söndag, november 05, 2006

Igår var vi hos min pappa på kvällen.
Vi fick som vanligt god mat och hade en bra och avkopplande kväll. Många härliga skratt.
Jag jagade lite vänsterhänder till Elisabet. När jag frågade pappa vad han tyckte att jag skulle skriva till hans hand så kom vi in på alla hans arbetsår.
Vilken historia det blev.
Så mycket han har upplevt, som jag inte riktigt hade kläm på.
Tänk, både mamma och pappa flyttade hemifrån, nästan 10 mil, när de var 17 år och började arbeta.
Jag måste försöka skriva ner allt pappa berättade, för att kunna minnas längre fram. Mamma blir nästa intervjuoffer. Vill veta lika detaljerat.

Nu är det söndag och jag ska inte göra någonting idag. Det är blött och kallt utomhus, så jag stannar inne och myser med levande ljus.
Det blir nog en hel del fotboll i eftermiddag, Allsvenskan avslutas idag och alla matcher (utom en) gäller något, så det kan bli hur spännande som helst.
MFF spelar borta mot en av guldaspiranterna - AIK.
Det är ganska skönt att man slipper sitta ute i denna väderlek. Men det är nog mest som jag försöker intala mig själv, för visst är det roligast att vara på plats :)

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Bra, skriv ner och spara! Jag hann delvis göra det med mina föräldrar. Men - 10 år efter att mamma dog vågade jag ta fram och läsa deras brevväxling. Då lärde jag känna ett par helt nya människor... det kändes konstigt.

I övrigt ska jag göra samma som du idag - men ta bort sporten... :)

Linda sa...

Bloggblad: tror inte dte finns så många brev för mig att läsa.
Men både mamma och pappa har lätt för att berätta så nu ska här skrivas :)
Känner att åren förändras, man har andra väderingar.

Bettankax: vi tar väl friår??
Innan nyår, så att vi kanske blir beviljade!
Kram

Linda sa...

Usch, så illa jag stavar...

Anonym sa...

Det låter mysigt, men usch för fotboll. Det är ju nästan lika långtråkigt som tennis och golf... :)

Moni sa...

Min morfar var full med historier (både sanna och hitti-på)och som tur var skrev han själv ner mycket av dem, men tyvärr finns inte allt sparat och nu är han borta.
Att intervjua och sätta på pränt är det bästa man kan göra.

Hoppas du har haft en skön ag inne med ljus å mys!

Linda sa...

Mr P: golf - ja, det kan jag hålla med, det är tråkigt, ungefär som motorsport...
Men fotboll, det har blivit en del av mitt liv!

Moni: Ja, tänk så mycket de har att berätta! Man blir med och mer intresserad.
Det har varit en skön dag, med mycket avkoppling, men det går ju så fort.

Anonym sa...

Vi alla skulle nog ta oss tid att skriva ner allt som finns att berätta. Tyvärr har jag inte min pappa kvar i livet och hans liv är en gåta för mig. Men han kanske inte hade berättat även om han levat.
Däremot mamma hon är som att slå i en uppslagsbok. Minne för detaljer.

Vad det gäller fotboll så var det nog rätt lag som vann i kväll...fast med lite tur då eftersom det tydligen var en hands med där i slutet. Men vad gör det om 100 år

Linda sa...

Gunnel: jag håller med dig fullständigt, det var rätt lag som fick guldet!

Det är ingen idé att gräma sig över det som inte går att få veta, men jag tänker försöka ta reda på det som går!