det är liksom en liten preg som man antingen ska stoppa in i något eller knäppa av eller på.

Haha! Detta blev ju hur luddigt som helst :)
Nästa ord jag väljer till den skånska gissningsskolan får bli ett som är lättare att förklara.

Men ni är några som har varit inne på rätt spår. Flera av er kände igen prega, som betyder trycka eller stoppa. Alltså kan man prega in en preg :)
Hoppas ni blivit något klokare och känner att ni utvecklats som individer :)

7 kommentarer:

K sa...

Jaha!?

Trevlig helg i det fina vädret!

mossfolk sa...

Min farmor, som bor i Malmö, förklarade det ungefär lika bra (?) som du...
Det är helt enkelt en liten preg. :)

Moster Mjölgumpa sa...

jag har fortsatt din dialektala skola på min blogg. Tänk om man kunde få lära sig ett nytt ord om dagen.

Linda sa...

Magalös: trevlig helg till dig också.

Mossfolk: det är faktiskt lite svårt att förklara... kom jag på när jag skulle försöka :)

Moster mjölgumpa: va roligt, det ska jag genast kika på!

Lena sa...

Det hade jag aldrig kunnatgissa! Preg - lägger det i minnesbanken.

Elisabet. sa...

Ja, just det. Jag fuskade lite och mailade en bästisvän i Skåne som inte kunde förklara annat än genom ett halvt A4 ..-)

Linda sa...

Panter: det är ett ganska användbart ord :)

Elisabet: icke så lätt att förklara :)