onsdag, november 29, 2006

Somnade på mina lockar igår och vaknade med dem samma :)
Så jag snurrade in dem i en krokodilklämma och kom iväg till jobb. Jag fick så många komplimanger, idag med!
En alldeles vanlig onsdag, och jag har känt mig glad.

Smet från jobb strax efter lunch, det gäller att passa på när man kan.
Jag körde till IKEA och spankulerade omkring.
Luktade på ljus, tittade på fina mattor och tavlor, lyssnade på människor som pratade om ditten och datten.
En kund blev så upprörd för att någon hade gått iväg med fel vagn.
När vagntjuven kom tillbaka med vagnen och bad om ursäkt, så blev den stackaren utskälld. Jag stod en liten bit bort och jag kunde inte sluta stirra. Det märkte den upprörda damen och tappade tråden. Och då kunde jag inte vara tyst längre.
Jag frågade om det kändes bättre nu.
Då vände hon på klacken och gick.
Alltså... Ödsla energi på sånt...


Jag köpte fler doftljus, de vanliga värmeljusen hade tagit slut och folk gick omkring och småmuttrade. "Det är väl konstigt att de inte kan beställa hem ordentligt, så att det inte behöver ta slut" osv.
När jag själv kände mig på så gott humör så märkte jag så tydligt alla runt omkring, de var inte alls på samma våglängd.
Håller jag också på så där i vanliga fall? Hemska tanke!

Det blev en pläd (jag har fullkomligt dille på plädar...) men den här var ju bara så rätt i färg och allt. (Tror ni att Micke har hört den förr?)
Letade efter ljusslingan "Glänsa".
Hittade bara tomma hyllor och tänkte att nu har väl alla köpt Glänsa eftersom Elisabet har pratat om den sedan i september :) :)
Men när jag kom ner till kassorna så fanns där flera olika varianter, så nu är jag också en ljusslingeägarinna! (Vilket ord!)

Det blev en latte och en stor bit Daimtårta när jag betalt mina varor - det unnade jag mig!

Sist av allt, men nästan det bästa.
Utanför varuhuset stod en kvinna och sålde kransar och granris och... TULPANER!!!


Igår, när jag kom hem från jobb, när jag hade sådan tråkig huvudvärk och skulle iväg nästan med detsamma och sitta modell, så hittade jag det här i postlådan.
Det är en adventskalender i form av ett julkort, från den urgulliga Ellis!
Ellis har en förmåga att träffa så rätt i tid, när man behöver känna sig lite speciell.
Stor kram till Dig vännen!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Du...jag är inte den som brukar ens orka kommentara vad som saknas och finns på IKEA...det är en plats jag vantrivs som mest på. Men igår var jag vid Kungens Kurva och hade fått i uppdrag av dottern att köpa en golvvas och vanliga värmeljus....slut...fanns inte. Nästa gång åker jag in till Gamla Stan där butikerna har pingla på dörren och där det doftar gott. Tror säkert att de har värmeljus också.

Linda sa...

Slottsträdgårdsmästaren: det är faktiskt så att det är inte speciellt ofta jag är på IKEA, och jag tycker alltid att där är för mycket folk. Idag var det ganska lagom, men alla verkade så irriterade.

IKEAs värmeljust får överlägset bäst i test, överallt.
Så det så!

:)

Mildamakter sa...

Tack!
Du har besparat mig en resa till IKEA. Jag var där för två veckor sen, och då var värmeljusen slut då med...och eftersom Darling är allergisk kan vi inte ha doftljusen.
Ja ja, antar att jag får vänta en vecka till och sen köra dit och se om det har kommit in några värmeljus. Nu kan jag ju (tack vara dig) använda morgondagen till något vettigare än att gå på IKEA ;o)

qi sa...

Kan meddela att värmeljusen är slut i Kållered med! Har varit där och kollat flera gånger, men det finns bara såna som luktar. Så jag fick köpa mina på Coop i stället.

Anonym sa...

