torsdag, juli 05, 2007

Än så länge är vi torra om fötterna...

Det är så svårt att förklara hur mycket vatten det egentligen är här.
Inga bilder blir rättvisande heller.
Men här ser man i alla fall att det ÄR mycket vatten.
Micke fick åka iväg och införskaffa ytterligare en pump så nu har vi två pumpar som tillsammans pumpar ut 19 000 liter i timmen och jag lovar att de går på högvarv.
Men problemet är större än så - var gör man av vattnet?
De få brunnar som finns på vår lilla grusväg tar inte emot mer vatten och när vi försöker bli av med det via avloppet så får man en chock när man lyfter på brunnslocket.
Det är fullt!
Alltså pumpar vi det ut i trädgården igen, allt för att hålla det borta från huset.



Men jag tackar min lyckliga stjärna över att någon har hört min bön.
Än så länge så har vi torrt om fötterna, strömmen fungerar och det är faktiskt uppehåll just.
Grannarna mitt över vägen, 10 meter bort har båda två, sina källare fulla med vatten, en dryg meter.
Det är, eller var, inredda källare...
Dottern i ena huset har gråtit många tårar och är alldeles förtvivlad och jag förstår henne så väl.
Räddningstjänsten har varit här, men vad kan de göra? Stänga av regnkranen...?
Nu blir det skiftsömn, någon måste hålla koll på vattnet.

Tur att vi slipper betala för strandnära tomt... :)

14 kommentarer:

Tankevågor sa...

och jag ber till högre makter att det inte ska regna mer i natt och inte i morgon heller!

K sa...

Ber för er att regnet slutar, vet inte vad jag kan göra mer, önskar verkligen jag visste. *tröstekram*

Anonym sa...

Å hjälp vad vatten!

Jag säger som de andra - hoppas verkligen att ni slipper mer regn nu!

l*eva sa...

Åhh HJÄLP.

Man kan nog inte riktigt fatta...vidden av allt det regn, som kommit...särskilt inte, när man som jag måste vattna med slang på vissa ställen fortfarande.

(Bor på en kulle)

Ingela sa...

Tycker riktigt synd om er. Vilken förödelse...

Otur att det inte går att dela på vattentillgångarna. Här i värmen vattnar vi för fullt med vattenledningsvatten. Ett dygn till i alla fall. Sen blir det andra lösningar på problemet.

Lyckliga Grodan sa...

oj oj.. och här där jag bor är det kruttorrt och vi längtar efter regn..
eldningsförbud..
och kruttorra åkrar..

så olika det kan vara i det här landet...

Anonym sa...

Men stackars! Förresten, vart pumpar pumpen vattnet om avloppen är blockerade? Ner i något avlopp inomhus?

Tankevågor sa...

Oj, oj vi ser på nyheterna här att det är så mycket vatten i Skåne och en kvinna har t.o.m. drunknat i sin bil! Kära Lindalotta hur går det för er? Får ni bort vattnet?

Bloggblad sa...

Men kära nån - det har ju ingen ände?! Så jobbigt för er och blöta grannar. Måtte det ta slut snart.

Vi är torra om fötterna - har ingen källare och bor högt - men vi har grannar ett par hus längre ner på gatan som byggt huset i en sänka... de får ofta blött om källaren...

I kväll ska vi se filmen du rekommenderade häromdagen.... träffade en bekant i videobutiken som också sa att den var bra.

Anonym sa...

Det här är också naturkatastrof (går inte att jämföra med dom som är i andra länder...men för oss är det det i alla fall).

Såg att man varnar folk för att åka till Malmö.

Det är svårt för oss torrskodda att förstå vidden av det här...men du visar det bra med dina bilder.

Villa Nian sa...

Det är lite svårt att tänka sig hur mycket vatten ni har fått! Igår kväll satt jag ute och njöt av en underbar kväll och hos er regnar det.

Hoppas verkligen det slutar regna hos er nu.

Bloggblad sa...

Jag har sett filmen The Holiday nu. Jättegullig. Fast jag tycker nog att de använder lite för överdriven mimik... powerwalk mellan sängen och garderoben... små skutt av glädje/ilska/lycka... De amerikanska har nog inte förstått att man förstår känslorna med små medel. Men jämfört med de rätt trista filmer jag har hyrt de senaste veckorna var den här mysig och uppiggande.

Hedgren sa...

Jag hoppas verkligen regnet avtar och att världen torkar upp... Hos oss har vattnet dragit sig tillbaka lite och idag har det inte regnat lika mycket. Men allt är fortfarande väldigt "skvimpigt" och man kaninte gå ut utan gummistövlar! Ytterdörren har svällt upp av allt vattnet och är svår att öppna/stänga. Men vattnet håller sig trots allt utanför boningshuset! Och det är jag tacksam för!
Ha det bra och lycka till!

Linda sa...

Till Er alla!
Tack snälla för era kommentarer.
Vi lever i ett vattenlandskap numera och klafsar runt i våra gummistövlar.
Trots allt vatten i trädgården så har vi kommit lindrigt undan.
En hel del växter kommer att drunkna men vi har torrt inomhus och det tacka jag ödmjukast för.
Vi har haft översvämning en gång i källaren, en halv meter vatten som innehöll både det ena och det andra - det är INTE kul!

Bloggblad: vad roligt att du tyckte om filmen.
Och jag håller med dig om det överdrivna, men det är väl typiskt amerikanskt?
Med risk för att vara enögd så vågar jag mig på att skriva så :)
Men vad vore filmen utan alla amerikanska producenter, regissörer och skådespelare?
Ganska smal i mina ögon.