tisdag, juli 31, 2007

Här kommer då lite dokumentation över dagen som varit.
Ja, ni ser väl att jag fuskar, när sidorna ska sys ihop har jag prioterat bort nålarna.
Ajabaja Linda :)
Men det blev bra och inget "snörp" än så länge.
Under tiden jag sydde satt Micke och surfade runt i blogg- och sportvärlden och i rummet bakom mig låg en liten skönhet och sussade.

Det är inte lätt att få till det på bild ibland.
Klänningen är sydd i 10 delar för att den ska bli ordentligt figursydd och få det rätta fallet.
Åh, det där lät väl tjusigt? *ler*
Det är ett ganska silvrigt tyg på svart bottentråd, dvs stadkanten är svart, men tyget skiftar färg beroende på hur ljuset faller.
Mycket metalltrådar så den rekommenderas inte vid flygning.

Det kan bli lite kyligt om axlarna så kvällen har ägnats åt stickning.
En sjal, vad annars :)
Ett nystan är avverkat på stickor 5 och det blev tätt och bra, men oj så mycket garn det slukar.

Jag ska testa på stickor 12 nu, det kommer att bli betydligt luftigare och sjalen blir större.
Det var inte det billigaste garnet så jag vill gärna att de tre nystan jag har räcker.

Nu när det börjar bli klart så vet jag inte om jag vill ha klänningen på lördag.
Ett litet släktkalas för en femtonåring, det känns lite överarbetat.
Men jag har kul när jag syr och någon fest ska jag väl bli bjuden på så att jag får glänsa lite i min silverklänning :)

18 kommentarer:

Bloggblad sa...

Wow! Hoppas du blir bjuden på bröllop... Men vadå "för fin"? På tv ser jag nog hur tjejerna går i urringat, glittrigt och silvrigt både nu och då. Våga vara vacker!
Den silvriga sjalen är snygg! Nästan lite kattaktig?

(Jag har legat av mig så pass att jag inte törs fuska och strunta i nålar... men jag minns ju... )

Lena sa...

Så fint! Äh, ta den på kalaset!

Linda sa...

Bloggblad: tycker det har varit dåligt med bröllop i den närmsta kretsen - bättring!
Du kan tro att sjalen är mjuk - ja, som en katt.
Åh, nu minns jag din överkörda :) :)

Panter: tack snälla Du.

Villa Nian sa...

Men hur duktig är du på detta! Redan klar? Jag säger det igen! Imponerad! Och klänningen är hur läcker som helst ju!

Och goa fina Selma sträcker fram tassen för att ta emot pussen :-)

Och jag ser även kudden i bakgrunden. Jag har samma tyg på ett par gardiner som jag sytt!!

l*eva sa...

...och jag som knappt kan baka sockerkaka...
...för att trösta mig med.
För denna DIN Gåva.
AVUNDSJUK!

Det Mörka Hotet sa...

Klart du kommer att gläns i den där klänningen - vad du kan!

Själv är jag stolt att ens klara av att tvätta diverse olika plagg rätt, men att kunna göra dem själv ligger bortom mitt förstånd och min motorik...


DMH/Samuel

Anonym sa...

Ikväll är det stor match på Söderstadion....tyvärr kan jag inte gå men jag kommer att följa det på radion. Må bästa lag vinna.....dvs. Bajen....
Ha det gott!

Anonym sa...

Snygg! Ser fram emot att se dig live och mannekänga! Hög kattfaktor på sjalen :) Tänker extra vid 15-tiden. Lycka till! Kram bettankax "som nu har du vet vad" ;)

Tankevågor sa...

Det där blir ju jättefint ihop! Jag tycker det är självklart att du ska ha din fina klänning på dig! En femtonåring kan väl få känna att de runtomkring har klätt sig fina för hans/hennes skull också eller hur?

Tankevågor sa...

Glömde fråga....vad heter garnet? Urläckert! :-)

Linda sa...

Tina: det är "tack vare" det underbara vädret...
Är det strålande sol hinner jag inte med någontng här inne.
Selma tackar för pussen :)

L*eva: jag kan verkligen INTE baka sockerkaka!
Stor kram :)

DMH: var stolt över det du kan, det är inte alla som kan skilja på färg och vitt :)
En hobby är rolig och lätt, så är det ju!

Slottsträdgårdsmästaren: ja du, ikväll smäller det.
Fast jag tror ju inte på ditt tips.
Jag kommer att sitta klistrad vid tv:n och förhoppningsvis se MFF prestera en bra match!

Semesterbettan: Njuter du?
Klart jag ska mannekänga för dig, då när du kommer hit och tömmer mina garderober :)

Londongirl: jag tror inte den här femtonåringen bryr sig om vad jag har på mig :)
Jag får se hur jag gör.
Garnet heter: "CRAZY" :)
(danskt garn genom HP GARN)

Anonym sa...

Min mammsi kommer vara snyggast på kalaset!

Jag ska skänka Selma en tanke vid tre så får vi hoppas att proverna är ok.(Min bebis kommer imorgon!)

Puss å kram

Linda sa...

Gullecat: Det gick bra för Selma!
Och jag tänkte på dig innan idag, undrade vilken dag du skulle få din lilla Siv!
Åh, hoppas nu allt kommer att gå bra, jag förstår att hon kommer att bli bortskämd :)
Kramar

Anonym sa...

Den ser jätteläcker ut. Det där med att den skiftar i färg är så fint.
Jag tycker du ska vara stolt och ha den på festen....

Linda sa...

Gunnel: tack :)
Jag får se hur jag gör, hur jag känner och vad det blir för väder.
Återkommer med rapport :)

Anonym sa...

Wow, vilken snygg klänning! Det är självklart att du ska ha den på kalaset på lördag :-)
Kramisar

Bloggblad sa...

Jag såg ett liknade silvrigt pälsgarn idag i garnaffären och tänkte på dig!
Jag smyger förbi där varje gång jag är i stan - jag vet att alla affärer i den källaren har blivit vräkta, jag väntar på FLYTTREA!

Linda sa...

Jenny: jag får se hur jag känner som sagt, annars får vi ut och svänga de lurviga en dag :)

Bloggblad: åh flyttrea :)
Hoppas du hittar dit när den väl kommer igång.
Vad du är rar som tänkte på mig :)