söndag, oktober 29, 2006

Inga regntunga moln idag, solen smög sig fram och värmde lite i den kalla vinden.


Fram med lökarna :) Vårlökarna!


Trädgårdsmöblerna, gasolvärmaren och Änglatrumpeterna åkte ner i källaren.
Mina krukor fick komma ner i vinterförvaringen, frigolitlådor från jobb som isoleras med bubbelplast. Här får de stå på verandan under taket till vårsolen kommer fram igen.


Satte lökar lite överallt, hade ju en hel låda full som skulle planteras.
På framsidan, där vi började göra i ordning i augusti, åkte en hel del ner.
Som man ser på bilden så är inte uppfarten vidgjord ännu, det är ett så gigantisk projekt, så det får vänta till våren. Man tror ju att man har så extremt mycket ork då...


Jag fick hjälp av Selma så klart!
Hon tycker att det allra bäst när vi är ute med henne, då myser hon. Det gör jag med.


17 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men åååååå, vilka ljuvliga bilder!
Jag säger som nån annan: så vacker du är Linda!

Anonym sa...

VACKER, var ordet....

Det Mörka Hotet sa...

Vad duktiga ni - Selma och du - är!

Samuel

Lena sa...

Jättefina bilder. Det blir säket fina rabatter också.
Det där med att hinna/orka mycket sen.. DET känner jag igen,tyvärr.

Linda sa...

ELisabet: tack så mycket! :)

Skäggiga damen: tackar!

DMH: ja, vi töser hjälps åt, det brukar bli så bra så :)

Panter: vi hoppas på riktig fägring till våren.
Jo, man är så duktig på att skjuta fram till våren/sommaren/semestern osv... :)

Monica med yffen sa...

Vilken söt liten Selma!

Och jag håller med Elisabet, du är verkligen vacker!

Anonym sa...

Varför kommer jag alltid sist. Men min första tanke var också...Gud så fin hon är!
Bilderna är jättefina och lycka nu till med lökarna.
När vi hade byggt vår villa och det var dags för löksättning så valde jag vintergäck. Jag stoppade ner många lökar i jorden och till våren kom det upp 2 st. Vi bodde i villan i 17 år och det var bara två som orkade sig upp varje år. Men välkomna var dom.

Anonym sa...

Å så søtnos selma er. Och så duktig hon virker til å hjelpe deg he he. Hon graver vel upp hålen til løken tenker jag.
Så lurt med dom lådorna. Jag har några krukker som står under sne nu, man blir like overrasket varje år, och aldrig ferdig med det man skal gjøre. I morgon måste jag grave ned mine jordgubsplanter som skal stå under vækstene i rabatten.

Lilla B sa...

De där extraisolerade frigolitlådorna verkar jättepraktiska och bra. Skrev hon avundsjukt...

Tankevågor sa...

Vad härligt att du planterar våren! Blir säkert jättefint när de kommer upp. Ni är fina du och Selma. Vilken ögonkontakt ni har där på sista bilden! Det är underbart att ha katt. :)

Linda sa...

Monica: Selma är en riktig goding :)
Tack för fin komplimang... Man har så svårt för att se sådant själv, jag ser ut som vanligt ju ;)

Gunnel: du är inte sist! Och tack...
Jag stoppar ner något varje vår och det brukar lyckas. Men jag har ju bra förutsättningar här nere i södern :)

Julie: hon är så hjälpsam så :) Hon brukar inte förstöra för mig, men hennes pojkvän använder våra rabatter som toalett ;)
Än dröjer det nog ett tag innan vi får snö, men just nu är det faktiskt bara +1.

Lilla B: jag testade lådorna första gången i fjol och det funkade jättebra, så jag ska försöka få tag i några till.

Londongirl: jag som inte gillar hösten direkt, planerar för våren istället. Eftersom jag stoppar ner lökar så måste jag ju tro på att våren faktiskt kommer igen.
Selma är en riktig skatt, en snällare katt får man leta efter.

Anonym sa...

Måste ju faktiskt också *dregla* lite över de där frigolitlådorna...sen...*dreglar* jag lite till, över att Er Höst...inte är som den vi har NU!

Sammanfattningsvis, kan man nog säga att AVUNDSJUKAN...härjar Vilt i mig!

Moni sa...

Oj va du är duktig å driftig! Och snyggt blir det oxå!
Hälsa Selma!

Linda sa...

Eva: frigolitlådorna är en bra ivestering! Hösten, ja, den är väl som den är, men det är kallt nu...

Moni: det är inte så krävande att trycka ner lökar :)

Bloggblad sa...

Javisst, ja... fasen också. Tulpanlökar skulle jag ju peta ner... Tänk att jag alltid glömmer det - kommer bara ihåg det på våren när några urlakade krakar letar sig upp mot solen.

Bloggblad sa...

Med risk att bli tjatig: Jag tänkte också som dom andra: Så vacker du är!

Linda sa...

Bloggblad: det är inte för sent än, tryck du ner några så ska du se att du får fler (rangliga) tulpaner till våren :)