lördag, mars 31, 2007

Idag har varit en härlig dag, igen!
Vaknade vid åtta av en liten fröken som kom smygande och ville gosa lite...
Med Selma på min arm, ansikte mot ansikte, slumrade vi om en liten stund medan solen flödade in genom sovrumsfönstret.
En timme senare smög vi ur sängen för att inte väcka Micke och ner till köket för att sätta på kaffe.
När jag gick ut för att hämta tidningen följde Selma med för att gå sin morgonrunda.


Vi löste Melodikrysset och åt frukost länge.
Sen tog jag kaffekoppen med mig ut på verandan och satt i solen och njöt.
Hojade iväg strax innan lunch och blev klippt.
På hemvägen mötte jag Micke som var på väg till tippen med första lasset.
Micke fortsatte med operation "garagetömning" så jag drog på mig trädgårdskläder.
Nu kunde jag äntligen hitta mina sekatörer, räfsor och hinkar.

Hela dagen har jag suttit på huk och rensat rabatter.
Gamla fröställningar klipptes bort, ny jord räfsades ner och lite blåkorn för att få fart på allt som fanns under riset. Till sist vattnade jag ordentligt.
Nu när allt vatten är borta sedan en månad är jorden stenhård och torr.
Det luktade sommar :)


Innan vi var klara för dagen plockade vi fram torkvindan och trädgårdsmöblerna. Det ser så mysigt ut på altanen, imorgon blir det nog en stund i solen med en bra bok.

Visst, jag har mer än hälften av rabatterna kvar, men det är ingen som tar det jobbet ifrån mig så jag lär hinna med det också.

Hela dagen har Selma varit ute med oss och legat i vår närhet. Nu har hon bäddat i tvättbaljan och sover så gott.
Det kommer jag också att göra, sova gott, men i sängen. Jag är så trött i min kropp och jag är öm på konstiga ställen...
Men det är en skön känsla!

16 kommentarer:

K sa...

Så skönt att hon börjar bli piggare. Vår kattfröken ligger också gärna nära tillskillnad från herren, som umgås på håll. I december hade hon tratt i fyra veckor efter kastreringen, såret gick upp efter drygt en vecka, så det fick sys om. Det var inte trevligt att få någon som ville pussas mitt i natten och få tratten först i ansiktet...
Jag har sett 2 krokusknoppar hos oss!
Njut av en härlig söndag!

Anonym sa...

Vad mysigt att ha en liten Selma med sig i allt bestyr. Här har vi ju också en liten kattfröken som ska vara med precis överallt. :)

mossfolk sa...

Vilken härlig dag det lät som! Och vad fint det kommer att bli i trädgården efter allt pysslande :)

mossfolk sa...

Vilken härlig dag det lät som! Och vad fint det kommer att bli i trädgården efter allt pysslande :)

mossfolk sa...

Vilken härlig dag det lät som! Och vad fint det kommer att bli i trädgården efter allt pysslande :)

Tankevågor sa...

Vad skönt det låter. Känner igen det där att man har sällskap med allt som ska göras....men här är det både katter och valp som ska hjälpa till. Vad skönt att Selma verkar må bra. Ha en skön söndag! Kram

Linda sa...

Magalös: så jobbigt för er kattfröken att gå med tratt så länge och att såret gick upp.
Men visst är det mysigt när de vill umgås?
Grattis till krokusarna!!!

Monica: det är mysigt när de vill vara nära och följa med på allt man gör. Bara ibland är de i vägen :)

Mossfolk: va du är uppe tidigt och studsar en söndagsmorgon!
Det är så härligt att rota omkring i trädgården, men jag vill gärna göra allt på en gång, så det får jag lära mig hela tiden, att ta det lite lugnt :)

Londongirl: då har du ett helt koppel av djur efter dig, om alla vill hjälpa till :)
Selma är bättre, men hon orkar inte hela dagar än. Igår somnade hon redan vid sextiden och rörde sig inte ur fläcken på hela kvällen.
Men nu är hon ute igen och i full gång!
Ha en skön söndag, du med. Kram!

qi sa...

Vilken mysig dag!

Elisabet. sa...

Låter helt ljufvligt!
Nu ska jag susa ner till havet och möta solen.

Ingela sa...

Jag älskar också min trädgård och att gräva ligga på knä och krafsa, ja till och med rensaogräs kan vara vilsamt. För att inte tala om växthuset som kan vara min oas ibland.

Ändå ifrågasätter jag detta också just nu. Är det vettigt att ägna så mycket tid åt det? I år ska jag nog göra minsta möjliga utan att det förfaller. Och prova hur det känns.

Fast den tanken har jag haft förr också och det faller alltid när man grips av den där hysteriska trädgårdsfröjden i maj. Det brukar slute med nån ny eller omlagd rabatt, nya kuliga fröer och fullt upp.

Annika sa...

Låter som en riktigt härlig dag!!! Kan känna dofterna ända hit!
Fina bilder tar du ALLTID också som du illustrerar med! Trevligt.
Hoppas söndagen är bra den också!!!

Anonym sa...

Javisst är det härligt med att pyssla i trädgården. Man sköter om och det spirar så grönt och fint. Men Elisabeth, använder du konstgödsel?! Processad fabriksgjord näring när en egenhändig kompost eller det djuren bajsar ger så mycket mera och är så mycket miljövänligare! Ursäkta men jag blir lite upprörd.

Anonym sa...

Fina bilder du har lagt in. Låter skönt att hålla på att påta i trädgården. Sen att djuren vill vara med ... det är ju lite av en guldkant. Jag måste nog erkänna att jag saknar det där lite grann att dona och greja utomhus.

Linda sa...

Qi: jag kände mig nyttig och njöt varje sekund :)

Elisabet: japp, precis så var det!
Hoppas du hade det skönt vid havet.

Ingela: jag brukar också hålla på som en galning och intalar mig själv att jag ska sitta på rumpan och njuta, sen...
Jag ska försöka att inte gå på som en ångvält i år utan verkligen försöka njuta.
Lyckliga du som har ett växthus - det är en önskedröm jag har.

Annika: tack för beröm, blir så glad!
Det var en härlig dag och söndagen likaså :)

Torparfrun: det är skönt att rota med fingrarna i jorden, det är en lisa för själen.
Du behöver inte oroa dig för mina kemikalier :)
Hittade några korn i garaget när Micke städade så de har nog ingen kraft.
Tyvärr har jag inte samma närhet till naturlig gödsel som du.
Men hönsgödsel använder jag i vanliga fall.

Gunnel: det är det bästa med att bo i hus om jag jämför hur vi hade det innan.
Då kunde en helg gå utan att vi stack ut näsan.
Numera öppnar man dörren och är ute! Förstår att du saknar det.
Fast du kommer ju i alla fall, med hundarna :)

Anonym sa...

Jodu...jag är ingen stor innesittare ... fast det är klart datorn slukar en massa tid

Linda sa...

Gunnel: jo, den ngör ju det :)
Men det är ett kärt besvär!