söndag, mars 04, 2007

Morgonen började kvart i åtta, då väckte Selma mig med jamande.
Ni som har hört hur en katt med ett byte i munnen jamar, kan förstå hur det lät.
Men Selma hade inget byte i munnen (tack och lov :)) inte ens en leksak.
Jag tog upp henne i famnen och vi borrade ner oss under täcket en stund till.
Kvart över åtta bäddade jag, gick ner och satte på kaffe, på med slöffserna och utanför dörren mötte jag våren.
Solen värmde mina bara ben och jag blev alldeles tårögd.

Efter en dusch åt jag frukost till Vasaloppet, sen bar det av till kyrkan.
Vi sjöng, fick syndernas förlåtelse och vandrade välsignade ut till våren.
Hem till lunch och kaffe, lagom för att se Oskar Svärd vinna Vasaloppet för tredje gången.

Efter lunch satte vi oss i bilen och åkte söderut, mot havet.
En kvart, tjugo minuter senare är vi där, i ljuset.
Solen lyser så starkt och speglar sig i vattnet så jag ser inte vad jag fotograferar, jag bara hoppas och tror att det blir bra.

Solen värmer, halsduk och vantar ligger i väskan, de behövs inte.
Fast det inte ser så ut, så var det många ute och mötte våren. Alla hälsade så glatt och hundarna badade.
Än dröjer det ett tag innan vi badar men det såg helt klart inbjudande ut.

Vindkraftverken står stilla, det är ingen vind att tala om...
Vi njuter.

Under varmare årstider går här fullt av får och betar och njuter av utsikten, ca 10 meter från vattenbrynet.
Snacka om havstomt :)

Så, i en handvändning står vi ett vitt landskap, dimman väller in från havet och det blir kallt, riktigt kallt.
Det blåser från havet och vinden biter i kinderna.
Hur kan det bara vända så snabbt?
När vi kommer tillbaka till bilen, är vi alldeles blöta i håret.
Tog vi det där doppet ändå?

Man hittar så mycket när man vandrar på stranden, mycket som påminner om naturens gång, men mycket som inte alls hör hemma där.
Jag samlade dagens strandfynd i ett eget inlägg här nedanför.
Titta gärna in :)

Nu blir det en kvällsmacka och stor kopp te här hemma i stugvärmen.
Våren har varit här idag och gårdagens huvudvärk är endast ett minne blott.

13 kommentarer:

Lilla B sa...

Vilken underbar dag! Ser med bautastor avundsjuka på vårbilderna. Här är det fortfarande snö, snö och snö.

Anonym sa...

Men käre värld...ni har ingen vinter kvar!!
Vilken härlig promenad du tog oss med på(...jag vill också bo vid havet).
Jättefina bilder!!!

mossfolk sa...

Ingen snö?! Och hav! Det känns verkligen långt borta när man tittar ut här :)

JULIEK sa...

Så ljuvliga bilder. Jag kjenner at jag behøver strand och hav nu, dette var godt at titta på : )

Bloggblad sa...

Ljuvlig vår! Jätteroligt att få se. Så annorlunda det är mot här! Fast snön smälter bort rätt fort nu. Får nog gå ut och hämta in snögubbens hatt...

Amber sa...

Mmm, vilken härlig text och vilka härliga bilder. Friskt och fullt av liv!!

Monica sa...

Å, vad avis jag blir när ni redan har vår (här lär den dröja). Vilka härliga bilder, dessutom!

Anonym sa...

Vilka jättefina bilder och så kul att se de snöfria vidderna :-). Ger hopp om våren.
Det känns som om man fått följa med på promenaden :-)

Anonym sa...

Vad vackert,både text och bilder!
Lyckliga ni som har nära till havet..
Jag får alltid hemlängtan när jag ser såna där bilder...

Annika sa...

Tack för att du tog oss med på din promenad! Vilka bilder!!! Jätte, jättefina!!! NI har ju verkligen vår!!! Tom mer så än vad vi har, verkar det som!!! ÄLSKAR din havsbilder!!!

Moni sa...

Oj, vilka fina bilder!
Jag håller med föregående talare: det var grymt roligt att få hänga med på din promenad! ;)

Linda sa...

Lilla B: här finns lite snö kvar på enstaka ställen, efter alla vallarna som blev kvar efter snöstormen för någon vecka sedan, annars är det barmark.

Gunnel: vinter? Det är mars nu, då börjar våren :)
Jag har havet på tre sidor om mig och tänker inte på att det inte är alla förunnat.

Mossfolk: jo, lite snl finns det men den ser vi inte på längre :)
Och havet, ja som jag skrev till Gunnel här ovanför så finns det på tre sidor om mig :)

Julie: håll till godo, jag delar så gärna med mig.
Hade så svårt för att välja, jag tog massor av bilder :)

Bloggblad: det är vid den här årstiden man märker hur avlångt vårt land är, det skiljer nästan 30 grader från norr till söder.

Amber: tack snälla Du för dina fina ord.

Monica: jag bjuder på våren, jag delar med mig bara det blir lite kvar till mig :)

Bettankax: kände du också det när du var ute?
Eller ryggen är för dum mot dig?

Tina: våren kommer, det är då ett som är säkert - blir du inte lite längtig?

Mammamia: som jag konstaterat redan så tänker man inte på att det inte är alla som har lika nära till havet...

Annika: jag tog massor av bilder så det kommer flera :)
Roligt att du vilja följa med på promenaden :)

Moni: det är bara att följa med, roligt att vi blir många :)

Anonym sa...

Vilka HÄRLIGA bilder!!! Om det bara hade doftat hav så skulle jag tro att jag själv var där!
Här visade sig våren i form av klibbsnö :-( inte kul när man bygger tak...