Oj...det här inlägget skulle jag ha läst först eftersom du berättar att du gick med dina lockar till jobbet...typiskt mig :O)
Va bra att du bröt in där när gaggtanten skällde på den stackarn som bad om ursäkt. Det är kul att lyssna runt lite när man har chansen :O)
Jag tror inte du är typen som går omkring och klagar. Det finns dom som verkar ha betalt för det. Själv kan jag känna mig butter, sur och tvär...men jag försöker att låta bli att gnälla på folk i butiker och andra ställen. Däremot, om jag är på dåligt humör, och blir illa bemött då får dom räkna med att bli bemötta på samma sätt.

Anonym sa...

Förstår att ljusen är slut. Denna höst har varit mörkare än mörk.
Gnällspikar och Knäppgökar finns det överallt. Bra att du sa till.

Anonym sa...

...men så mye herligt du har skrevet om idag. Jag finner faktisk ro på ikea enn så konstigt det høres ut. Kan må jættedårligt men klarar alltid av å gå på ikea. Iblant er det rene terapien.
Så bra talat av deg til kvinnan. Tenk å lage sånt rabalder, uff altså. Ja er det ikke hemskt å se alla som bara klagar jæmt.
Hi hi jag har kjøpt glænsa jag også, både elisabet og qi har ju, så måtte ha en selv : )
Och gulliga ellis da, så trevligt av henne : )
Kram for et mysigt innlegg idag : )

Anonym sa...

HA! Tur att man bor i USA då. Här är värmeljusen ALDRIG slut. Det är bara skandinaver som köper dem på IKEA. Fniss...
Doftljus köper jag på andra ställen. Älskar dem...
GOTT med daimtårta..Fasiken, måste nog ta en tur till IKEA snart så att jag kan köpa en sådan.
Trevligt med julkalender!!

Linda sa...

Mildamakter: de hade skrivit en sor skylt om värmeljuen och ändå gick folk och frågade till höger och vänster. Hoppas du hittar på något annat mys imorgon!

Qi: det verkar ha varit stor åtgång på den där ljusen, kanske efter det där testet om att de var bäst publicerats. Jag har kvar så än går det ingen nöd på mig :)

Gunnel: jag kan visst vara sur och tvär med det brukar komma i bilen när jag är själv, då kommer en lång ramsa, sen går det över lika fort igen. Men om någon är direkt dum mot en så måste man huga tillbaka!

Panter: jo nog eldas det ljus överallt i vårt avlånga land, allt för att öka på energin när ljuset tryter utomhus.

Julie: vi kommer att ha så fina fönster allihop snart, mysigt att tänka att det hänger likadana hos flera av oss.
Men att du mår bra av att å på IKEA, där som är så trångt och stressigt för det mesta! Du är för rolig du :)
Tack för komplimangen och stor kram tillbaka!

Annika: det är först i år som jag har börjat gilla doftljus, innan tyckte jag att de var hemska. Men det finns ju så många olika och vissa är fortfarande förfärliga!! De får inte dofta för mycket, bara så att man kan ana det litegrann.
Daimtårtan var riktigt smarrig :)

Elisabet. sa...

Ikea är det bästa jag vet, nästan, förutom att jag får irriterade ögon när jag är där .. jag skulle aldrig klara att arbeta i kassan hos dem.

Människor är stressade redan innan jul, jag märker det tydligt.
Oj, så många surkartar det finns!
Mest kvinnor, faktiskt.

Linda sa...

Elisabet: jag måste vara sugen på IKEA annars tycker jag att det är för mycket folk där. Men så är det ju i alla affärer egentligen.
Julstressen, den som alla vill slippa, men som finns överallt ändå..
Och kvinnor kan vara för j-liga rent ut sagt.

Anonym sa...

Trummar lite malligt, med fingertopparna...mot tangentbordet...HAR 4 förpackningar med IKEA´s Värmeljus...sälja på svarta marknaden kanske?

trudiluttar mig ut i köket...för att njuta av IKEA`s GULD!

Moster Mjölgumpa sa...

Min kompis köpte värmeljus till mig idag i Älmhult. Jipiii!
Men gissa vad som hänt med min ljusslinga Glänsa?

Linda sa...

Eva: du kan stå på torget eller ta det över nätet så slipper du frysa. Det finns väl auktioner du kan lägga ut ljusen på? :)

Moster mjölgumpa: då vet vi att det finns värmeljus i Älmhult :) De kan man nog sälja dyrt.

Jag kilar till dig och tittar vad som har hänt med din Glänsa!